Red Angel Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Hallo! Jeg er en av de "uheldige" som har fått den flotte Netopia routeren fra NGT :wink: Jeg har noen problemer med å få konfigurert opp denne riktig. Jeg vil kun en enkel ting, og det er å få route'a all trafikken utenifra uanhengig av protokoll til 10.0.0.2. Når jeg går inn på NAT og legger til server så får jeg bare lagt til TCP tjenester. Hva med UDP? Jeg har tatt vekk alle filter sets. Skulle ikke alt være rett fram da? Jeg har nå blant annet problemer med "Start voice conversation" og fileoverføring i MSN. Få da feilmelding om at connection er blocked. Testa for morroskyld ut et UDP chat program for å se hva skjedde. Testa det mot maskina til en kamerat som også har NGT (Cisco router.) Når vi starter chat programmet og velger en port så klarer jeg ikke å sende noe til hans maskin. Jeg kan skrive og skrive men ingenting kommer fra. I det øyeblikket han skriver et tegn så kommer det fram til meg. Det merkelige så er at hvis jeg skrive nå så kommer det fram til hans maskin. Så det funker hvis han begynner å skrive først, men ikke omvendt. Hva i all verden er dette? Det er akurat som om Netopia routeren block'er UDP ut fra min maskin så sant den ikke har mottatt UDP på samme innkommende port først! Ellers ser det meste ut til å virke som det skal. Er det noen som fatter noe av dette?? Personlig kunne jeg godt tenke meg i bruke slegga på Netopia routeren. Masse håpløse og uoversiktlige menyer! For noe makk-verk! Lenge leve Cisco!!! Richard Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Hvordan fikk du access til router'en. Brukte info, som fulgte med eller måtte du ringe NGT? Lenke til kommentar
FooKer Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 for å få tilgang: telnet 10.0.0.1 user: admin Pass: noway Som sakt er oppsette ganske rotete, så vær forsiktig. Lenke til kommentar
magma_81 Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Gå inn på broadpark.no og velg min side. Deretter velger du "Oppsett av ADSL-router". Da er du i gang. Magnus Lenke til kommentar
thotta Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Nei, det er lite hjelp på min side på broadpark. Oppsett av ADSL-router gjelder nemlig bare for Cisco. (Det står iallfall det, si fra hvis dette er feil...) Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Ikke si at netopia er dårlig da!!! **** eg fikk den nå på fredag og idag fikser bravida tlf linjen. men nå har eg dritt nedsig!!! ****!!! viste det var noe som kom til å gå galt. er det bare negativt med netopia og er det mulig og skifte til cisco?? 2mbit inn 640 ut Lenke til kommentar
Red Angel Skrevet 15. april 2002 Forfatter Del Skrevet 15. april 2002 Tja... Når man først klarer å navigere gjennom hele routeren, og skjønne hva alt er så er den egentlig ikke så ille. Når det gjelder mine egne problemer med MSN (voice/video/RA etc..) så har det egentlig ingen ting med routeren å gjøre. Det er et problem med MSN som gjelder uanset hva slags router du har (Hvis du ikke har en UPnP komplatibel router da..) Netopia'en har også innebygget web-server på lik linje med Cisco, men du må reset-to-factory-settings på routeren først før du kan få enable'a den. Da er det også viktig å ha alle innstillinger notert, ellers kommer du nok aldri på nett igjen :smile: Etter å ha fikla med Netopia'en en ukes tid så begynte jeg å beherske den :smile: Lenke til kommentar
thotta Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Har noen mulighet for å gi en detaljert guide til oppsett av både NAT- og filter- settings i Netopia-ruteren fra NGT ? Har forsåvidt spurt om dette tidligere her på hardware.no, og fikk gode svar, men jeg får det likevel ikke til. Jeg prøver å sette opp en FTP server på en av maskinene i et internt nettverk. Denne skal kjøre på maskinen med intern adresse 10.0.0.3. Har lagt til NAT-entries for både denne maskinen og den med adr 10.0.0.2 Serveren med adr ...02 klarer vi å aksesere, men ikke den på ...03. Har også lagt til filter-settings for begge adressene, men vet ikke helt om dette er gjort riktig. Har spesifisert ulike porter for de ulike maskinene. Har benyttet helt andre enn 20-21, men dette skulle vel ikke ha noe å si(?) Er det nødvendig å sette opp to porter for en FTP-server ? Som de forhåndsdefinerte 20-21 ? Eller holder det med en(for hver maskin som skal ha server) ? Hvis to for hver er nødvendig, skal disse da settes opp likt ? Har en mistanke om at eneste grunn til at vi klarer å aksessere serveren på makin 10.0.0.2 er at all trafikk routes ved default til denne... Noen som kan forklare ? Lenke til kommentar
Red Angel Skrevet 15. april 2002 Forfatter Del Skrevet 15. april 2002 Ta i første omgang å disable alle filter sets. Dette kan du gjøre i profile menyen (under WAN configuration.) Det er da litt enklere å finne ut hva som skjer og hvor trafikken stopper. Ta så å ta en titt i PDF'en til routeren. Det står et sted i manualen (Husker ikke side.) en grei beskrivelse av hva Public Range/Map List/Server List er for noe. Det er nemlig flere måter å sette dette opp på. Når det gjelder FTP så er det også litt triksing. Du har f.eks. både Active og Passive mode. I active mode så oppretter client'en en connection til serveren på port 21 (fra lokalport n > 1024) Serveren tar så å connecter klienten på port n+1 fra port 20 (Som offtest). Ved Passive mode så er det client'en som lager begge connections (Serveren svarer på port 21 hvilken andre port den lytter på.) Så er det klienten som connecter. Se i FTP RFC'n etter disse detaljene. Dette må også settes opp riktig sammen med NAT'inga i routeren. Prøv først å sett opp en static public range med din public ip, lag så en map entry som binder denne til din interne ip (10.0.0.3). Nå vil all trafikken på alle porter både ut og inn være knyttet sammen. Ta så å få FTP'n til å fungere, så er det bare å få konfigurert opp routeren med filtersets/PAT etc...... Lykke til :smile: Lenke til kommentar
kumulativ Skrevet 29. april 2002 Del Skrevet 29. april 2002 Hvis cisco routeren er bedre enn netopia, er jeg en av de uheldige. Jeg hadde også VELDIG lyst til å ty til hammer'n (he he he) Jeg var ikke smartere enn at jeg trykket på "reset to factory defaults", uten å ha nødvendig info til å komme online igjen. Hvis du har gjort dette, har du sikkert bruk for denne informasjonen fra nextgentel: ngt---------------------------------------------- Vi har dessverre hatt en del problemer med at kunder ikke kommer inn på aktiver-siden, og her følge en veiledning på hvordan du kan komme forbi den hindringen. Dette forutsetter at du har fast DSL-lampe på routeren. 1. Start - Kjør - command (og enter) Skriv: telnet 10.0.0.1 (eller: telnet 192.168.1.1) Logg inn med brukernavn admin og passord noway (dersom du får spørsmål om det) 2.Velg "EASY SET UP" - Sett Data Link Encapsulation til PPP - Sett Data Circuit VPI til 1 - Sett Data Circuit VCI til 32 TRYKK NEXT SCREEN - Sett IP Addressing til Unumbered - Sett Remote IP Address til 127.0.0.2 - Sett Remote IP Mask til 255.0.0.0 - Sett PPP Authentication til CHAP - Sett Send Host Name: standard-netopia.no - Sett Send secret: standard TRYKK NEXT SCREEN - Sett Ethernet IP Address til 10.0.0.1 - Sett 1st Client Address til 10.0.0.2 TRYKK NEXT SCREEN (dersom du ikke finner dette valget hopper du til neste punkt) - Sett Access Name = admin - Sett Access Password = noway TRYKK RESTART DEVICE 3. Forny ip-adressene med IPCONFIG /renew_all /*(kumulativ) Dette punktet viste meg en ip adresse i nettverket 192.168.1. som ikke kunne være riktig, så jeg gikk på: nettverk -> egenskaper, og la inn: fast ip adresse = 10.0.0.2 nettverk maske = 255.255.255.0 default gateway = 10.0.0.1 dns server = (står i velkommen blekka til ngt) I tillegg til dette skrudde jeg routeren av og på igjen (ja, det store grønne lyset), og ventet litt...*/ 4. logg inn på "http://aktivering.nextgentel.no" med en eller annen browser. /*(kumulativ) , og skriv inn brukernavnet og passordet fra ngt (ja, de som bare består av tall...)*/ ------------------------------------------------- Hvis du vil deaktivere brannmuren i routeren: 1. Logg inn på routeren via telnet (som i punkt 1 over) 3.Du skal nå komme inn I hovedmenyen, som ser slik ut: (Easy setup ... osv) 4.Her velger man ”WAN Configuration…” Du skal da komme til følgende meny: Her velger du Display/Change Connection Profile, og velger NEXTGENTEL i menyen som vises da. 5.Velg ”IP Profile parameters ….” 6.I neste meny velger man ”Remove Filter Set” , som vist under: 7. Det kan nå virke som om ingenting hender, men firewallen er nå disabled. 8. Trykk Escape én gang og velg ”Commit”. Vennlig hilsen Kundeservice/NextGenTel AS/[email protected] ----------------------------------------------ngt /*(kumulativ) Jeg synes kundeservicen hos ngt har vært veldig bra, bortsett fra det ufravikelige faktum at det tar FANTASTISK lang tid å få kontakt med telefon...*/ [ Denne Melding var redigert av: kumulativ på 2002-04-29 19:37 ] Lenke til kommentar
falko67 Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 fant en side med detaljert forklaring på hvordan man setter opp routeren http://www.reflectdesigns.net/ngt/netopia/ og så har nex en egen side med forklaring http://nergal.homeip.net/?id=netopia Lykke til :smile: Lenke til kommentar
pcfreak Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Jeg har bestilt meg en NGT linje, går det an å bare sende den en mail og si at jeg vil ha en sisco ruter? noen som har prøvd dette eller er det sentralen/utstyret der eller noe som bestemmer dette, har en kammerat som har netopia ruteren, og han har ingen problemer med den, men hvis siscoen er bedre så vil jeg ha den, så er det noen som har prøvd dette? Lenke til kommentar
rLnd Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Quote: Den 2002-08-28 17:12, pcfreak skrev:Jeg har bestilt meg en NGT linje, går det an å bare sende den en mail og si at jeg vil ha en sisco ruter? noen som har prøvd dette eller er det sentralen/utstyret der eller noe som bestemmer dette, har en kammerat som har netopia ruteren, og han har ingen problemer med den, men hvis siscoen er bedre så vil jeg ha den, så er det noen som har prøvd dette? Det heter Cisco! Tror ikke du kan bestemme dette selv, mener å ha lest et sted at det kommer ann på sentralen hvilken router du får. Men du kan jo spørre de pent om det selv. Lenke til kommentar
pcfreak Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 oops, postet visst en post for mye, les den under... [ Denne Melding var redigert av: pcfreak på 2002-08-28 18:25 ] Lenke til kommentar
pcfreak Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Quote: Den 2002-08-28 17:29, rLnd skrev: Quote: Den 2002-08-28 17:12, pcfreak skrev: Jeg har bestilt meg en NGT linje, går det an å bare sende den en mail og si at jeg vil ha en sisco ruter? noen som har prøvd dette eller er det sentralen/utstyret der eller noe som bestemmer dette, har en kammerat som har netopia ruteren, og han har ingen problemer med den, men hvis siscoen er bedre så vil jeg ha den, så er det noen som har prøvd dette? Det heter Cisco! Tror ikke du kan bestemme dette selv, mener å ha lest et sted at det kommer ann på sentralen hvilken router du får. Men du kan jo spørre de pent om det selv. Takk for svaret, beklager det med skrivefeilen kom, har hørt om merket før, og når jeg skrev Sisco i stedet for Cisco kjente jeg at det var feil, men var ikke helt sikker, og jeg hadde litt dårlig tid, og gadd ikke sjekke om det var riktig (ved å se på en av postene over, litt slapp av meg, hehehe) men men, skal ikke skje igjen , hehehe. Alle kan gjøre feil vet du... :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå