Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Flere subber i bagasjen - forskjellig merke


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurte på om en stor høyttaler fks 15" vil ødelegge mulighetene for å etter vert bygge på med fks 2x12"?

Vil det store elementet dytte inn de mindre eller omvendt da alle står i et bagasjerom? Kan dette ødelegge elementene, eller forsterkeren?

Eller gjøre de svakeste elementene veldig lite effektive?

 

Og en annen ting. På dobbeltspolede elementer, er det mulig å kun bruke en av spolene?

 

Takk så mye for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette funker fett..

Hadde for en stund tilbake 2x10" og en 12" (RF seff). Det ble det godlyd av.. men jeg syntes det kaskje ble litt for brutalt.. så jeg fjernet 12".

 

Pass bare på å ha store nok forsterkere.. :)

Endret av tøs
Lenke til kommentar

Vil på det sterkeste anbefale å isolere elementene fra hverandre om de spiller i ulikt frekvensområde. Bagasjerommet blir jo som et trykkammer å regne, og da vil en 15" som drar fra ca 18-40Hz, dytte på membranene til evt. 12" som spiller fra 40-80Hz eksempelvis.

Det jeg ville gjort er å bruke enten en 15" eller 2 12" for å dekke de laveste frekvensene og midbasser, 8" er fint her, til å ta seg av frekvenser opp mot 170 - 180 Hz, hvor mellomtonen tar over.

Midbassene kan du montere i hattehylla, hvor du lager en separat lukket kasse til hver av disse, eller i dørene.

Lenke til kommentar
Dette funker fett..

Hadde for en stund tilbake 2x10" og en 12" (RF seff). Det ble det godlyd av.. men jeg syntes det kaskje ble litt for brutalt.. så jeg fjernet 12".

 

Pass bare på å ha store nok forsterkere.. :)

For brutalt?

Hva med dette da?

2 x 15" Rockford

2 x 12" Crunch

anlegg%20001.jpg

anlegg%20003.jpg

Endret av daho
Lenke til kommentar

Ser nydelig ut! :thumbup:

 

Men det er også et perfekt eksempel på hva jeg mener, her har du forskjellige typer sammen i bagasjen og dette går helt fint?

 

Jalla: Takk for godt svar, men elementene skal spille i ganske likt frekvensområde. Jeg bare lurer på om selv om de spiller noenlunde lik frekvens, vil de store "dytte" for mye på de små?

 

Jeg skal ikke akkurat montere dem mot hverandre, men som sagt alt i et bagasjerom.

 

Men, det virker som de fleste sier at det går bra, så jeg går ut nå og lar 22mm MDF-plata smake vreden.

Endret av Koffe
Lenke til kommentar

Broren min er like bilstereogal som meg - og har kjøpt 2 stk 12" og 1 stk 15" Cadence Wild Beast, som har drar med Cadence ZRS-10 eller noe (Hvertfall på 2500W RMS). Dette spiller veldig høyt! Jeg satser imidlertid på 4 bassere av samme størrelse for å få forsterkeren ned i 1ohm, og samtidig beholde noe av lydkvaliteten (kan spille lavere med flere elemtenter og oppnå samme db-nivå som med 1 element ved høyere volum. Selv om forsterkeren presses tilsvarende mye da, egentlig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...