Gå til innhold

Nettverksskriver, hvordan gjøres dette?

Anbefalte innlegg

Hei

Skal sette opp en nettverksskriver i Windows 2000, som skal installeres på en server(Win2000 Server) og kunne brukes av alle maskinene i nettverket. Hvordan kan dette gjøres? Maskinene i nettverket sitter i et domene, og får IP-innstillinger av serveren. Vil ikke dette skape problemer for oppgaven min?

Dette skal løses teoretisk. Har en 3-dagers prøve og alle hjelpemidler var tillat :)

Takker for all hjelp!

Mvh

Frugy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt. 1 - Du kobler den opp til en server og deler den ut på nettet.

Alt. 2 - Skriveren har innebygget nettverkskort og du registrerer denne og gir denne ipadresser etc. for å koble seg til nettet. jev vil anta at det er alt. 2 du skal testes i. Alt. 1 blir for enkelt.

Lenke til kommentar

Kan hende jeg har uttrykket meg dårlig her, hvis ikke er jo saken grei :)

Men, skriveren skal nemlig ikke stå i nærheten av serveren engang, den kobles i switchen som de andre maskinene. Da skal jo dette forandre saken litt vel? Ellers beklager eg de dumme spørsmålene.

Lenke til kommentar

Det enkle er ofte det beste. Det finnes mange grunner til å velge å installere dette på en server først for deretter å delle ute først og fremst for å styre rettigheter til utskrift sentralt + logging av utskrifter + sentral administrasjon av skriver(e).

Blir ganske mye å holde styr på om hver klient skal koble seg direkte opp mot en nettverskskriver. Aiiiii. Lykke til.

Lenke til kommentar

Nå kan ikke jeg så mye om Win2K nettverk, men på novellnettet her i huset bruker vi printerservere f.eks. HP JetDirect boxer som kobles til skriveren og legges til i brokeren på novell-serveren.

Derfra deles skriverene ut som NDPS skrivere for ansatt/admin nettet og som køer på elev-nettet, køene kommuniserer da med NDPS'en på det andre nettet og oppgaver legges i kø der.

I tillegg må det settes opp Operatører og brukere av skriverene og køene for at folk skal få tilgang til de...

Om det er likedan på Win2K nettverk vet jeg ikke, men jeg regner med at det noe ala dette læreren din vil at du skal sette opp.

GL HF!

Lenke til kommentar

Da er jo oppgaven VELDIG enkel.

Etter at du har plugget skriveren i switchen (Med nettverkskabel selvsagt)

Så gir du skriveren en IP adresse.

Bruk en adresse som ikke ligger i DHCP rangen til serveren.

Det å bruke f. eks 192.168.0.5 til skriveren og 192.168.0.10 til serveren.

Deretter så legger du til skriveren på serveren som en lokalskriver med en standard TCP/IP port og henviser til riktig IP adresse.

Installerer driveren og deler den ut.

Så er den klar til bruk.

Det er den enkleste måten da.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Nå kan ikke jeg så mye om Win2K nettverk, men på novellnettet her i huset bruker vi printerservere f.eks. HP JetDirect boxer som kobles til skriveren og legges til i brokeren på novell-serveren.

Derfra deles skriverene ut som NDPS skrivere for ansatt/admin nettet og som køer på elev-nettet, køene kommuniserer da med NDPS'en på det andre nettet og oppgaver legges i kø der.

Hvis skriveren har innebygget nettverkskort noe jeg går ut i fra slik han fortalte det, så behøves ikke en Jet direct boks.

Lenke til kommentar

Det går også ant å legge den direkte inn på de forskjelige pc enne!

Da slipper du at serveren må væra oppe for at det skal gå ant å printe!

:hmm: Eller er det bare jeg som tuller med at serveren trenger å væra oppe? :hmm:

Det vil skape problemer hvis printeren bruker dhcp!

du må sette fast ip!

helst utenfor dhcp rangen slik at noen andre ikke får samme ip!

Endret av Destro
Lenke til kommentar

Hvis skriveren har innebygget nettverkskort noe jeg går ut i fra slik han fortalte det, så behøves ikke en Jet direct boks.

Å, hadde han det, ja men da blir det jo bare enklere... *trøtt*

Lenke til kommentar
Det vil skape problemer hvis printeren bruker dhcp!

du må sette fast ip!

helst utenfor dhcp rangen slik at noen andre ikke får samme ip!

Han har da sikkert ikke lagt til alle IP'ene i samme pool, bruker å reservere minimum 20 ipadresser, eks: 10.80.112.1 - 10.80.112.20 POOL1, faste IP'er, ingen DHCP, 10.80.112.21 - 10.80.112.255, POOL2 tilordnes av DHCP.

Lenke til kommentar

Takker for all hjelpen! Slik jeg ser det, er det letteste å reservere IP-adressen f.eks 192.168.0.2 til skriveren, og sette rangen på DHCP til f.eks 192.168.0.3 til 192.168.0.X

Men hvordan sette IP-adresse til skriveren? Må dette gjøres på selve skriveren eller må jeg gjøre noe via MAC-adresser her(siden skriveren har ett nettverkskort)?

Lenke til kommentar
Takker for all hjelpen! Slik jeg ser det, er det letteste å reservere IP-adressen f.eks 192.168.0.2 til skriveren, og sette rangen på DHCP til f.eks 192.168.0.3 til 192.168.0.X

Men hvordan sette IP-adresse til skriveren? Må dette gjøres på selve skriveren eller må jeg gjøre noe via MAC-adresser her(siden skriveren har ett nettverkskort)?

Jeg ville begynne IP rangen på 192.168.0.20

Grunnen er enkel: router har IP 192.168.0.1, skrivere f. eks fra 5 til 9, servere på 10-15, IP range fra 20-100. (Eventuelt mer hvis det er behov for fler PC'er)

Skrivere med nettverskort har som regel et LCD display som du setter inn IP adressen på. Eller så følger det med software som du kan sette IP'en i og som deretter overfører den til skriveren.

Endret av andreash
Lenke til kommentar
Så var det: hvordan finne mac-adressen til skriveren? Kommer denne i utskriftstest kanskje?

Skal vanligvis stå på den, under over bortenfor, en eller annen plass.

Hvis ikke kan du se om du finner den med GFI Lannetscan e.l.

Nettverksskrivere har også vanligvis et web-grensesnitt som du kan konfigurere den med, og om du har en HP skriver kan jeg anbefale at du skaffer deg HP Web Jetadmin.

edit: Ja, MAC kommer vanligvis ut på testutskrifter!

Endret av xthal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...