Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Golf mk2 (toppakningsproblem?)


Anbefalte innlegg

Har en golf mk2 som eg no finner olje i kjølevæska på.

 

samtidig så er den eine kabelen fra (radiatoren ?) varm og den andre kald. Litt usikker på om det var fra radiatoren... ikkje så inni bil...

 

er det då toppen som er gått? eller toppakningen? eller en sprekk en plass? :hmm:

 

Kan dette køyrast med i lenger tid uten å ødelegge bilen? (med lenger tid meinast då over 300 km)

 

ka vil dette eventuelt koste i beste/verste fall.

 

Kan ta med pris på verksted og pris om en gjer det sjøl...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er topppakningen som er ødelagt koster den 300-500kr. Hvis du bytter den selv tar det også mange timer, men spørs jo hvor mye du har skrudd på bil før det ;). På verkstedet blir det dyrt å bytte den, blir billigere å kjøpe en brukt motor. Har du sjekka olja, er den grå aktig?

Endret av trra
Lenke til kommentar

Er lekkasjen liten(små mengder olje i kjølevannet), bør du vurdere å prøve et oljeadditiv først, da et slikt middel klarer å tette små lekkasjer.

 

Er derimot lekkasjen stor, må du nok ta en nærmere titt på toppakningen.

Skal du skifte den, må du kjøpe et ventildeksel-pakningssett og 10 nye toppbolter i tillegg.

 

Boltene har 12kantet hode, noe som krever verktøy som ikke er allemannseie, grenrøret til eksosen er festet til manifolden med fjærklemmer(->90hk), som mildt sagt kan være et h***** å få på igjen.

Endret av Opus
Lenke til kommentar
Er lekkasjen liten(små mengder olje i kjølevannet), bør du vurdere å prøve et oljeadditiv først, da et slikt middel klarer å tette små lekkasjer.

 

Er derimot lekkasjen stor, må du nok ta en nærmere titt på toppakningen.

Skal du skifte den, må du kjøpe et ventildeksel-pakningssett og 10 nye toppbolter i tillegg.

 

Boltene har 12kantet hode, noe som krever verktøy som ikke er allemannseie, grenrøret til eksosen er festet til manifolden med fjærklemmer(->90hk), som mildt sagt kan være et h***** å få på igjen.

Tja er egentlig ikkje bekymra for at eg ikkje får tak i verktøyet...

 

 

Men angåandes det oljeadditivet du snakka om ? Utdjupe litt om det kanskje ? skjønte ikkje heilt ka du meinte her..

 

Men for å sjekke lekkasjen så må en opne opp å sjå må en ikkje? eller meinte du at en skulle prøve oljeadditivet først...uten å sjekke lekkasjen?

 

edit: ka koster oljeadditiv btw? :hmm:

Endret av Whiteshit
Lenke til kommentar

Hvis lekkasjen er liten, bør du prøve oljeadditiv før du gjør noe annet.

Jeg hadde et par mindre lekkasjer på VAGen min, så jeg hellte på en flaske... No more lekkasje. :thumbup:

 

Additivet heller du på der du fyller på olja(ventildekslet), følg annvisningen på flaska.

 

Du finner bla. CRC oljeadditiv på Mekonomen, men sikkert andre steder også.

Lenke til kommentar

:hmm: Vanskelig å si... Det må nesten skjønnsvurderes.

Dvs. F.eks. ekspansjonstanken kan være full av olje(det var der du så olje ikke sant?), men alikevell trenger ikke lekkasjen være stor, men det kan ha lekket litt over lengere tid.

Men blir det plutselig olje der og du kan se fra dag til dag at det blir mer, da har du nok en større lekkasje.

 

Sjekk på peilepinnen om du kan se om det er noe merkbart svinn av olje.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...