Gå til innhold

Hvilken laptop til 20000?

Anbefalte innlegg

Er det ikke litt spesielt at man må betale så mye for support og garanti (innbakt i prisen) hos IBM når man allerede har betalt så mye ekstra for "mye bedre" komponenter? (Hvis dere forstår hva jeg mener ;) ). Det blir nesten som å betale både i pose og sekk...

Endret av redrazor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det skal nevnes at jeg ikke har brukt kundeservicen til IBM, så jeg vet ikke hvordan de ligger an på det, men jeg kjenner ingen andre heller som har hatt problemer som har gått på garantien med IBM (kjenner til én som ødela skjermen sin, men det var selvforskyldt).

Skjermkortet på min T40p røk, antagelig pga. viftefeil e.l.

Tok kontakt med IBM kundeservice. Det første som slo meg er at de tar telefonen med en gang når man ringer klokka to på ettermiddagen. Fikk svar fra en hyggelig dame som etter at jeg forklarte problemet satte meg rett over til teknisk avdeling.

Teknisk avdeling tok telefonen etter 5 sek. Forklarte problemet igjen, de registrerte serienr og ba meg levere inn maskinen.

Maskinen ble levert til IBM service i Trondheim, ble forklart at det kunne ta noen dager da de ikke hadde hovedkort til T40p på lager og at de kanskje måtte få sendt opp fra Nederland. Ble ringt opp noen dager senere (husker ikke hvor mange, men det ble ca. uke uten laptop) og de fortalte at den var klar. Dro ut og hentet den, og den har virket helt fint siden.

Fordelen med IBM er at de skrur sammen maskinene sine ordentlig, min serie har også laget chassis i et magnesiumkompositt materiale, som gjør at det tåler betydlig mer enn en plastic-fantastic maskin. Maskinen min er 7-8 mnd gammel og hvis jeg tørker støvet av den ser den fortsatt ut som ny. Finnishen er upåklagelig, kanskje litt kjedelig sort, men ser "ekslusiv" ut i mine øyne.

Jeg ville styrt unna Dell hvis du må ha en maskin som virker over lang tid. Gå for IBM eller Toshiba.

Lenke til kommentar
Med mindre jeg overser noe, så var det det jeg mente. Det er veldig mange påstander ute å går som jeg mener er ganske urettferdig. De er stort sett basert en persons oppfatning om et firma, og ikke skikkelig statistikk som MTBF osv. Noe annet enn det blir veldig mange subjektive oppfatninger og urettmessig slakting av firmaer.

For det første, jeg finner ingen steder at Dell er de største i Norge på bærbare. Det jeg kan finne er tall fra DMR som sier at HP er de desidert største i konsumentmarkedet. Bedriftsmarkedet stiller seg nok noe annerledes, men her er det rimelig å anta at HP har en lavere andel, og at bl.a. IBM og Fujitsu-Siemens stiller vesentlig sterkere.

Forøvrig har jeg bare subjektive erfaringer, ja, men når _samtlige_ 20 personer jeg kjenner personlig som eier en Dell-maskin har hatt problemer, og ingen av et tilsvarende antall IBM-eiere har hatt problemer ser jeg grunn til å tvile på Dells feilrater. Hvor store feil det er snakk om, og hvor skikkelig statistikk som er ført over feilene gir jeg personlig blaffen i. Statistikk kan du få til å vise akkurat det resultatet du ønsker.

Når i tillegg andre brukere på forumet her underbygger mine og mine bekjentes erfaringer, ser jeg ikke særlig grunn til å anta at de er feilaktige.

Lenke til kommentar

Med tanke på at IBM tilbyr, hva er det, 3 eller 5 års garanti kan man skjønne at prisen blir noe større. Klart man kan som forbruker argumentere med at man med kjøpsloven står like sterkt hos andre merker, er det ikke å legge skjul på at IBM`s hovedmarkedet er bedriftskunder, og som de fleste vet dekkes ikke de av forbrukerkjøpsloven. Dette er en betydelig kostnad for IBM, og dekkes følgelig inn av prisen. Skal du som bedriftskunde ha like gode garantivilkår hos DELL som hos IBM, koster det en del der og.

Lenke til kommentar
Jeg er dessuten litt skeptisk til at IBM putter såpass mye "egenprodusert" programvare og komponenter inn i maskinene sine. Dette medfører at man blir helt avhengig av IBM både ift support og evt oppgraderinger.

Det er ikke noe særlig egenprodusert hardware igjen i IBM bærbare. Det var det før, men ikke nå lenger. Ikke mer enn alle andre produsenter av bærbare i hvert fall.

Software er noe annet, men den er du ikke nødt til å bruke.

Lenke til kommentar

Med mindre jeg overser noe, så var det det jeg mente. Det er veldig mange påstander ute å går som jeg mener er ganske urettferdig. De er stort sett basert en persons oppfatning om et firma, og ikke skikkelig statistikk som MTBF osv. Noe annet enn det blir veldig mange subjektive oppfatninger og urettmessig slakting av firmaer.

Så du er 100% prosent sikker på at det ikke kan forkomme variasjon i kvaliteten på to forskjellige produkter fra to forskjellige produsenter? En bil kan ikke være bedre enn en annen? En pizza smaker det samme som en annen? En datamaskin er lik alle andre datamaskiner? Intel CPU = AMD CPU? Sier seg jo selv at den påstanden ikke holder mål.

Er vanskelig å få helt nøyaktige tall på nøyaktig hvor mange % som har problemer med sine bærbare, mange vil ikke engang klage ved mindre feil... Om man skulle se på hvor mange som kontakter kundeservice, virker det som en mye høyere % av Dell eiere gjør dette. Ja, da selger flere PC-er, men er sjeldent jeg hører om folk som har problemer med IBM, og de selger ikke akkurat få PC-er de heller.

Har du holdt en IBM i dine hender, og kjent på hvordan den er skrudd sammen? Da vil du fort oppdage, at oj, det her virker som topp kvalitet. Sitter som nevnt med en 1557, og har ingen problemer med å innrømme at en IBM fra T serien er komplett overlegen i opplevd/bygg kvalitet.

Lenke til kommentar

Altså, jeg ser ikke helt problemet uansett ved å være "avhengig" av ibm support. IBM har 3 års worldwide garanti som dekker "alt", og de fikser maskinen kostandsfritt i løpet av et par dager.

Det kan vel også legges merke til at IBM maskiner ofte blir brukt på ekspedisjoner etc grunnet kvaliteten og holdbarheten.

Lenke til kommentar
Jeg er dessuten litt skeptisk til at IBM putter såpass mye "egenprodusert" programvare og komponenter inn i maskinene sine. Dette medfører at man blir helt avhengig av IBM både ift support og evt oppgraderinger.

Tja, IBM sine programmer fungerer veldig godt i mine øyne. Det første jeg gjorde da jeg fikk min var å installere Win XP på nytt for å få en ren installasjon. Så slang jeg inn de programmene fra IBM jeg faktisk trengte:

* touchpad ting

* keymap for å få wintendoknapp

* skjermkortdriver

* Wlan driver

* IBM Access

* Battery maximiser

* Lyd driver

* Modem driver

Jeg synes disse programmene fungerer utmerket, de gjør akkurat det de skal. Skal si meg enig i at når man får maskinen er den litt "loaded" :) IBM sine supportsider for å finne programvare/drivere synes jeg også er rimelig god, man dytter inn modellnr og velger OS, så får man en liste over hva som er tilgjengelig for sin maskin.

Har _aldri_ kontaktet support for å få hjelp til programvare, oppgraderinger eller drivere...

Det bør også nevnes at IBM sine tenkepadder fungerer meget godt i Linux. ACPI fungerer nesten helt perfekt for meg i Linux 2.6.6 med Debian Unstable. Har ikke gjort noen spesielle tweaks for å få maskinvare opp. Og mtp. at IBM går over til å kun benytte Linux på sine arbeidsstasjoner blir nok neppe støtten for Linux på IBM maskiner noe dårligere fremover.

På komponentsiden er IBM litt sære, jeg måtte bytte til et IBM WLAN miniPCI kort for å få 802.11a/b/g nettverk (hadde bare 802.11a/b). Ellers spiser maskinen det meste av standard maskinvare som man kan bytte i en laptop (HDD og RAM). Maskinen er nok muligens litt sær på hva man dytter i Ultraslim bayen, men jeg har ingen behov for å oppgradere DVD/CD-RW enheten min.

Lenke til kommentar

ACER 8003 LMI - Kr. 16 830,-

512 MB SO DIMM Kr. 1300,-

60GB 7200 RPM HD Kr. 2098,-

Bortsett fra den supre IBM "feelingen", vil du her ha en kjempeflott og rask laptop, som nok vil tjene deg en god stund. Har lagt ved en annen harddisk da noen hvisket meg i øret at Acer leverte 4200 RPM disker med sin 8000 - serie.

-Uansett hvilken laptop du ender opp med - LYKKE TIL :thumbup:

Endret av Filla
Lenke til kommentar
Acer er jo på vei med en ny 15,4 " og 2.0 GHz centrino som du kanskje finner det verdt å vente to uker på.

3 kilo er kanskje litt tungt da, men stor skjerm,

http://cray.no/catalog/product_info.php/products_id/176

Tittet kjapt igjennom specsene og det så bra ut bortsett fra:

* 4-in-1 leser uten CF støtte

* 15.4" widescreen WXGA (1280x800), her vil man ha mer oppløsning på en så stor skjerm

* 3kg for 15.4” LCD model, litt for tunkt, burde vært minst 0,5kg lettere

og de burde klart å dytte inn en 400MHz minnemodul :)

Acer har også rimelig grei byggekvalitet, ikke IBM-lik, men de henger sammen.

Lenke til kommentar
Acer er jo på vei med en ny 15,4 " og 2.0 GHz centrino som du kanskje finner det verdt å vente to uker på.

3 kilo er kanskje litt tungt da, men stor skjerm,

http://cray.no/catalog/product_info.php/products_id/176

Tittet kjapt igjennom specsene og det så bra ut bortsett fra:

* 4-in-1 leser uten CF støtte

* 15.4" widescreen WXGA (1280x800), her vil man ha mer oppløsning på en så stor skjerm

* 3kg for 15.4” LCD model, litt for tunkt, burde vært minst 0,5kg lettere

og de burde klart å dytte inn en 400MHz minnemodul :)

Acer har også rimelig grei byggekvalitet, ikke IBM-lik, men de henger sammen.

Alle bærbare er minst 0,5 kg for tung ;-)

Hvordan er det å kaste ut innstallert minne og sette inn dobbelt av dett feks:

512MB DDR PC3200 400MHz SO-DIMM CL2.5 2.55-2.65V Golden Dragon

Acer har vel siden 1980-tallet levert alt som ligger i IBM maskinene (ALi). Er det egentlig noen forskjell bortsett fra det lite ergometriske designet IBM har på det de slenger fra seg. (They're boxy but good)

Lenke til kommentar
Hvordan er det å kaste ut innstallert minne og sette inn dobbelt av dett feks:

512MB DDR PC3200 400MHz SO-DIMM CL2.5 2.55-2.65V Golden Dragon

Mange laptoper har kun den ene minnesloten lett tilgjengelig. Du må nesten sjekke med leverandør om dette går på den laptopen du er interesert i.

Lenke til kommentar

Firmaet vårt har en avdeling i Oslo med ca 600 Compaq/HP laptop`er som fungerer exellent. Sitter selv med en EVO 1,5ghz celereon, som jeg syntes er helt knall. Chassiet spesielt utmerker seg som meget soild og "riktig". Ikke mye sølv og stooore flater, men mere proft. God skjerm, herligt tastatur.

Virker litt kjedlig i begynnelsen, men etterhvert så får man bare mer og mer følelsen av at slikt skal det være.

Har hatt noen tunge typiske forbruker-laptops før, og kan ikke si jeg savner de.

Virker som IBM sine modeller kjører samme stilen.

Eventuelt kan jeg anbefale de dyre laptoppene til Sony hvis du har råd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...