Gå til innhold

Installasjon av Fedora Core 2

Anbefalte innlegg

Ok, da har jeg prøvd å innstallere Fedora Core 2, og som jeg forventet, så fikk jeg problemer.

Jeg har en maskin med en 10GB og en 80GB harddisk. Maskinen er ellers en Duron 1200 med MSI hovekort, og 128MB ram.

På 80GB harddisken er det en partisjon på 40GB, som brukes som lagringsdisk. På 10GB disken er Win XP installert.

Når jeg kjører installasjon av Core 2, så får jeg først beskjed om at det er noe feil med geometrien på en av diskene, den sier ikke hvilken, men at det ikke er farlig å gå videre. Jeg går da videre, og kommet etterhvert til partisjoneringen. Der ber jeg om at det blir automatisk brukt all upartisjonert plass på 80GB disken for Core. Da start Diskdruid opp, og fryser.... Kommer ikke lengre i det hele tatt. HAr prøv flee ganger, både med manuell og automatisk partisjonering, men den fryser uansett, når den skal vise partisjoneringen.

Prøver da å kjøre install i text modus. Får samme beskjed her også, om at det er feil i geometrien. Går videre, ber om automatisk partisjonering. Får da en feilmelding, "Could not allocate requested partitions: Partitioning failed: Coul dnot allocate partitions as primary partitions"

Prøver så manuell partisjonering, og det går heller ikke. Her får jeg beskjed om at det har skjedd en ulovlig handling, og jeg blir kastet ut i en prompt.

Hva skjer? Jeg spurte tidligere om disse problemene, jeg leste om noe tilsvarende, og spurte her om det var noe problem å innstallre Core 2 sammen med XP, men det skulle visst ikke vær enoe problem lenger, men det ser ut som ihvertfall jeg har det.....

Hjelp ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, sr eut som om at jeg fikk løst problemet selv, måtte repartisjonere hele 80GB harddisken, fordi den partisjonen jeg skulle installere Core 2 på ikke var primær-partisjon....

Hmm, man lærer så lenge man lever !

Nå er jeg ihvertfall i gang, så får vi se hvordan det går.

Lenke til kommentar

Advarsel - 128 RAM er litt lite: "minimum" for grapical er 195 (sånn ca) (128 er i alle fall treeeeigt på de boksene med det jeg har prøvd. RAM-oppgradering til 256 eller mer _annbefales_ - tilfelle du lurer på om linux er tregt, så er det dritraskt på min laptop på 800 mhz p3 256 ram og også stasjonær 384 650 mhz p3, men en 500 mhz p3 med 128 ram eller en celeron 300 mhz med 128 ram er sirup. Merker nesten ikke forskjell på de to siste...

Konklusjon: Linux digger RAM, men er ikke kresen på CPU.

Lenke til kommentar

Ok, daer Core 2 oppe og kjører, og den fungerer faktisk helt fint. Dual boot med XP også.

128MB ram er litt lite, kanskje, men skal oppgradere snart, bare synd at ram er så dyrt nå.

Men alt virker fint, det eneste er at jeg ikke liker Gnome som desktop, vil ha KDE, prøver å finne ut av hvordan switche over til det nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...