Gå til innhold

Hvordan ta vare på batteriet?

Anbefalte innlegg

Jeg opplever at det må være stor forskjell mellom teori og praksis på dette området.

Min se t610 har et lithium-polymer batteri. Ihvertfall er det det som står på batteriet. Denne mobilen oppfører seg akkurat som en mobil med et "gammeldags" batteri med minne-effekt.

1. Den begynner å pipe om at batteriet er tomt et par dager før den slokner.

2. Hvis jeg lar telefonen lade seg helt ut før jeg lader den opp igjen og gjentar denne ladesyklusen 3-4 ganger så tar det lengre tid før telefonen begynner å pipe om at batteriet er tomt.

Altså, telefonen funker fint per i dag, den er et par år gammel og batteriet holder 4 dager ca, men hvis jeg lader den når den sier at batteriet er tomt så vil det fort bli slik at den bare holder en dag ca før den begynner å pipe om at batteriet er tomt.

Det kan godt hende at batteriet varer like lenge uansett (det har jeg ikke oversikt over) men batterimåleren på mobilen oppfører seg i alle fall som om at batteriet i telefonen var et gammeldags NiMh/NiCd.

Kanskje noen med litt mere peiling kan gi en fornuftig forklaring...

Det er veldig vanskelig å gjette på ledig kapasitet i LiPo-batterier. De har en utladningskurve som er veldig forskjellig fra batteri til batteri -generasjon/produsent. Et LiPo-batteri mister mye spenning med en gang, så holder den ganske lenge før det brått faller. Det endrer seg med levealderen til batteriet også. Eneste måten å vite hvor mye som er blitt brukt er å måle hvor mye som puttes inn etterpå.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

En gammel tråd, men her er produsentens eget råd på esken. Dette er et nytt batteri til en eldre mobil (Ericsson fra 2001) så det er sagt:

"Formatting of battery: The new battery is not fully charged. To ensure its long life and improve its efficiency it needs to be formatted. You need to charge the battery fully for 12-14 hours the first three times and use it until it is completely flat. After that you can re-charge it at any time. "

Eller er det forskjell på litt eldre og nyere batterityper ?

Forresten vanvittig lave batteripriser hos MyTrendyPhone - og firmaet virker seriøst nok og rask levering. Har bestilt to ganger.

Endret av fjellreven1
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 8 måneder senere...
  • 5 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...