Gå til innhold

Billige 19" LCD til kontorbruk?

Flex

Anbefalte innlegg

Jeg kommer sannsynligvis til å få ansvar for å kjøpe inn en del (ca. 50 stk) 19" LCD-skjermer for Trondheim kommune. I den forbindelse ønsker jeg noen råd fra folk som har litt mer peiling enn meg.

Dette er viktig:

Pris

Trondheim Kommune har ikke akkurat flust med penger. Frem til for en måned siden hadde de fleste her 7 år gamle PII-233'er med Win95 :w00t:

Siden vi kommer til å bestille et relativt stort kvanta (rundt 50 stk), kommer vi nok til å spørre aktuelle butikker om å få et pristilbud. Dette gjør at jeg ikke stoler blindt på prisguiden, men ser på denne som en pekepinn på hvordan skjermene ligger i pris i forhold til hverandre.

God support etc.

(Dette har ingenting med selve skjermen å gjøre, men...)

Dette medfører at vi sannsynligvis kommer til å velge en kjent leverandør (Komplett, PS-data, Telebutikken, Elkjøp etc.), helst en med kontor/butikk i Trondheim (enklere dersom det oppstår feil).

TCO-sertifisering, ergonomi

En av hovedgrunnene til at vi nå kjøper inn en del LCD-skjermer er fordi en del nå er plaget med ergonomien. Vi ønsker at skjermene skal være enkle å justere osv. Det at en skjerm er ekstra miljøvennlig skader heller ikke...

Generell kvalitet, mulighet for innstillinger etc.

Dette er ikke så viktig

Ghosting i spill :thumbup:

Vi vil selvfølgelig ikke at skjermene skal ha etterslep som gamle DSTN-skjermer, men jeg regner med at bortimot alle LCD-skjermer har så lite etterslep at det ikke er noe problem for oss med vårt bruk (Office, kartprogram, CAD etc.)

Utseende

Bortsett fra at skjermen bør ha tynnest mulig siderammer (for å ta minst mulig plass) er ikke utseendet spesielt viktig.

DVI-tilkobling

Jeg vil kanskje få pepper for dette (kanskje jeg endrer oppfatning på dette også) men vi har nettopp kjøpt nye PC'er uten DVI-tilkobling, og jeg ser for meg at vi vil ha disse PC'ene i ca. 5 år før de blir byttet ut. Derfor er DVI-tilkobling ikke et must.

Jeg har sett meg ut følgende skjermer:

Samsung 193T ser ut som en meget god skjerm, og er en av de modellene jeg har sett meg ut. Men jeg tror ikke at vi kommer til å gå noe høyere i pris enn det denne koster, så valget står da mellom denne og evt. rimeligere modeller

Matrix RX190C er jo svinbillig hos MPX, men blir ikke veldig godt mottatt her i forumet... Ser ut til at det meste bare er synsing (billig = dritt :p ), men jeg rekner med at vi sannsynligvis velger et mer kjent merke. Eller er det noen som har testet denne...?

LG Flatron L1910S er en skjerm som ser ut som et kjempekjøp (i hvert fall siden vi ikke trenger DVI). Hvordan er justeringsmulighetene på denne?

Samsung SyncMaster 192 V

Er denne mye dårligere enn 193T?

Hansol H950

Mangler høyderegulering, men virker ellers å være en bra skjerm

Evt. andre skjermer jeg bør vurdere?

Kommentarer og rettelser mottas med takk.

Edit: Småfeil

Endret av Flex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CAD programmer kan kan vere ganske ømfintlege for etterslep.

Sepsielt ved zooming.

CAD var innstellert på ein av testmaskinene i den store LCD testen, og han som brukte dette programmet til dagen, var ikkje heilt overbevist om at LCD var det rette for slike program, enno. Dei beste skjermane var brukbare men ikkje like god som dei beste CRTane til denne bruken.

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...