redrazor Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 (endret) Jeg vet det er irriterende mange som stiller slike spørsmål, så da kan likegodt jeg også gjøre det... Jeg har ikke mye erfaring ift innkjøp av bærbar og det har vist seg å være vanskeligere enn jeg først trodde. Jeg finner at ganske mange maskiner som øyensynlig er spekket ganske likt blir solgt til vidt forskjellige priser. Trenger ny laptop i jobbsammenheng. Maskinen trenger høy ytelse på IO operasjoner ved database-arbeid. CPU, RAM og harddisk må derfor være bra. Grafikkort trenger ikke være spesielt bra, men det må ikke være slikt som "stjeler" minnekapasitet fra RAM'en. DVD-brenner er en fordel og jeg trenger Blåtanntilkobling. BT kan evt kjøpes separert. Maskinen kommer i hovedsak til å være tilkoblet strømnettet. Det er også viktig at den er stabil og at firmaet som leverer den yter god service. Jeg kan forsvare innkjøp på opp til 25000 kr, men håper å havne i sjiktet rundt 20000 kr. Mitt første forslag var Acer 8004MLi. Jeg ble tipset om denne maskinen av Bolsom i følgende tråd. Jeg tok kontakt med en nettbutikk (PSData) for å få pris på denne med 1024MB RAM. Jeg ble da heller anbefalt å kjøpe en Tagra. Jeg fikk videre et pristilbud på en Targa 1557X med samme spesifikasjon som Acer'en, men til en del lavere pris. Tilbudet virket bra (sammenliknet med Acer'en), men jeg har lest en del negative erfaringer om 1557 her i forumet. Noen som kan hjelpe meg med innspill i denne saken? Eventuelt anbefale andre maskiner? Endret 27. mai 2004 av redrazor Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 (endret) Jeg vet det er irriterende mange som stiller slike spørsmål, så da kan likegodt jeg også gjøre det... Jeg har ikke mye erfaring ift innkjøp av bærbar og det har vist seg å være vanskeligere enn jeg først trodde. Jeg finner at ganske mange maskiner som øyensynlig er spekket ganske likt blir solgt til vidt forskjellige priser. Trenger ny laptop i jobbsammenheng. Maskinen trenger høy ytelse på IO operasjoner ved database-arbeid. CPU, RAM og harddisk må derfor være bra. Grafikkort trenger ikke være spesielt bra, men det må ikke være slikt som "stjeler" minnekapasitet fra RAM'en. DVD-brenner er en fordel og jeg trenger Blåtanntilkobling. BT kan evt kjøpes separert. Maskinen kommer i hovedsak til å være tilkoblet strømnettet. Det er også viktig at den er stabil og at firmaet som leverer den yter god service. Jeg kan forsvare innkjøp på opp til 25000 kr, men håper å havne i sjiktet rundt 20000 kr. Mitt første forslag var Acer 8004MLi. Jeg ble tipset om denne maskinen av Bolsom i følgende tråd. Jeg tok kontakt med en nettbutikk (PSData) for å få pris på denne med 1024MB RAM. Jeg ble da heller anbefalt å kjøpe en Tagra. Jeg fikk videre et pristilbud på en Targa 1557X med samme spesifikasjon som Acer'en, men til en del lavere pris. Tilbudet virket bra (sammenliknet med Acer'en), men jeg har lest en del negative erfaringer om 1557 her i forumet. Noen som kan hjelpe meg med innspill i denne saken? Eventuelt anbefale andre maskiner? Ville gått for en IBM R50 (IBM modellnummer TJ07RNO) hvis jeg var i din situasjon. Kan du få fra ca 14000,- eks mva (17500 inkl. mva), hos f.x. DropZone, og det burde være mulig å få lagt til det du trenger på den... Den har 1,5GHz P-M, ikke den aller raskeste, men tror like vel den er kjapp nok. Det er ikke _så_ stor forskjell på de 200MHz opp til 1,7GHz. Blåtann er inkludert, og du har dessuten trådløst nettverk og Gbit ethernet. Harddisken er jeg usikker på, men det kan du kanskje snakke med dem om. Ekstra minne (512MB) koster ca 1500,- og 3 års onsite-garanti (ett års garanti er standard) omtrent det samme. Med dette ender du opp ca på 20000 inkl. mva, Den har ikke DVD-brenner, men det finnes til den, og det er mulig å kjøpe ekstern (hvis den vanligvis skal stå på et kontor, og du ikke trenger brenner en i felt; uansett er det intern CD-brenner og DVD-leser). EDIT: Plextor DVD-brenner for DVD+/-RW også fra DropZone koster ca 2250,- + mva (ca 2800,- inkl. mva). Det du også får på en IBM, er en byggekvalitet som ikke særlig mange andre maskiner klarer å matche. Selv har jeg en T40p, og jeg har ennå ikke sett noen mer solid bærbar maskin i denne vektklassen (min veier ca 2,4 kg). Dessuten har jeg ennå (på åtte måneder) ikke hatt behov for å snakke med IBM kundeservice, i motsetning til den forrige maskinen min fra Dell, hvor jeg hadde fire garantisaker på ett år. Joda, IBM er litt dyrere enn alle andre. Men jeg tror ganske sikkert du ikke vil angre likevel, og at du vil synes at det var verdt hver krone... Forøvrig, ring DropZone og/eller IBM og hør hvor mye du må gi for den maskinen du vil ha. De lager faktisk også maskiner på bestilling, og det er ikke alltid de koster så mye hvis de ikke ligger for langt fra en standard modell. Hvis ikke er det ikke allverdens kostnader å tilpasse den maskinen jeg nevnte på egenhånd... Endret 27. mai 2004 av k-ryeng Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Ville heller sett litt på Dell Latitude D600. Denne maskinen veier bare rundt 2 kg og du kan konfigurere denne PC'en helt selv. Lønner seg å ringe til Dell og prate med en selger. Det kan spare deg for noen kroner. Dette er en PC perfekt for jobb/studiesammenheng. Pass på at du velger SXGA-skjerm. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Ville heller sett litt på Dell Latitude D600. Denne maskinen veier bare rundt 2 kg og du kan konfigurere denne PC'en helt selv. Lønner seg å ringe til Dell og prate med en selger. Det kan spare deg for noen kroner. Dette er en PC perfekt for jobb/studiesammenheng. Pass på at du velger SXGA-skjerm. Jeg har ennå ikke snakket med noen Dell-eiere som ikke har hatt maskinene sine til service, og erfaringene andre har hatt her på forumet taler heller ikke akkurat til Dell sin fordel. Et alternativ, dersom vekt er et kriterium kan være IBM sin T-serie, hvis du finner en maskin som kommer innenfor kostnadskravene. Da får du en svært bra maskin, som veier fra 2,2 til 2,4 kg, og er et langt bedre alternativ til Latitude D600. Lenke til kommentar
redrazor Skrevet 27. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2004 Takker k-ryeng for informativ innlegg. Jeg hadde egentlig avskrevet IBM fordi jeg hadde inntrykk av at de var sterkt overpriset. Har bedt om pristilbud på maskin spekket som Acer'en så får vi se hvordan det faller ut. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Jeg har hatt min Dell Latitude D600 i 2 mnd. og det har ikke vært noe som helst tull med denne. Kanskje andre har hatt problemer, men jeg har i hvert fall hatt gode erfaringer med Dell så langt. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Jeg har hatt min Dell Latitude D600 i 2 mnd. og det har ikke vært noe som helst tull med denne. Kanskje andre har hatt problemer, men jeg har i hvert fall hatt gode erfaringer med Dell så langt. Jeg personlig har ikke hatt noe med D600 å gjøre, og skal ikke si så mye på den maskinen, men min I5000e (som når den virket var en meget god maskin) hadde jeg en del problemer med som man ikke skulle forvente. IBMen jeg har nå, har jeg ikke hatt noe som helst problem med. Nå har heller ikke du hatt maskinen særlig lenge, det er ennå masse tid å få problemer på. Det har vært flere her som har anbefalt å ikke kjøpe D600/D800 pga feilrate, og en rekke DOA. En ting man skal være klar over med Dell, er at de gir blaffen i lovverket når det gjelder reklamasjon. Skal du ha Dell, kjøp maskin med 3 eller 4 års garanti. Å diskutere reklamasjon med dem, er som å snakke med et fjell. Noen burde egentlig gått til rettsak mot dem, men det er det ikke mange privatpersoner som gidder eller har midler til. Det er vanligvis greit å få hjelp på garanti hos Dell, hvis du har tålmodighet til å vente lenge nok, men det er ikke gitt at alle har. Du kan vanligvis påregne minst en halvtimes venting i telefonkøen før du får kontakt med et menneske å snakke med. Det skal nevnes at jeg ikke har brukt kundeservicen til IBM, så jeg vet ikke hvordan de ligger an på det, men jeg kjenner ingen andre heller som har hatt problemer som har gått på garantien med IBM (kjenner til én som ødela skjermen sin, men det var selvforskyldt). Som tidligere nevnt, samtlige Dell-eiere (bærbare) jeg kjenner, hvilket er minst 15-20 stk, har opplevd feil eller problemer med sine maskiner før det har gått ett år. Uansett hvor god hjelp man får hos Dell med slike saker, holder det ikke, hvis du må regne med at maskinen din kanskje ikke virker når du trenger den mest... Selvfølgelig kan man oppleve et problemfritt forhold til Dell, men ut fra mine personlige erfaringer, folk jeg kjenner sine erfaringer og erfaringene her fra forumet (som forøvrig stemmer meget godt overens), er sannsynligheten for et problemfritt forhold til IBM langt større enn i forhold til Dell. Lenke til kommentar
redrazor Skrevet 27. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2004 (endret) Fikk svar fra IBM (Dropzone) - De kunne ikke tilby meg en maskin med tilsvarende spekk som 1577 eller Acer'en innenfor min budsjettramme. De anbefalte meg heller en Toshiba. Da gjennstår valget mellom Acer 8004MLi og en Targa 1557X. Targaen er bedre spekket og litt billigere. Men jeg ser på forumet at det har vært mye tull med 1557'en så jeg er i tvil. Nå er det jo alltid slik at det er de som opplever problemer som roper høyest og man får ikke høre om alle "solskinnshistoriene". ...men jeg tør uansett ikke gå for DELL Endret 27. mai 2004 av redrazor Lenke til kommentar
Cera Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 IBM kan selvfølgelig ikke tilby en maskin med samme spesifikasjoner til samme pris som eksempelvis 1577 maskinene da IBM maskinene bruker betydelig dyrere deler... Lenke til kommentar
thorsan Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 IBM kan selvfølgelig ikke tilby en maskin med samme spesifikasjoner til samme pris som eksempelvis 1577 maskinene da IBM maskinene bruker betydelig dyrere deler... jaha? Kan kanskje ha sammenheng med at ibm har rykte på seg for at maskinene de leverer har veldig lite problemer. Kanskje de derfor har flere kostnader ved kvalitetssikring? eller så har du kanskje rett, hva vet jeg ? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Fikk svar fra IBM (Dropzone) - De kunne ikke tilby meg en maskin med tilsvarende spekk som 1577 eller Acer'en innenfor min budsjettramme. De anbefalte meg heller en Toshiba. Da gjennstår valget mellom Acer 8004MLi og en Targa 1557X. Targaen er bedre spekket og litt billigere. Men jeg ser på forumet at det har vært mye tull med 1557'en så jeg er i tvil. Nå er det jo alltid slik at det er de som opplever problemer som roper høyest og man får ikke høre om alle "solskinnshistoriene". ...men jeg tør uansett ikke gå for DELL Det er bare meg, selvfølgelig, men jeg ville ha moderert spesifikasjonskravene litt for å fått en IBM-maskin fremfor en Toshiba eller Acer. Acer-maskinene skal være bra, men i byggekvalitet og generell produktkvalitet ligger de bak IBM. IBMen jeg henviste til, med 1024MB ram, 3 års garanti, ekstern DVD-brenner og ny 60GB 7200rpm harddisk vil ende opp på ca 25000,-. Utover harddisken og prosessoren, er det lite eller ingenting som skiller disse spesifikasjonsmessig (sett bort fra skjermkortet som ikke spiller så stor rolle). Maskin: 17370,- (DropZone) 3 års Service: 1537,- (DropZone) Minne: 1736,- (DropZone) DVD-brenner: 2749,- (Komplett) 60GB 7200rpm: 2070 (Komplett) Totalt: ca 25450,- inkl. mva Dessuten trenger du ikke nødvendigvis kjøpe brenner og disk samtidig med resten, og får dermed mulighet til å dele opp kostnadene. Brenneren kan du også ta med deg til en annen maskin senere, bærbar som stasjonær. Jeg tror du vil bli svært godt fornøyd med denne, selv om prosessoren kan være litt tregere enn på Acer og 1557. Tror heller ikke du vil merke det noe særlig. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 IBM kan selvfølgelig ikke tilby en maskin med samme spesifikasjoner til samme pris som eksempelvis 1577 maskinene da IBM maskinene bruker betydelig dyrere deler... jaha? Kan kanskje ha sammenheng med at ibm har rykte på seg for at maskinene de leverer har veldig lite problemer. Kanskje de derfor har flere kostnader ved kvalitetssikring? eller så har du kanskje rett, hva vet jeg ? Begge deler er vel tilfelle. IBM har ikke spesielt rimelige deler, men de bruker også mye penger på kvalitetssikring, slik at man ikke trenger å kjøpe nye deler... Lenke til kommentar
Cera Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 For å si det enkelt så bruker IBM mer penger på det meste, garantiordninger, deler, byggemateriale etc. Ergo så er ikke spesifikasjonene langt opp i himmelen, men kvaliteten er det... Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Jeg personlig har ikke hatt noe med D600 å gjøre, og skal ikke si så mye på den maskinen, men min I5000e (som når den virket var en meget god maskin) hadde jeg en del problemer med som man ikke skulle forvente. IBMen jeg har nå, har jeg ikke hatt noe som helst problem med. .... En ting man skal være klar over med Dell, er at de gir blaffen i lovverket når det gjelder reklamasjon. Skal du ha Dell, kjøp maskin med 3 eller 4 års garanti. Å diskutere reklamasjon med dem, er som å snakke med et fjell. Noen burde egentlig gått til rettsak mot dem, men det er det ikke mange privatpersoner som gidder eller har midler til. Det er vanligvis greit å få hjelp på garanti hos Dell, hvis du har tålmodighet til å vente lenge nok, men det er ikke gitt at alle har. Du kan vanligvis påregne minst en halvtimes venting i telefonkøen før du får kontakt med et menneske å snakke med. Det skal nevnes at jeg ikke har brukt kundeservicen til IBM, så jeg vet ikke hvordan de ligger an på det, men jeg kjenner ingen andre heller som har hatt problemer som har gått på garantien med IBM (kjenner til én som ødela skjermen sin, men det var selvforskyldt). Som tidligere nevnt, samtlige Dell-eiere (bærbare) jeg kjenner, hvilket er minst 15-20 stk, har opplevd feil eller problemer med sine maskiner før det har gått ett år. Uansett hvor god hjelp man får hos Dell med slike saker, holder det ikke, hvis du må regne med at maskinen din kanskje ikke virker når du trenger den mest... Selvfølgelig kan man oppleve et problemfritt forhold til Dell, men ut fra mine personlige erfaringer, folk jeg kjenner sine erfaringer og erfaringene her fra forumet (som forøvrig stemmer meget godt overens), er sannsynligheten for et problemfritt forhold til IBM langt større enn i forhold til Dell. Må si jeg har en ganske annen oppfatning av Dell. De er meget raske på telefon, har aldri sittet mer enn 10 min i kø, og de er også veldig interessert i å løse problem/spørsmål man eventuelt skulle ha. Dessuten, den dagen du beviser at Dell har større feilrate enn andre leverandører (inkludert IBM), så skal jeg gi meg. Husk på at Dell har desidert størst markedsandel i Norge, og hvis man samtidig tenker på at de som får feil er gjerne de som roper høyest, så er det heller kanskje ikke så rart det er Dell man leser oftest om. Jeg er 100% sikker på at prosentvis, har både Dell, IBM og andre aktører like mange fornøyde/misfornøyde kunder, og like mange feil. Da kan man spørre seg om det faktisk er verdt å betale 5000-10000kr mer for en laptop fra IBM, som hos Dell koster f.eks 17-18000. Lenke til kommentar
darkfish Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Med 20-25k i budsjett til en pc i jobbsammenheng hadde jeg tatt en nøye titt på IBM. Kvalitet med ekstra stor K. Ville, personlig, gjerne gått ned litt på specs for en IBM pc om jeg bare skulle brukt den i jobb/studie-sammenheng, og ikke til spilling og alt mulig annet i tilegg. (har CL 1557) Lenke til kommentar
Åsmund@ATi Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Jeg vet det er irriterende mange som stiller slike spørsmål, så da kan likegodt jeg også gjøre det... Jeg har ikke mye erfaring ift innkjøp av bærbar og det har vist seg å være vanskeligere enn jeg først trodde. Jeg finner at ganske mange maskiner som øyensynlig er spekket ganske likt blir solgt til vidt forskjellige priser. Trenger ny laptop i jobbsammenheng. Maskinen trenger høy ytelse på IO operasjoner ved database-arbeid. CPU, RAM og harddisk må derfor være bra. Grafikkort trenger ikke være spesielt bra, men det må ikke være slikt som "stjeler" minnekapasitet fra RAM'en. DVD-brenner er en fordel og jeg trenger Blåtanntilkobling. BT kan evt kjøpes separert. Maskinen kommer i hovedsak til å være tilkoblet strømnettet. Det er også viktig at den er stabil og at firmaet som leverer den yter god service. Jeg kan forsvare innkjøp på opp til 25000 kr, men håper å havne i sjiktet rundt 20000 kr. Mitt første forslag var Acer 8004MLi. Jeg ble tipset om denne maskinen av Bolsom i følgende tråd. Jeg tok kontakt med en nettbutikk (PSData) for å få pris på denne med 1024MB RAM. Jeg ble da heller anbefalt å kjøpe en Tagra. Jeg fikk videre et pristilbud på en Targa 1557X med samme spesifikasjon som Acer'en, men til en del lavere pris. Tilbudet virket bra (sammenliknet med Acer'en), men jeg har lest en del negative erfaringer om 1557 her i forumet. Noen som kan hjelpe meg med innspill i denne saken? Eventuelt anbefale andre maskiner? Ville gått for en IBM R50 (IBM modellnummer TJ07RNO) hvis jeg var i din situasjon. Kan du få fra ca 14000,- eks mva (17500 inkl. mva), hos f.x. DropZone, og det burde være mulig å få lagt til det du trenger på den... Den har 1,5GHz P-M, ikke den aller raskeste, men tror like vel den er kjapp nok. Det er ikke _så_ stor forskjell på de 200MHz opp til 1,7GHz. Blåtann er inkludert, og du har dessuten trådløst nettverk og Gbit ethernet. Harddisken er jeg usikker på, men det kan du kanskje snakke med dem om. Ekstra minne (512MB) koster ca 1500,- og 3 års onsite-garanti (ett års garanti er standard) omtrent det samme. Med dette ender du opp ca på 20000 inkl. mva, Den har ikke DVD-brenner, men det finnes til den, og det er mulig å kjøpe ekstern (hvis den vanligvis skal stå på et kontor, og du ikke trenger brenner en i felt; uansett er det intern CD-brenner og DVD-leser). EDIT: Plextor DVD-brenner for DVD+/-RW også fra DropZone koster ca 2250,- + mva (ca 2800,- inkl. mva). Det du også får på en IBM, er en byggekvalitet som ikke særlig mange andre maskiner klarer å matche. Selv har jeg en T40p, og jeg har ennå ikke sett noen mer solid bærbar maskin i denne vektklassen (min veier ca 2,4 kg). Dessuten har jeg ennå (på åtte måneder) ikke hatt behov for å snakke med IBM kundeservice, i motsetning til den forrige maskinen min fra Dell, hvor jeg hadde fire garantisaker på ett år. Joda, IBM er litt dyrere enn alle andre. Men jeg tror ganske sikkert du ikke vil angre likevel, og at du vil synes at det var verdt hver krone... Forøvrig, ring DropZone og/eller IBM og hør hvor mye du må gi for den maskinen du vil ha. De lager faktisk også maskiner på bestilling, og det er ikke alltid de koster så mye hvis de ikke ligger for langt fra en standard modell. Hvis ikke er det ikke allverdens kostnader å tilpasse den maskinen jeg nevnte på egenhånd... jeg har den der R50 meg selv....Centrino 1.5ghz.. 512ram.. 40gig hdd..mye ekstra utstyr..men det er desidert den beste pc og skrive på og nesten og se på å..dne har en veldig tøff ting på skjerm og, lykt og det er det ikke mange pc som har (berbare! Lenke til kommentar
Åsmund@ATi Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 men viss jeg skulle ha kombinert alle smammen til en så blir det vel En DELL 9100...med mye ekstra utstyr til 21 532kr Lenke til kommentar
darkfish Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Jeg er 100% sikker på at prosentvis, har både Dell, IBM og andre aktører like mange fornøyde/misfornøyde kunder, og like mange feil. Da kan man spørre seg om det faktisk er verdt å betale 5000-10000kr mer for en laptop fra IBM, som hos Dell koster f.eks 17-18000. Det der er (rett og slett) en utrolig dum påstand. Sikker på at det var det du mente å skrive? Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Jeg er 100% sikker på at prosentvis, har både Dell, IBM og andre aktører like mange fornøyde/misfornøyde kunder, og like mange feil. Da kan man spørre seg om det faktisk er verdt å betale 5000-10000kr mer for en laptop fra IBM, som hos Dell koster f.eks 17-18000. Det der er (rett og slett) en utrolig dum påstand. Sikker på at det var det du mente å skrive? Med mindre jeg overser noe, så var det det jeg mente. Det er veldig mange påstander ute å går som jeg mener er ganske urettferdig. De er stort sett basert en persons oppfatning om et firma, og ikke skikkelig statistikk som MTBF osv. Noe annet enn det blir veldig mange subjektive oppfatninger og urettmessig slakting av firmaer. Lenke til kommentar
Åsmund@ATi Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Jeg er 100% sikker på at prosentvis, har både Dell, IBM og andre aktører like mange fornøyde/misfornøyde kunder, og like mange feil. Da kan man spørre seg om det faktisk er verdt å betale 5000-10000kr mer for en laptop fra IBM, som hos Dell koster f.eks 17-18000. Det der er (rett og slett) en utrolig dum påstand. Sikker på at det var det du mente å skrive? allså..det mye mindre feil på PC fra IBM en der er hos Dell, men jeg er litt enig med at IBM koster litt for mye, men IBM er velkjent for sine berbare PC, hvordan de holder seg over år...har en annen ibem med 400mhz prossesor, den veldig bra den og, virke som abre det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå