Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Urtregt internett med ADSL. Hva er feil?

Anbefalte innlegg

Hei,

Da jeg kom hjem etter å ha vært bortreist noen uker var nettet mitt blitt grusomt tregt. Eksempel:

Å laste komplett sin side tok halvminuttet. Når jeg trykket vis alle smilies mens jeg skrev dette innlegget tok det 55sekunder :wow:

Dersom jeg hører radio over nettet slutter den å funke hvis jeg laster en avisside samtidig.

Jeg har:

NGT Bravo - som jeg har hatt i flere år, og alltid vært kjempefornøyet med.

Ganske ny PC (Oct-03) (P4, 2.6Ghz og 1Gb Ram) som funker ypperlig og er lynrask, med NIS osv Scannet i dag uten å finne virus.

Win XP installert med alle viktige security patches (automatisk)

Jeg prøvde å installere Opera75 i går, og etter det ble i hvertfall ikke greiene raskere.

Bruker ellers IE :blush:

Disken er nylig defragmentert. Det er hauger av ledig plass. (100 gig +)

Bruker ikke linjen til å laste filmer/musikk osv.

Ting jeg har gjort:

Sjekket etter overflødige filer, og slettet disse - null resultat.

Sjekket linjen på ITavisen og DinSide. 1058 og 321. Ikke de beste tallene, men... nesten o.k.

Slettet alle cookies

Slettet alle internet filer

Men nei.

Neste greien blir å reformattere med mindre noen har noe lurt forslag. Jeg blir gal av å vente på at sidene skal laste. Har litt dårlig erfaring med ADAware eller noe sånt fra tidligere (enkelte prog sluttet å fungere, og jeg oppdaget det for sent), men kommer nok til å kjøre det og nå.

Jeg synes problemet høres ut som noe annet bruker båndbredden min, men når jeg sjekker, så er det ikke sendt eller lastet uventede mengder filer til/fra PCen.

Hjelp anybody??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kanskje du har glemt å betale regningen og NGT har satt ned hasigheten? Ellers kan det jo være midlertidige problemer med linja. Jeg har også NGT og har et par ganger opplevd dårlig og ustabilt nett for kortere perioder.

Lenke til kommentar

prøv å resette routeren om du har det slik at du får en ny global IP om mulig. Adaware og spybot er også et par obligatoriske saker å kjøre i en slik situasjon.

Lykke til... har hatt lignende problemer selv, som oftest så oppstår de etter å ha varmkjørt emule en stund... årsaken ligger da i en rekke angrep (smurf attack, etc) mot routeren min.. skrur jeg av emule og og tar strømmen til routeren min så løser det seg selv, men som sagt.. dette skjer ikke ofte.

Lenke til kommentar
kanskje du har glemt å betale regningen og NGT har satt ned hasigheten? Ellers kan det jo være midlertidige problemer med linja. Jeg har også NGT og har et par ganger opplevd dårlig og ustabilt nett for kortere perioder.

Nei, regningen er betalt.

Men takk for innspillet!

Lenke til kommentar

Hei Hart,

Glemte å si det, men å restrate routeren har jeg gjort etpar ganger. Pleier å være det som trengs her og. Kjører med IP pga at jeg har hatt PCen tilkoblet endel andre for noen måneder siden, skal endre denne, men siden det er en x.x.x.x type adresse tror jeg ikke det har noe å si...

Det blir vel ADAware og Spybot, ja.

Edit - slettet intranett-ip, just in case

Endret av Walter
Lenke til kommentar
Hei Hart,

Glemte å si det, men å restrate routeren har jeg gjort etpar ganger. Pleier å være det som trengs her og. Kjører med IP pga at jeg har hatt PCen tilkoblet endel andre for noen måneder siden, skal endre denne, men siden det er en 10.0.0.2 type adresse tror jeg ikke det har noe å si...

Det blir vel ADAware og Spybot, ja.

det jeg tenker på er den IP-adressen du har ut mot internett (gå til www.ipadresse.no om du ikke finner det i routeren din)... 10.0.0.2 er jo de adressene som er bak routeren og som tilhører intranettet ditt. :)

Om du finner en funksjon for release og renew av IP (internett) i routeroppsettet, så forsøk det.

BTW: ikke post IPn din her ;)

Endret av hart
Lenke til kommentar

Hei igjen,

Nå har jeg kjørt Adaware, spybot og TuneUp utilities. Ingen forbedring.

Jeg har tidligere undersøkt dette med å endre min off. IP. Dette får jeg ikke til på min Cisco. Leste at noen stjal kildekoden til Cisco, dersom de trener seg på min PC med 100Gb+ ledig plass blir de sikkert skuffet, he he.

Vel, jeg antar at det blir formattering av hdd, da :( Det er en møkkajobb IMHO.

Tusen takk for all hjelp :thumbup:

Edit: Rettet en feil

Endret av Walter
Lenke til kommentar

ta en linje test. enten via itavisen.no

eller noen lignede plasser.

da vet vi litt mere hva hastighet det er snakk om.

Du hadde cisco ruter sant ?

La strømmen være ute i en halvtime.

Ta en ny linje test da. se om det kommer seg da.

:) Lykke til

Lenke til kommentar

Takker for hjelp.

Jeg har kjørt de nevnte optimaliseringsprogrammene samt defragmentert osv.

Har også hatt Ciscoen uten strøm i hele natt.

Prøvde også å kjøre uten NIS

Linjemålinger hos ITavisen og DinSide er konsistente og generelt over 1040 / 320.

Til slutt kjørte jeg absolutt alle tilgjengelige oppdateringer fra MS Update (alle viktige var automatisk oppdatert fra før av.

Ting så litt bedre ut. Kjørte alle optimaliseringsprog. på ny.

Slo av NIS

Alt vel :w00t: .

På med NIS - tilbake i suppa igjen :hmm: .

Det virker som NIS er synderen. Får ta og avinstallere programmet og reinstallere det igjen.

Takk igjen for all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...