skrotnisse Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Jeg har førerkort for klasse D1 (Minibuss) Dette gir meg rett til å kjøre en buss på opptil 7.5 meter i lengde med 16 passasjerer. Det er ikke noe vektkrav her. Kan noen forklare meg hvorfor jeg ikke kan kjøre en Chevrolet Tahoe med 5 seter og vekt på rundt 2400kg når jeg har lov til å frakte 16 personer i en gammel kjempetung Mercedes buss?? Mongoland! Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Betyr det at du BARE har førekort for minibuss? Ikke vanlig klasse B? Trodde ikke det gikk ann i det hele tatt, jeg... Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Det betyr at han kun har minibuss(D1) og vanlig personbil (B). Tahoe har tillat maksvekt over 3500Kg, så da trenger man lett lastebil. Men ganske bakvendt at man ikke kan kjøre det på minibuss-lappen. Lenke til kommentar
skrotnisse Skrevet 27. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2004 Betyr det at du BARE har førekort for minibuss? Ikke vanlig klasse B? Trodde ikke det gikk ann i det hele tatt, jeg... Jeg har A B D1, men poenget er at jeg inntill nylig kunne kjøpt meg en hel buss, tatt ut alle setene unntatt 16 og således hatt lov til å kjøre den. Slik reglene er nå kan jeg kjøre minibuss opptil 7.5 meter i lengde uten noe vektbegrensning i hele tatt. Lenke til kommentar
eab Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Grunnen til at du ikke kan kjøre en tahoe med vekt på 2400kg er fordi TILLAT TOTALVEKT (det er den som er viktig i slike sammenhenger) er over 3500kg. Med klasse B har man bare lov til å kjøre biler opp til 3500kg, ikke over. Du må altså kjøre opp til lett lastebil for å få kjøre en slik. HEIA (politikerene i) NORGE! Lenke til kommentar
skrotnisse Skrevet 27. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2004 Grunnen til at du ikke kan kjøre en tahoe med vekt på 2400kg er fordi TILLAT TOTALVEKT (det er den som er viktig i slike sammenhenger) er over 3500kg. Med klasse B har man bare lov til å kjøre biler opp til 3500kg, ikke over. Du må altså kjøre opp til lett lastebil for å få kjøre en slik. HEIA (politikerene i) NORGE! Jeg vet selvsagt dette, men jeg har jo lov til å kjøre en 4 tonn tung minibuss med 16 personer i,.? Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Jeg mener å huske å ha plukket opp en gang at minibussertifikat er en særnorsk greie som ikke harmoniserer med sertifikatklasser i andre land. INTENSJONEN bak dette sertifikatet var vel i utgangspunktet at du skulle kjøre en VW transporter med en litt stor barnefamilie... Lenke til kommentar
eab Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Jeg vet selvsagt dette, men jeg har jo lov til å kjøre en 4 tonn tung minibuss med 16 personer i,.? Eneste forklaringen er bare "slik er det". Ferdig med den saken. En plass må jo grensene gå Hvis du får registrert en tahoe som "minibuss" og ikke "lett lastebil" kan du kjøre den. Det handler om definisjoner og regelverk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå