Gå til innhold

Trenger tips til oppgradering av PC

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg funderer på en oppgradering av PC'en min, og trenger i den forbindelse noen tips. Det som skal kjøpes nytt er hovedkort, prosessor og minne (pristak 5000). Muligens skal jeg også kjøpe harddisk (maks 2000).

Som hovedkort ser Soyo SY-K7V Dragon Plus veldig fornuftig ut... noen som har erfaringer med det? Ser også at det har kommet en ny versjon med USB 2.0 etc. som heter SY-KT333 DRAGON Ultra. Fant ikke denne på noen websjapper, men den er kanskje på vei? Regner med å kjøpe 512 Mb RAM, og den Athlon XP som er mest prisgunstig i øyeblikket, ser ut til å være 1800.

Det som er viktig for meg foruten ytelse (skal hovedsakelig brukes til programmering og en del spilling - warcraft 3 :smile: ) er at maskinen er så støysvak som mulig. Jeg trenger derfor tips på en vifte som kjøler godt nok og samtidig er så støysvak som mulig. Vil gjerne beholde nåværende kabinett, men tips på kabinetter som er ekstra godt isolerte eller hvordan jeg kan isolere kabinettet mitt bedre (standard AOpen midi-tower) mottas med takk.

Når det gjelder harddisk tenkte jeg på rundt 100 Gb. At den er støysvak er også en prioritet her, men jeg vil ha min. 7200 rpm. Er litt usikker på om jeg skal velge en 100 Gb HDD, eller 3 50 Gb HDD'er i RAID 0+1. Hvilken datasikkerhet gir egentelig RAID 0+1? Hva skjer hvis en av diskene dør? Vil jeg få problemer med RAID i Linux (Debian)?

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: perjp på 2002-04-11 14:04 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: perjp på 2002-04-11 14:15 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...