Gå til innhold

Amd eller pentium

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer ann på hva du skal bruke dataen til.

Pentium er best på videoredigering, encoding (mp3, divx osv.) og rendring (3D modelering).

Resten har for såvidt amd64 ett overtak på...

EDIT: men jeg ville utvilsomt ha godt for amd 64. pga: generelt bedre ytelse enn intel, lite varme og sist men ikke minst lavere pris.

Endret av andesam
Lenke til kommentar

det er greit nok hvis man liker pentium altså, men hvis man har har lest litt på nettet i diverse tester osv. så ser man at A64 2800+ heller konkurerer mot P4 3.0. I spill er det ikke tvil engang, A64 2800+ tar rotta på P4 3.0 GHz. det er rart, men A64 gjør det enormt bra i spill, mye bedre en resultater i diverse tester skulle tilsi. se bare her på HW.no. Tror det var her jeg leste om testen av A64 2800+... så med mindre du skal sitte og dekode mp3 hele dagen, og synes de 5 sekundene du sparer ved hver dekoding ved å kjøpe P4 er viktige, så velger du A64! (hvis du sitter med 478 HK og skal bare ha prosessor, så er det seff en annen sak)

hvis du er en utrolig ivrig overklokker, og kjøper pc for det, så er vel også P4 det beste valget.. P4 er helt vill på overklokking. er rått når man får en P4 2.4 på godt over 3 GHz med stock kjøling...

men skal du ha nytt system, så skjønner jeg ikke hvorfor man skal velge noe annet enn A64, med mindre man skal ha budskjett-budskjett-buskjett pc. man må ikke glemme 64-bits utvidelsen som en bonus heller. tror du angrer hvis du velger en P4 2.8 framfor en A64 når du til høsten står med WinXP 64 bit i hånda i butikken... :no:

Lenke til kommentar

Vil bare nevne at jeg er den lykklige eier av to pcr. En AMD 64 3000 og en P4 2.8 HT. Begge pcne har samme minne corsair 512 og samme skjermkort.

Vell og merke i mitt tilfelle får P4 best i de tester jeg har prøvd på disse maskinene. (3dmark 01, 03)

Dessuten loader pentiummaskinen spill nesten dobbelt så fort som AMD oppsettet.

Dere kan referere til de tester dere vill, men dette er som nevnt mitt tilfelle.

AMD slår pentiumen noen grader på kjøling.

Lenke til kommentar
Vil bare nevne at jeg er den lykklige eier av to pcr. En AMD 64 3000 og en P4 2.8 HT. Begge pcne har samme minne corsair 512 og samme skjermkort.

Vell og merke i mitt tilfelle får P4 best i de tester jeg har prøvd på disse maskinene. (3dmark 01, 03)

Dessuten loader pentiummaskinen spill nesten dobbelt så fort som AMD oppsettet.

Dere kan referere til de tester dere vill, men dette er som nevnt mitt tilfelle.

AMD slår pentiumen noen grader på kjøling.

HD har også litt å si. Har du samme HD i begge maskinene?

Staljin

Lenke til kommentar
Det er forskjellige merker men samme hastighet på hardiskene.

hmm. tja, harddisken til intel maskinen og om rammen har Cas 2.5 el 3. som ikke har så mye og si i intel pentium cpu, men mye og si i et AMD oppsett. A64 3000+ skal ihvertfall være bedre enn en intel p2.8HT, er nok litt forskjell i maskinvare. kansje du også har mye programmer og lignende på amd maskinen og i tillegg aldri har defragmentert den, plus at lav cas har merog si i et AMD system en intel system.

så hvis den med intel har en harddisk som stadig er ryddig og lite programmer som kjører i bakrunnen osv, så kan det ha noe med saken og gjøre vil jeg tro.

om begge diskene er på 7200 rpm f.eks. behøver ikke det bety at de er like raske.

western digital har veldig ofte raske disker men høyt støynivå. seagate og maxtor har ofte mindre ytelse men også mindre støy.

normalt er A64 3000+ endel raskere enn intel P2.8 HT, det kan blant annet denne testen vise i 3D mark 2001se.

http://hardware.no/art.php?artikkelid=4898&side=4

så og si like rask som intel P 3.2ghz i 3D mark 2001se f.eks....

så da er det nok noe som ikke blir rettferdig testet mot hverandre i hardware'n ja.

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar

hmmm. begge maskinene er spill-maskiner med lite andre programmer. Tror denne AMD greia er en smule oppskrytt. Kjøpte AMD 64 fordi jeg hadde hørt de var raske. Ble litt skuffa da den ikke danka ut gamle pcn en gang.. (selv om det er svært likt).

Skal skaffe meg x800 pro på AMD 64 for å se om det hjelper. Nå har jeg Geforce 4 ti på begge. :hmm:

Skal prøve å legge inn OS på nytt på begge maskinene for å se om det blir andre resultater. Frem til da holder jeg en knapp på P4.

Lenke til kommentar

Greit nok at noen føler at spill er bedre med en Pentium cpu, men alle tester viser at AMD er best på spill. Så jeg skjønner egentlig ikke at noen kan benekte dette. Tviler på at noen der hjemme har to identiske test pc'er, i motsetn til teststeder som låner elelr kjøper inn utstyr kun for dette formålet.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om benekting. Jeg kjøpte AMD systemet for å få bedre ytelse. Dette syns jeg ikke jeg har fått. :nei: Pleier ikke å slenge meg på AMD vs Pentium debatter, men syns noen av påstandene her var en smule overdrevne. Ihvertfall ut i fra mine egne erfaringer.

Lenke til kommentar

Asså det er jo klart at det er andre komponenter enn cpu-en som drar ned AMD systemet iogmed at alle tester viser at den er bedre en tilsvarende P4 til spill.

A642800+ scorer jo ifølge siste testen høyere i 3dmark2001 enn P43.0 , da er det ganske merkelig at du får det motsatte?

Endret av b0nna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...