Level_76 Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Hei er det noen som veit om en hurtig tast eller en måte og få opp siste kommandoen du skrev inn i terminal vinduet på nytt? Bommer noen ganger på lange kommandoer og når jeg får error må jeg skrive hele kommandoen på nytt. jeg begynner og bli sliten i fingra etter mye tasting! Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
piit Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Hei er det noen som veit om en hurtig tast eller en måte og få opp siste kommandoen du skrev inn i terminal vinduet på nytt? Bommer noen ganger på lange kommandoer og når jeg får error må jeg skrive hele kommandoen på nytt. jeg begynner og bli sliten i fingra etter mye tasting! Takk for all hjelp! Trykke piltast opp? Om jeg ikke missforstod spørsmålet ditt veldig Lenke til kommentar
Sivert Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 (endret) Trykk på opp å ned tastene for å se gjenom de siste kommandoene. Edit : piit var 5 sec raskere. Endret 26. mai 2004 av Sivert Lenke til kommentar
Level_76 Skrevet 26. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2004 Jepp det funka! Takker! Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Du kan også bruke bang (!) og bangbang (!!) for å drive med slike ting. f.eks: > echo hey hey > uptime 12:55pm up 156 days, 15:01, 0 users, load average: 0.63, 0.48, 0.47 > !e echo hey hey > Lenke til kommentar
dvj Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 eller 'history' hvis det er en kommando så er litt lengre siden du skrev Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 prøv og skrive de første par bokstavene i en kommando/filnavn og trykk TAB (ev. 2 ganger) (filnavn funker bare etter komando) Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Jeg vil STERKT anbefale bash completion! Det er noe av det mest produktivitets-styrkende ting du kan gjøre etter en standard Linux installasjon. http://www.caliban.org/bash/index.shtml#completion <<< Last ned og elsk den! Lenke til kommentar
ratix Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 (endret) hvis du skal ha fram en kommando du skrev for lenge siden: trykk ctrl+r og skriv de første bokstavene f.eks (reverse-i-search)`fbs': fbsetbg /home/ratix/bilder/bakgrunner/DigitalBirth.png Endret 27. mai 2004 av RatiX Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå