Gå til innhold

Konfigurasjon av trådløs (Mandrake 10.0)

Anbefalte innlegg

Heisan folks!

Jeg står litt fast i konfigureringen av Mandrake 10.0 i forhold til mitt prism54 baserte pcmcia trådløse nettverkskort (3Com 3cRWE154G72).

Kort og kernel fungerer, jeg bruker det nå. Problemet er å få konfigurert Mandrake. Stegene jeg tar nå er å starte Mandrake Control Center - Network & Internet - New Connection- Så velger jeg Wireless Connection, Velger prism54 som net device og videre enten autoprobe eller manuell innfylling av module-parametre. Det som da alltid skjer er at wizarden hopper tilbake til spørmål om valg av net device. Velvel....

Selv om det stopper der, så er tydeligvis en config-fil skrevet. For nå kan jeg kjøre diverse iwconfig for å sette kanal, kryptering, ESSID osv. Til slutt kjører jeg dhcpcd eth1 og er oppe å går. Som sagt, det fungerer. Men litt tungvindt å gjøre dette hver eneste gang jeg skrur på maskina.

Ikke minst så må jeg vente hver gang jeg booter på at maskina prøver å få igang et nettverk som ikke fungerer.

Så spørsmålet er, hvordan får jeg konfigurert Mandrake til å få opp nettverket av seg selv ved oppstart?

Jeg hørte rykter om at det var flinke folk her inne... overbevis meg :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En måte er jo å ha et (suid) script liggende som kopler opp og ned. Med snarvei på skrivebordet...

Men det finnes bedre løsninger

Et script kan ikke være suid av sikkerhetsmessige grunner. :no:

Jeg hadde på min forrige installasjon (Slakcware) en lignende løsning, et script hvor jeg logget meg på som root og konfigurerte kortet. En ganske praktisk løsning, fordi man med litt tweaking kan velge forskjellige konfigurasjoner (kanaler og krypteringsnøkkel etc) alt ettersom hvor man er. Men med Mandrake så ser det ut som om dhcpcd krever en konfigurasjonfil, og at den kun eksisterer etter at jeg har kjørt konfigurasjonsprogram og slettes ved rebooting. :(

Mandrake gjør litt mye ting i bakgrunnen som forvirrer meg :dontgetit:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ser ikke helt problemet her. Hvorfor skal du behøve å gå gjennom mandrake control center. Lag heller et skript som kjøres gjennom et av oppstartsskriptene. Deretter måker du inn et skript som tar ned interfacet ved en gitt runlevel (altså ved reboot eller halt). De eneste kommandoene du trenger er iwconfig, ifconfig og route. Denne metoden er helt klart den beste da den ikke er distrubsjonsspesifikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...