Jola Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Hei. Jeg er på leting etter mindre dybdeskarphet. Vi bruker et vanlig DV-kamera, og vil gjerne oppnå mindre dybdeskarphet for å få et mer professjonelt preg på filmen. Håper noen har noen forslag. Kan man bruke et gråfilter for å redusere lysstyrken som slipper inn. Da vil vel kameraet øke blenderen, og dermed mindre dybdeskarphet. Stemmer dette? --Jola-- Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Du kan øke blenderen ved å bruke ND-filter (gråfilter) riktig nok, men søkerbildet blir mørkere, og vanskeligere å arbeide med. Er det ikke muligheter på å endre eksponeringstiden pr. bilde slik som på profesjonelle DV-kamera? Da kan du korte ned på eksponeringstiden for å oppnå større blender. Lenke til kommentar
Jola Skrevet 27. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2004 Joda. Det er mulig på dette kameraet også. Vi skal nok benytte oss av det, også siden vi går inn for å lage en krigsfilm, som ofte bruker kort lukkertid. Men til hvilken grad er det mulig å oppnå denne effekten egentlig. Vi skal filme i skogsområder, som vil gjøre at bakgunnen vil bli veldig rotete. Derfor ville vi fått et mye mer ryddig bilde hvis vi kunne endre på fokusen! --jola-- Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Du må bare prøve deg fram. Siden du har muligheten til å korte ned eksponeringstida, kan du jo i tillegg bruke et svakt gråfilter om nødvendig. Lenke til kommentar
Jola Skrevet 27. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2004 Yes. Det er mulig det.. Jeg skal teste det ut.. Men jeg tviler på at jeg vil oppnå effekten i noen særlig grad. Men det er bedre enn ingenting. --jola-- Lenke til kommentar
reznor15 Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Kan du ikke justere fokusen manuellt? Har du en ting foran kamera, så kan fokusen gjøre ting blurry enten i bakgrunnen eller i forgrunnen. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Det er ekstremt vanskelig å få noen som helst selektiv fokus på digitale videokamera, dette kommer av at CCD-brikken er så utrolig mye mindre enn 35mm film, og da også mindre dybdeskarphet (16mm tilsvarer ca 2/3 toms CCD-brikker og 8mm film tilsvarer ca 1/3 toms CCDer som fins i bl.a. VX2000/2100, PD150/170 m.m.) Mine tips er (i prioritert rekkefølge): *få tak i kamera med størst mulig CCDer *bruk zoom på nærbilder (135mm brennvidde er en "perfekt" brennvidde på portretter, du får selv regne ut hvor på zoomlinsa det ligger) *hold deg på lavere brennvidder (husk at aller største/laveste blenderåpning også gir dårligst bildekvalitet - optimalt 2.0-2.8) *kjøp et sett ND-filter som du kan bruke for å kunne blende ned i situasjoner med mye lys (utendørs) lykke til. Foto er et eget felt, og mange kommer ingensteds pga dem driter i at bildene ser bra ut, så fint du spør om dette! Lenke til kommentar
reznor15 Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Mitt kamera er canon 650i. Det har i hvertfall manuell fokus og eksponeringstid til 1/2000. <offtopic> kan noen gi en link som forklarer det med brennvidde på linser og sånt? </offtopic> Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 www.photozone.de genial tysk nettside om teknikk. Anbefales! Lenke til kommentar
Jola Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Takk for responsen. Vi kommer til å praktisere høy lukkerhastighet og ND filter tenker jeg. Detta blir bra. Hvis filmen blir bra legger vi den ut på akam.. --Jola-- Lenke til kommentar
Fjatle Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Jeg har ikke DV kamera selv og kan deretter ingenting. Men jeg såg et tips som ble lagt ut på forumet for en liten stund siden om hvordan man laget et proffere utseende på filmen i redigerings programmet.. Husker såpass at innlegget startet med "tips" mulig det der ligger svar på ting du kansje vil vite Lenke til kommentar
KetilMo Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 En annen meget viktig faktor, er selve linsen. Jo mer tele, jo mindre dybdeskarphet. Desverre er så og si alle konsumentkameraer mangelfullt ytstyrt på dette området. I midtskiktet finner vi imidlertid Canon XL1s, som har gode muligheter på dette feltet, da det har utskiftbar optikk. Bruker du litt tele på subjektet og låser fokusen på dette (sånn at ikke kameraet svitsjer fokus når noe beveger på seg), kan du oppnå ønsket effekt. Lykke til! Ketil Lenke til kommentar
Jola Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Ja, dette har vi eksperementert litt med, men det gir mindre kontroll og ikke så så markert effekt vi gjerne skulle oppnådd. Er mulig det ikke er så mye man kan gjøre med det når man bruker DV kamera. Men takk for tipsene --jola-- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå