Gå til innhold

Asus A7V333

Daywalker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-04-11 17:23, Blurpy skrev:

Tror ikke raid kontrolleren har støtte for atapi enheter, altså cdrom/brenner/dvd osv.

Atapi utelukker ikke harddisker eller hva? Men det jeg husker fra mitt gamle A7V133, er kontrolleren ment for bruk med harddisker (selv om du kjører den i standard ata-modus).

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-11 22:15, Blurpy skrev:

Vanlige harddisker er ikke no problem nei, det er jo det den er der for :wink:

Da er det kanskje litt dumt å si at den ikke har støtte for atapi-enheter? Med mindre du mener at en harddisk ikke er en enhet?

Lenke til kommentar

Har satt opp A7V333-E med to hd'er i raid selv, men her er et par tips du kan prøve.

Du kan disable Raid kontrolleren med en jumper på hk'et (s.21 i manualen).

Du kan også disable Fast Track "Light Bios" scanningen og det gjøres i i Bios. Nå står det at nevnte jumper vil overstyre alle settingene i bios hva Raid gjelder, men om maskina fremdeles leiter etter (scanner) for disker satt opp i raid ved oppstart, kan du prøve å disable denne funksjonen i bios. Dette var også et problem på A7V266-E korta, men ble senere fiksa ved bios oppdatering.

Alle 4 portene på hk'et skal da etter mine beregninger funke med alt du har av IDE enheter, opp til 8 stk (s.92).

Rune.

Lenke til kommentar

A_N_K:

Quote:

Da er det kanskje litt dumt å si at den ikke har støtte for atapi-enheter? Med mindre du mener at en harddisk ikke er en enhet?

Hmmm, du bør kanskje få vite at en ATAPI er en protokoll som benyttes av cd og tape enheter, mens ATA er protokollen som benyttes av harddisker... da blir det plutselig ikke dumt å si at promise kontrolleren ikke har støtte for ATAPI-enheter.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-12 01:50, mortenj skrev:

A_N_K:

Quote:

Hmmm, du bør kanskje få vite at en ATAPI er en protokoll som benyttes av cd og tape enheter, mens ATA er protokollen som benyttes av harddisker... da blir det plutselig ikke dumt å si at promise kontrolleren ikke har støtte for ATAPI-enheter.

Ok, da var det meg som misforsto. Men jeg innledet med om ikke harddisker går under atapi, og sånn jeg forsto hans svar var det riktig. My bad....

Lenke til kommentar

>Du kan også disable Fast Track "Light Bios" >scanningen og det gjøres i i Bios. Nå står det at >nevnte jumper vil overstyre alle settingene i bios >hva Raid gjelder, men om maskina fremdeles leiter >etter (scanner) for disker satt opp i raid ved >oppstart, kan du prøve å disable denne funksjonen i >bios. Dette var også et problem på A7V266-E korta, >men ble senere fiksa ved bios oppdatering.

Kan ikke se at det står noe om Fast Track i min bios. Hvis jeg disabler Raid med jumper på hovedkortet er alle raid enhetene ute av funksjon. Kan ikke brukes til raid eller vanlig. Noen ideer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...