Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WLAN og stråling? Er'e fali?

Anbefalte innlegg

Hmmm... Mulig jeg er en skeptisk og snodig hypokonder, men jeg har alltid vært litt engstelig for strålingen et trådløst nettverk produserer :( Lite vet man om evt. påvirkning dette har på levende organismer (f.eks. meg?)...

Bare jeg som er skeptisk? Sover dere med WLAN routeren på nattbordet og mobilen i trusa?

Beklager om jeg poster dette i feil forum, eller på feil nettside...

Endret av netphreak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ble nylig foretatt en undersøkelse av dette. Og forskerne konkluderte med at det ikke var bevis for at strålingen fra mobiltelefoner eller noen andre slike ting var skadelig. Derimot var høyspentledninger og slike ting skadelig...

Husker ikke link til denne undersøkelsen desverre, men om mobiltelefoner var dødelig så hadde dem neppe solgt dem her i Norge ;)

Det er bare en "urban legend" at det er skadelig stråling.

Edit. så om mobil ikke er skadelig så er ikke wlan det heller =)

Endret av viranth
Lenke til kommentar

Hehe oki.. kanskje wlan har litt mer stråling enn det jeg først trodde. Fant en sak på digi.

Ifølge ComOn.dk, heter det i testen at den elektromagnetiske strålingen fra basestasjonene i mange tilfeller er høyere enn den strålingen som trenger inn fra en mobilmast som står rett utenfor huset.

Mens Öko-Test mener at strålingen ikke bør overstige 100 mikrowatt per kvadratmeter, stråler for eksempel basestasjonen HE102 fra Netgear - som trolig er det verste eksemplet - med en effekt som er 101.500 mikrowatt høyere per kvadratmeter enn fra en vanlig, trådløs telefon.

Det anbefales nå at aksesspunktet skrus av når det ikke er i bruk og at det plasseres langt unna barne- og soverom.

Men det er ikke bare aksesspunktene som stråler ut mye. Også de trådløse nettverkskortene stråler med opptil 15.000 mikrowatt per kvadratmeter. Det er noe å tenke på når du sitter der med den bærbare PC-en i fanget.

Lenke til kommentar

mobiltelefoner har vel en utstråling opp mot 3 watt (kommer jo an på dekningen). Tipper det er litt verre enn 100-150mW. Blir vel fort verre hvis WLAN begynner å komme opp på høyere frekvensområde slik at den vil fungere som en microbølgeovn til slutt ;)

Lenke til kommentar

Sjekk ut det nyeste "illustrert vitenskap". Der står en lang artikkel om stråling fra mobiler og radiomaster. Ikke at de er den eneste autoriteten på område, men som regel har de ganske nyanserte artikler.

Du finner sikkert bladet på narvesen...

Lenke til kommentar
Sjekk ut det nyeste "illustrert vitenskap". Der står en lang artikkel om stråling fra mobiler og radiomaster. Ikke at de er den eneste autoriteten på område, men som regel har de ganske nyanserte artikler.

Du finner sikkert bladet på narvesen...

Hehe, der var det jeg leste det! Trodde det var på en webside jeg så det, men nei det var i Illustrert Vitenskap. Sabla bra blad forresten.

Lenke til kommentar

Dette er faktisk et spennende tema. Mennesket har ikke hatt radiostråling rundt seg i særlig lang tid, når man setter det i perspektiv, bare rundt 100 år.

Det er klart at vi har blitt utsatt for andre typer stråling (fra kosmos), men ingen av disse er av samme bølgelengde eller styrke som vi omgir oss med idag. Enhver kan se rundt seg selv og si at strålingen ikke har en umiddelbar kortsiktig virkning, men ingen kan si noe om langtidseffekten av stråling. Kanskje ikke du selv blir "påvirket" av det, men muligens barna dine? Eller barnebarna?

Det er vanskelig å konkludere med noe på et så tidlig tidspunkt, men at det er verdt å merke seg er uten tvil. Det kommer jo frem stadig nye studier på at det å oppholde seg i nærheten av høyspenningsførende ledere over lang tid er skadelig (viser til folkehelseinstituttes undersøkelse om sammenheng mellom stråling av høyspenningsførende ledere og brystkreft hos kvinner.)

At man sitter med et wlan i stuen som er så kraftig som det ovenfor i tråden vises til, bør være et tankekors. Å si at stråling ikke påvirker oss er direkte feil, men hva virkningen er, er svært usikkert.

Lenke til kommentar

Husker dere KNM Kvikk?

Vil ikke skremme dere men dette var en militærbåt med en sterk radiosender, og ca alle som jobbet på denne båten fikk barn med missdannelser.

Så vidt jeg vet er stråling fra mobiltelefonen når du ikke prater i den ufattelig liten, det er snakk om når du prater i den at strålingen kan komme på ett nivå som er skadelig, derfor er det ikke farlig å ha den på seg eller ha den liggende ved siden av.

Hvis Wlan er skadelig så tror jeg at ballene mine er blitt ganske radioaktive nå etter ca 1 år med bærbar PC i fanget. Kjenner faktisk at det stråler litt! Om det er bare varmen fra PC'en eller stråling fra den innebygde Wlan antenna er usikkert. Tror jeg går over til stasjonær PC snart.

Lenke til kommentar

Jeg vet iallfall at mobiltelefonen øker sendestyrken med korte mellomrom, uansett om det ringer eller ei. Jeg antar at dette signalet er veldig sterkt da den åpenbart påvirker radioklokken på rommet (ved ganske høylytt støy fra radioen), samt at de opererer i samme frekvensområde.

Hva det angår WLAN så er strålingen neppe mer skadelig enn den elektromagnetiske strålingen som kommer fra ledningene og alle de elektriske apparatene i huset. Dessuten er effekten jevnt fordelt i en bestemt radius rundt aksesspunktets antenne med mindre man bruker retningsbestemte antenner...

Enkelte kan føle seg uvel pga strålinga fra Wlan, heldigvis er ikke jeg en av dem. :-)

Det må jeg si er en imponerende bragd av menneskekroppen. Selv moderat radioaktiv stråling er vanskelig, om ikke umulig, å føle på kroppen. At noen føler seg uvel i nørheten av aksesspunkt skyldes nok bare det at de nærmest vil føle seg uvel.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

For andre enn fok som er hypersensitive overnfor elektromagnetisk stråling så er WLAN ikke noe man merker engang. WLAN sendere i Europa skal holde seg innenfor 100mW ved de laveste(vanligste) frekvensene.(Sjekk kravene her:Krav til WLAN) Dette er ikke spesiellt mye.. En mobiltelefon sender ofte med 1-2W styrke når man søker opp mot nærmeste basestasjon og mens man snakker. Dette er muligens en risiko hvis man holder telefonen inntil øret, først og fremst fordi strålingen varmer opp underhudsvevet. Det er påvist at mobiltelefoner ikke varmer opp underhudsvevet med mer enn en grad celsius, noe som er mindre enn ved feks løping.

Det sier seg da selv at en 100mW WLAN sender ikke på noe vis er farlig, selv om man sitter med kortet i fanget.... Selvfølgelig så fremt produsenten har holdt seg innenfor kravet...

Men det er ikke bare aksesspunktene som stråler ut mye. Også de trådløse nettverkskortene stråler med opptil 15.000 mikrowatt per kvadratmeter. Det er noe å tenke på når du sitter der med den bærbare PC-en i fanget.

Høres mye ut men er jo bare 15mW da, altså nichts....

Lenke til kommentar

Å dra inn KMN Kvikk`s radar anlegg mot vanlige wlan sendere og mobil telefoner.

Er vel som å samanlikne eit dukkehus og ein skyskrapar.

Trr viss det er nokon skadeleg i mobil eller wlan så trur eg mobilenbør gå først.

Wlan har eigentleg veldig begrensa rekkevidde og dermed effekt i forhold til mobiler.

mvh

JanEirik

PS satt litt på spissen i forhold til at viss eit produkt er helsefarig hadde det ikkje blitt solgt. Tobakk blir forsatt solgt i vanlige butikkar, og det er ikkje akkurat helsebringande stoff.

Lenke til kommentar

"Ca alle på KNM Kvikk" har ikke fått barn med misdannelser, men det er riktig at det er en overhyppighet av misdannelser. Det er også viktig å merke seg at dette omfatter personer som har tjenestegjort på båten også utenom perioden hvor den beryktede senderen sto ombord. KNM Kvikk er fortsatt en gåte.

Elektromagnetisk stråling er ikke noe medisinsk hokus-pokus. Når den når kroppsvev som inneholder vann (og det gjør i praksis alle kroppens vev) så omdannes energien til varme. Forskerne har store problemer med å forklare hvordan og hvorfor denne varmeøkningen kan gi helseskader - vi utsettes jo også for en rekke andre varmekilder. Vet du egentlig om det er trygt å gå i badstuen?

Helsemyndighetene oppfordrer til en "føre var" holdning når det gjelder elektromagnetisk stråling. Som en tidligere post forklarte det så har man tidligere sagt at ting har vært ufarlig som senere har vist seg å forårsake helsefare. Men de som engster seg for bruk av mobiltelefon og WLAN bør gå gjennom hus og leilighet. Varmekabler gir rikelig elektromagnetisk stråling, unngå kraftlinjer, ikke reis transatlantisk +++. Det er fint å være "føre var", men sett risikoelementene i proporsjon - unngå først de miljøgiftene vi vet er helseskadelig (alkohol, tobakk, kaffe, fet mat, raffinert sukker+++. ;)

Lenke til kommentar
Dette er faktisk et spennende tema. Mennesket har ikke hatt radiostråling rundt seg i særlig lang tid, når man setter det i perspektiv, bare rundt 100 år.

Det er klart at vi har blitt utsatt for andre typer stråling (fra kosmos), men ingen av disse er av samme bølgelengde eller styrke som vi omgir oss med idag. Enhver kan se rundt seg selv og si at strålingen ikke har en umiddelbar kortsiktig virkning, men ingen kan si noe om langtidseffekten av stråling. Kanskje ikke du selv blir "påvirket" av det, men muligens barna dine? Eller barnebarna?

Det er vanskelig å konkludere med noe på et så tidlig tidspunkt, men at det er verdt å merke seg er uten tvil. Det kommer jo frem stadig nye studier på at det å oppholde seg i nærheten av høyspenningsførende ledere over lang tid er skadelig (viser til folkehelseinstituttes undersøkelse om sammenheng mellom stråling av høyspenningsførende ledere og brystkreft hos kvinner.)

At man sitter med et wlan i stuen som er så kraftig som det ovenfor i tråden vises til, bør være et tankekors. Å si at stråling ikke påvirker oss er direkte feil, men hva virkningen er, er svært usikkert.

Det kommer jo også fram stadig nye studier som tyder på at det ikke er farlig, nå har ikke jeg lest meg opp det siste året, men sist jeg sjekket, så var det de største og mest seriøse som konkluderte med at det ikke var noen fare, og mindre undersøkelser som konkluderte med at det var farlig.

Forøvrig er det veldig liten sjangs for at våre barn og barnebarn påvirkes, alle som var påvirket av atombombene som ble sluppet under andre verdenskrig, har vært del av ett stort forskningsprosjekt http://www.rerf.or.jp/eigo/faqs/faqse.htm, og det erikke funnet en økning av fødseldefekter, og atomvåpen er kraftige saker.

Når det gjelder kvikk, så har jeg desverre ikke sett noen tall på den saken, det er vanskelig å si, når utvalget blir veldig lite, la oss si at en kamerat av meg har kreft, og jeg ikke har det, da er sannsynligheten for å få kreft i vår grppe 50%, noe som er rekordhøyt (ekstremt eksempel, men man skjønner poenget), så uten å ha sett tall er det vanskelig å si om det er media som blåser det opp, eller veldig høye tall.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...