Gå til innhold

er USA virkelig så gale?

Anbefalte innlegg

Selv i De forente stater er de intellektuelle sterkt venstredreide.

Artig at du sier det, siden den som for alvor befestet kulturrelativismen i sosialantropologien er amerikaner, Clifford Geertz.

Det er subjektivt å ikke sammenlikne fordi man da sier at alt er like bra.

Hvordan kan man si at alt er like bra uten å sammenligne?

Objektivitet er å frigjøre seg fra dette paradigmets lenker.

Det er nettopp det man gjør i vitenskapelig forskning med kulturrelativismen.

Har du i det hele tatt lest noe anerkjent samfunnsvitenskapelig teori noensinne? Weber, Popper, Habermas, noe som helst?

VAA har forsøkt å besvare dette spørsmålet:

Et mildt sagt dårlig og lite gjennomtenkt forsøk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan kan man si at alt er like bra uten å sammenligne?

Det er jo nettopp det at alt er like bra som er grunnlaget for å ikke sammenlikne.

Objektivitet er å frigjøre seg fra dette paradigmets lenker.

Det er nettopp det man gjør i vitenskapelig forskning med kulturrelativismen.

Jeg vil heller si at kulturrelativismen anser pardigmets lenker som om de er låst med en nøkkel som er umulig å skaffe til veie. Hvis du skjønner? :)

Har du i det hele tatt lest noe anerkjent samfunnsvitenskapelig teori noensinne? Weber, Popper, Habermas, noe som helst?

Jeg har ikke lest noe av disse, men jeg har lest en del om dem.

Lenke til kommentar
Jeg vil heller si at kulturrelativismen anser pardigmets lenker som om de er låst med en nøkkel som er umulig å skaffe til veie. Hvis du skjønner?

Jeg ser poenget ditt, men det er altså ikke slik kulturrelativismen anvendes i kulturstudier. Det eneste målet med kulturrelativismen er å bringe til veie deskriptivt hva som er en kulturs faktiske moralregimer og denslags. Grunnen til dette er at man ikke skal blande sammen "er" og "bør" i et og samme resonnement, det er rett og slett uetterettelig. Det er ingenting i veien med normative resonnementer angående kultur, men det burde komme etter at man har utført grundige, dvs. kulturrelativistiske, studier. Alt til sin tid, osv.

Sosialantropologer er selv klar over at kulturrelativisme (eller moralrelativisme om du vil) ikke egner seg særlig godt som moralsk ledestjerne (fordi den er objektiv og derfror ikke bedømmer), det er derfor begrepet nesten utelukkende brukes i metodologisk sammenheng. Fordi relativisme er objektivt og moral er subjektivt. Jaja, du mener vel det helt motsatte regner jeg med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...