Gå til innhold

Hva er mest holdbart?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-04-11 15:34, borre skrev:

Tja... du øker ikke MTBF med Raid.

Med Raid0 øker du risikoen for feil ettersom det blir 2 disker som kan feile.

Med Raid1 reduserer du skadevirkningene, men ikke MTBF.

Med RAID-5 har du paritetsbit og stripping spredt over n antall hd'er.

MBTF er et statistisk maal for cluster-feil.

Har man da, si 5 hd'er satt opp i RAID-5, minsker ikke risikoen for cluster-feil for hver disk; for RAID-oppsettet oeker det faktisk med x5.

Men den reele _effekten_ av en cluster-feil er en annen ting. Med RAID-5 mister man ikke data som foelge av feil med mindre mer enn en hd ryker / faar cluster-feil i samme omraade paa disken.

Altsaa, hvis man ser paa MBTF for en disk, saa er dette en konstant. Sett i forhold til et RAID-5 oppsett er det avhengig av antall disker, all den tid MBTF er et statistisk maal for sannsynligheten av feil.

Korriger meg gjerne hvis jeg har misforstaatt.

Lenke til kommentar

Alle harddisk produsenter har feil på noen disker. Selger produsent A 1 000 000 disker og produsent B 100 000 disker. Er det langt flere som har en "mandags vare" fra produsent A en B.

Selv holder jeg nå en knapp på WD og Seagate. Har også Maxtor og noen nyere IBM disker som er under 3 år. (60GXP og 120GXP)

Har også en 240MiB fra IBM og en 1,2GiB disk fra Seagate som fortsatt virker. Den 240MiB disken var i en IBM 486SX 33MHz. "Min" første PC til 17 000, en gang for mange år siden.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-11 15:20, DrDoogie skrev:

Jeg vil tro at eneste maaten aa oeke MBTF paa er aa sette opp en RAID - loesning.

Med RAID halverer du MTBF, fordi du nå har to disker som kan feile. Med RAID 0 er rieikoen for et fatalt diskkrasj dobbelt så stor som med bare en disk.

Med RAID 1, eller med de mer profesjonelle RAID 3/5, får man et feiltolerant system hvor man bare kan putte inn en ny disk når en feiler og kjøre videre som om ingenting har skjedd.

Men MTBF er alltid omvendt proporsjonal med antall disker i systemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...