Whiteshit Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Har en golf mk2 som eg no finner olje i kjølevæska på. samtidig så er den eine kabelen fra (radiatoren ?) varm og den andre kald. Litt usikker på om det var fra radiatoren... ikkje så inni bil... er det då toppen som er gått? eller toppakningen? eller en sprekk en plass? Kan dette køyrast med i lenger tid uten å ødelegge bilen? (med lenger tid meinast då over 300 km) ka vil dette eventuelt koste i beste/verste fall. Kan ta med pris på verksted og pris om en gjer det sjøl... Lenke til kommentar
trra Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 (endret) Hvis det er topppakningen som er ødelagt koster den 300-500kr. Hvis du bytter den selv tar det også mange timer, men spørs jo hvor mye du har skrudd på bil før det . På verkstedet blir det dyrt å bytte den, blir billigere å kjøpe en brukt motor. Har du sjekka olja, er den grå aktig? Endret 26. mai 2004 av trra Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 27. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2004 Eg bytter nok den ikkje sjøl, men er nok med når den skiftast eventuelt... så i deler er det då altså ikkje meir enn toppen 500 kr om en gjer det sjøl? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 (endret) Er lekkasjen liten(små mengder olje i kjølevannet), bør du vurdere å prøve et oljeadditiv først, da et slikt middel klarer å tette små lekkasjer. Er derimot lekkasjen stor, må du nok ta en nærmere titt på toppakningen. Skal du skifte den, må du kjøpe et ventildeksel-pakningssett og 10 nye toppbolter i tillegg. Boltene har 12kantet hode, noe som krever verktøy som ikke er allemannseie, grenrøret til eksosen er festet til manifolden med fjærklemmer(->90hk), som mildt sagt kan være et h***** å få på igjen. Endret 27. mai 2004 av Opus Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 27. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2004 (endret) Er lekkasjen liten(små mengder olje i kjølevannet), bør du vurdere å prøve et oljeadditiv først, da et slikt middel klarer å tette små lekkasjer. Er derimot lekkasjen stor, må du nok ta en nærmere titt på toppakningen. Skal du skifte den, må du kjøpe et ventildeksel-pakningssett og 10 nye toppbolter i tillegg. Boltene har 12kantet hode, noe som krever verktøy som ikke er allemannseie, grenrøret til eksosen er festet til manifolden med fjærklemmer(->90hk), som mildt sagt kan være et h***** å få på igjen. Tja er egentlig ikkje bekymra for at eg ikkje får tak i verktøyet... Men angåandes det oljeadditivet du snakka om ? Utdjupe litt om det kanskje ? skjønte ikkje heilt ka du meinte her.. Men for å sjekke lekkasjen så må en opne opp å sjå må en ikkje? eller meinte du at en skulle prøve oljeadditivet først...uten å sjekke lekkasjen? edit: ka koster oljeadditiv btw? Endret 27. mai 2004 av Whiteshit Lenke til kommentar
Opus Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Hvis lekkasjen er liten, bør du prøve oljeadditiv før du gjør noe annet. Jeg hadde et par mindre lekkasjer på VAGen min, så jeg hellte på en flaske... No more lekkasje. Additivet heller du på der du fyller på olja(ventildekslet), følg annvisningen på flaska. Du finner bla. CRC oljeadditiv på Mekonomen, men sikkert andre steder også. Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 27. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2004 Ja ser her at du skriver hvis lekkasjen er liten...en skal altså sjekke først.. og då må en skru opp heile dritten...right? og det tar lang lang tid? (ja eg veit....grønn som graset) Lenke til kommentar
Opus Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 (endret) Hvis det er bare en liten skvett olje i ekspansjonstanken, er det nok en liten lekkasje. Edit: Ny formulering. Endret 27. mai 2004 av Opus Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 27. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2004 Hvis det er bare en liten skvett olje i ekspansjonstanken, er det nok en liten lekkasje. Edit: Ny formulering. og lekmannsforklaringa her blir då at ekspansjonstanken = kjølevæska ? Lenke til kommentar
eab Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 tanken der du fyller på kjølevæske Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 27. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2004 Berre et lite spørsmål...er dette ei midlertidig løsning om oljeadditivet fungerer? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Funker den, kan du regne den som en permanent reparasjon. Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 27. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2004 Og ikkje for å plage....men kan vi kanskje også definere en liten skvett olje? slik at vi ikkje misforstår kvarandre? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Vanskelig å si... Det må nesten skjønnsvurderes. Dvs. F.eks. ekspansjonstanken kan være full av olje(det var der du så olje ikke sant?), men alikevell trenger ikke lekkasjen være stor, men det kan ha lekket litt over lengere tid. Men blir det plutselig olje der og du kan se fra dag til dag at det blir mer, da har du nok en større lekkasje. Sjekk på peilepinnen om du kan se om det er noe merkbart svinn av olje. Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 27. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2004 Akkurat...så planen her blir: helle på oljeadditiv skifte kjølevæske sjekke daglig om det kjem olje i kjølevæska peile olje daglig Det kan altså ikkje vere farlig å køyre med det her ei stund? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Som regel må man kjøre noen mil for at additivet skal fungere ordentlig. Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 28. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2004 Sjekka kjølevæska no nettopp, og utifra det eg kunne sjå såg heile kjølevæska rimelig mørk ut... Kan det likevel funke med oljeadditiv? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Kan være mye annen dritt som gjør at kjølevannet blir mørkt, men jeg ville ha prøvd oljeadditiv først. Hjelper det ikke, er det bare å skifte pakninga. Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 28. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2004 Skal forresten heile boksen med oljeadditiv hellast på ? Var ingen beskrivelse på boksen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå