Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 jeg kan begynne med en grei innledning rundt problemet. maskinen har en tendens til at den av og til (dvs, kanskje en gang iløpet av et par uker) skrur seg automatisk av, og så finner den ikke hddn. stort sett hører man nesten som et lite klikk like før dette skjer har aldri hatt dette problemer før, det oppstod da jeg kjøpte et demobrukt hk, så jeg tenkte bare til meg selv at dette sikkert var årsaken til problemene. har aldri hatt problemer med å formatere osv, aldri hatt noen problemer i windows. våknet opp i 9 tiden, til min store forskrekkelse så var maskinen startet på nytt og det stod fortsatt "searching for ide drives", så jeg tenkte bare at det bare var det gode gamle problemet. men da jeg så startet opp maskinen så fikk jeg feilmelding om at det var en fil som var skadet og at jeg måtte kjøre chkdsk, gjorde som jeg fikk beskjed om og det ble en rask oppramsing av problemer.. da jeg så startet på nytt igjen og kom inn i windows så fikk jeg ikke startet et eneste program, fikk hele tiden beskjed om at windows ikke kunne finne den korrekte filen, da jeg prøvde å gå inn på c:\programfiler så fikk jeg beskjed om at filen eller mappen var skadet... da bestemte jeg meg for å formatere, flyttet alt av viktige filer over til en annen partisjon,fikk ingen problemer med det. ingen problemer med selve formateringen heller, men når jeg kom til selve win xp installeringen så virker det som om hddn praktisk talt dør etter noen få min under installering av enheter, det kommer plutselig frem en helt grå skjerm hvor jeg fortsatt kan bevege musepekeren men absolutt ingenting skjer. hvis jeg da trykker inn reboot knappen så står maskinen og henger når den leter etter ide drives. dvs jeg får et helvetes problem med formateringen ettersom jeg aldri kommer meg forbi "installering av enheter". noen som har noen forslag ? Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Forslag til problemløsning : 1. Har du sjekket / dobbelsjekket at strøm kontaktene sitter godt nok fast i disken, og at det er god nok kontakt ? 2. Kjør chkdsk på disken din, og søk etter "bad sectors" (egenskaper disk /partisjoner->verktøy->diskskanning) 3. Du kan prøve å sette disken i en annen maskin for å se om det oppstår liknende problemer. PS : Du glemte å si hvilken disktype / strømforsyning og annen relevant hardware du har, og hvor gammel det er (spesielt disk) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 oppdatering: nå når jeg valgte fat istedenfor ntfs så kom jeg hvertfall forbi "installerer enheter".. hvorfor ? hvor mye "taper" jeg på å ha os partisjonen som fat mens de 3 andre er ntfs ? Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 hvor mye "taper" jeg på å ha os partisjonen som fat mens de 3 andre er ntfs ? FAT 16 eller FAT 32 ? (fat32 med partisjoner over 2GB) Du taper vel lite og ingenting mht ytelse, det eneste du taper er sikkerhet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 er fat32 ja.. hmm, såpass mye at jeg burde være bekymret ? eventuelt gjøre noen flere forsøk på ntfs ? Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Installer med fat du, du kan konvertere til NTFS etterpå. Ang sikkerheten så er det med hensyn til sikkerhet på filer / mapper, har ingenting med sikkerhet og internett å gjøre Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Installer med fat du, du kan konvertere til NTFS etterpå. Ang sikkerheten så er det med hensyn til sikkerhet på filer / mapper, har ingenting med sikkerhet og internett å gjøre ah er det noe spesielt tidspunkt jeg burde konvertere til ntfs ? eller er det helt det samme nårtid jeg gjør det ? frister ikke å koble til internett før hver eneste sikkerhetsoppdatering er installert. takk for hjelpen Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Det er ingenting å stresse med, du kan konvertere når som helst, få bare alle oppdateringer før du kopler til nettet. MEN som sagt, ntfs har ingenting med sikkerhet og internett å gjøre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Det er ingenting å stresse med, du kan konvertere når som helst, få bare alle oppdateringer før du kopler til nettet. MEN som sagt, ntfs har ingenting med sikkerhet og internett å gjøre. flottings:) det med sikkerhetsoppdateringene er noe jeg har blitt mer obs på, er lei av å bli infisert av det meste som eksisterer bare jeg kobler opp på internett, så nå har jeg begynt med å lage en mappe hvor jeg lagrer alt av oppdateringer, programmer osv sånn at jeg slipper å koble til internett for å laste ned noe som helst før alt er klart Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 oppdatering: jeg har fått installert alt uten problemer via å bruke fat32.. dog, installerer jeg sp1 til xp så kommer jeg meg aldri inn i windows igjen blir møtt med en svart skjerm, mens musepekeren fortsatt vises.. jeg klarte også å installere xp med nfts, men da jeg kommer inn i windows så får jeg beskjed om massevis av filer som er skadet.. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 last ned memtest, og prøv å test minnet ditt : http://hcidesign.com/memtest/download.html Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 (endret) har testet det for noen dager siden, vet at det ikke er minnet. oppdatering: når jeg prøver å komme inn i windows etter å ha installert sp1 så er skjermen svart men muspekeren vises, lot derfor bare maskinen stå på mens jeg så på tv, brukte så litt over 30min på å komme seg inn i windows... alt går utrolig tregt, kom meg inn på device manager men ingenting vistes der. Endret 26. mai 2004 av Slettet-80wCWpIM Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 noen som har noen flere forslag ? er jo tildels litt merkelig at alt fungerer utmerket helt til jeg installerer sp1 til xp, for da går alt tregere enn tregest... Lenke til kommentar
piff Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Kan være forskjellige ting..IDE kabelen til disken, selve disken som holder på å ryke, eller ide kontakten i hovedkortet. Eller selve hovedkortet som ikke er helt bra. Men sjekk disken din grundig med å laste ned hdd test fra produsenten sin hjemmeside, vet seagate og maxtor har det iallefall..ibm også..så tar du en full sjekk av den.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 Forslag til problemløsning : 1. Har du sjekket / dobbelsjekket at strøm kontaktene sitter godt nok fast i disken, og at det er god nok kontakt ? 2. Kjør chkdsk på disken din, og søk etter "bad sectors" (egenskaper disk /partisjoner->verktøy->diskskanning) 3. Du kan prøve å sette disken i en annen maskin for å se om det oppstår liknende problemer. PS : Du glemte å si hvilken disktype / strømforsyning og annen relevant hardware du har, og hvor gammel det er (spesielt disk) 1 - har dobbeltsjekket strømkontakten. 2 - skal prøve dette nå hvis ikke det fungerer på siste forsøket disktype: WD 120gb 7200 8mb, snart 1 år gammel. strømforsyning : en eller annen 350w, tviler på at den forårsaker problemet. annen hw - abit ic7 - tilfeldig minne - p4c 3,0 - pc9800pro - samsung brenner det+hddn er det eneste som er koblet til for øyeblikket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå