Gå til innhold

Hvordan kan Dell være så populære?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg Jobber i Hydro Aluminium. Vi er en av Dell's største norske kunder.

Hovedgrunnen til at vi kjøper av Dell er at vi har 3 års Gold Support på alle PCer vi kjøper. PCer som er mer enn 3 år gamle gis bort for de er utrangert.

Men det fine med med Gold Supporten er at uansett hva som skjer med en PC så får vi Service på den innen 3 år! Alle deler og sånn.

Mine erfaringer med dell sine maskiner/skjermer er:

Bærbare:

Lattitude C400/C600/C610 Helt greie men største/mest kjente problemet er at pointingsticken i tastaturet blir ustabil og musen drar seg oppover til et hjørne helt av seg selv... Som litt Reodor Felgen er det bare å kappe ledningen til den på undersiden av tastaturet. OBS! 5 skruer merket "K" må ut på undersiden først og dekselet foran tastaturet med på knappen i. Ellers er det Meget ofte disken går. Det er kjipt men sånnt skjer... Vet ikke hvor mange tastatur og disker jeg har skiftet på disse...

Presicion M50/M60 Er en skikkelig bærbar! De er robuste har masser av kraft/grafikk/lagringsplass. Men prisen der etter... Når den nye M60en kom nå sist fikk vi den billig, rundt 40 000,-. Men disse har vi ikke hatt noen som helst problemer med.

Lattitude D400/D600/D800 Er meget bra... Skjermkortene på D400/D600 Kunne vert bedre men til kontorbruk holder de i massevis. Har ikke hatt noen problemer med disse enda.

Stasjonære:

Optiplex GX110/150/240/260/270 er Kjempebra... har bare måttet skifte noen få RAM brikker og noen vifter på disse.. men ellers har dem vært kjempestabile!

Skjermer:

Aller både CRT Og LCD er for meg kjempe bra! Noen bærbare kunne hatt litt bedre skjermer men men.

Men det er jo også opp til hver enkelt.

Er enig i at supporten til Dell kunne vert bedre. Har faktisk opplevd å måttet sitte i 69 minutter for å få forklart en liten jypling at det var disken som var gåen på en C610.... Det er kjedelig men men... tar oss for å værer gamle bestemødre som ikke har peiling. jeg jobber tross alt på IT-avdelingen...

Konklusjonen min er hvertfall at hvis du skal ha Dell... legg i noen kroner ekstra og få Gold Support... Det er verdt det. Men har ikke hatt de nye modellene lenge nok (6 Mnd) til at jeg har funnet noen gjenganger feil. (D-Serien)

Hei og hopp...

Lenke til kommentar

Tak for alle svarene (minus 1), det er glædeligt, at der trods alt også er positive ting at sige om Dell, ny viden er som regel god viden som bekendt.

Hvis jeg skal ridse op i denne tråd så er det følgende kritikpunkter:

-Support

-Kvalitet på inspiron

Gode ting

+konfigurerbar

+Priser

+Latitude serien?

Generelt kan jeg forstå på tråden, at skal man købe Dell, bør man købe Latitude, de er lidt dyrere men i bedre kvalitet?

Endret av MortenNP
Lenke til kommentar
Lattitude C400/C600/C610 Helt greie men største/mest kjente problemet er at pointingsticken i tastaturet blir ustabil og musen drar seg oppover til et hjørne helt av seg selv... Som litt Reodor Felgen er det bare å kappe ledningen til den på undersiden av tastaturet.

du veit at det går an å skru av denne i software/bios? :p

Lenke til kommentar

"Lattitude C400/C600/C610 Helt greie men største/mest kjente problemet er at pointingsticken i tastaturet blir ustabil og musen drar seg oppover til et hjørne helt av seg selv... Som litt Reodor Felgen er det bare å kappe ledningen til den på undersiden av tastaturet."

For de som ikke vil kappe ledningen kan man også "Disable pointing stic", hvis problemet oppstår.

Tips. Har man råd så kan man kjøpe "Complete Care", da får man erstattet deler selv om man selv har ødelagt de - f.eks sølt kaffe i tastaturet.

Lenke til kommentar

Lurer på et litt off-topic spørsmål:

En venn av meg kjøpte en dell data til ca. 5500 og til den prisen på dell finner jeg bare pcer med intergrert grafikkort og han klarer å spille cs og bfv (med en del lagg da...) på sin pc så jeg lurer på:

Går det ann å spille sånne spill med lagg på integrert kort eller må han ha et ordentlig skjermkort til det...?

Lenke til kommentar
Unskyld meg din Danske DRID. Hvad er du for en som kommer hjer at kritiserer Dell? Du kan tage din røde pølse aa kjøre den lagdt upp i din styge danske RØV!

tre og halv fjers. Du ta pake din styge taske oog paake dej hjem til lille danmark!

haha.. racist (danish-hating) norwegians? didn't know that existed...

even though I don't speak Norwegian, I can tell that he has spelled several words wrong.. he's probably not the sharpest knife in the kitchen drawer :D

Endret av akerman
Lenke til kommentar
Hvis jeg skal ridse op i denne tråd så er det følgende kritikpunkter:

-Support

-Kvalitet på inspiron

Gode ting

+konfigurerbar

+Priser

+Latitude serien?

Generelt kan jeg forstå på tråden, at skal man købe Dell, bør man købe Latitude, de er lidt dyrere men i bedre kvalitet?

Det kan nok stemme det ja. Det du også skal være klar over er at Dell nekter å vedkjenne seg at Norge har en forbrukerkjøpslov og kjøpslov som gir deg reklamasjonsrett. Det er dessverre et utall saker, har selv hatt en slik, og har sett andre også her på forumet, hvor Dell avviser at de har noe ansvar for maskinen, hvorpå de sender saken til svenske jurister hvis du kverulerer lenge nok. Jeg opplevde deretter at de nektet all videre kontakt (omtrent: "Vi har sagt vårt, og vi akter å ikke gjøre noe mer med den saken").

Dermed er man nødt, hvis man ønsker å ta en "reklamasjonssak", altså feil som oppstår innen to år (egentlig er det faktisk fem år også på en bærbar PC), til å betale Dell masse penger for en serviceavtale i tre eller fire år, hvilket selvfølgelig er det de ønsker.

Det jeg ennå ikke har skjønt, er hvorfor kundebehandlerne og andre som bare _jobber_ i selskapet bryr seg med slikt, da de vel har en fast lønn, og det eneste de gjør er å skufle mer penger i kassen til eierne. Dessuten er jeg ganske trygg på at jeg personlig kommer aldri noensinne til å kjøpe en Dell maskin, da jeg ikke ønsker å støtte en bedrift som aktivt bryter norsk lovverk, og ikke en gang vil vedkjenne seg det. Jeg gleder meg til den dagen, hvis den noen gang kommer, at noen stiller Dell for retten i en slik sak, for å se utfallet...

Dessuten, som en kommentar til punktene dine: Dell sine priser er ikke like gode straks du må kjøpe en Dell Latitude med tre eller fire års garanti for å kunne stole på maskinen din.

Lenke til kommentar

Etter min mening er ikke Dell så billig, se bare på Garantien. Vist man går ned til 1 år kan man spare (vist jeg ikke husker feil) 5000. ehh Nå har det seg sånn at i Norge har man 5års reklemasjonsrett...

Reklemasjonsrett er jo en slags garanti da, eller?????

Se forresten på RAM prisene deres kontra f.eks whitebox.

For en liten stund siden måtte man ut med 22 000 kr for å få 2GB ram menst man "bare" måtte ut med 8000kr hos Whitebox.

Obs Whitebox sine priser er uten mva. men det står også hva den koster med mva, men uansett den VAR og ER mye billigere.

Lenke til kommentar
haha.. racist (danish-hating) norwegians? didn't know that existed...

even though I don't speak Norwegian, I can tell that he has spelled several words wrong.. he's probably not the sharpest knife in the kitchen drawer

You'r giving knifes everywhere a bad name :laugh:

He'll probably get a visit from some of those sharp ones, and I would not like to be in his shoes at that moment; heard it can be quite painfull.

Lenke til kommentar
Etter min mening er ikke Dell så billig, se bare på Garantien. Vist man går ned til 1 år kan man spare (vist jeg ikke husker feil) 5000. ehh Nå har det seg sånn at i Norge har man 5års reklemasjonsrett...

Garantien til Dell går jo (avhengig av hvilket nivå du legger deg på) ut på at man får ny og fungerende maskin f.eks. i løpet av 24 timer. Å kjøpe en billigst mulig PC på nett der man kan risikere å vente 4-5 uker på å få den reparert er jo et skrekkscenario for mange firmaer.

Mange private gir selvfølgelig beng i ekstra garantiløsninger for å spare penger, men bitcher som f (bare se litt rundt i forumene her) når de må vente på at ting skal bli reparert etter vanlige garantiregler.

Vanlig garantiregler gjelder selvfølgelig uansett hva du måtte velge av ekstragaranti fra Dell eller noen av de andre store leverandørene - det er den ekstra sikkerheten/servicen du betaler ekstra for. Det koster å ha folk som kommer til kontoret ditt, henter maskinen, reparerer og leverer den tilbake til kontoret.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...