Gå til innhold

Hver 5. nye PC er en Dell

Anbefalte innlegg

Mens man er inne på dårlig suport; tok en venn av meg 3 uker å få Dell PC'n han hadde bestilt, tar 3 dager fra komplett

Da jeg kjøpte min Dell pc i 1998 kom den fra Irland. Husker det tok tid da og men alt sammen kom på dør etter 2-3 uker.

Dessuten hadde jeg service-på-stedet. Vet ikke om dem opererer med det enda? Fikk hvert fall trøbbel en gang og da kom det tekniker hjem til meg dagen etter og rettet det opp.... Jeg har bare positive erfaringer egentlig :thumbup:

Endret av Omnikron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

* Ingen muligheter for oppgradering på egenhånd uten å bryte med garantivilkår

Det med at man ikke kan oppgradere å egenhånd uten å bryte med garantivilkår er bare tull.

Og kassene deres er også laget slik at de både er lette å åpne og det er lett å bytte eller montere inn nye komponenter. Det er Elkjøp som ikke tillater at man åpner kassen, ikke Dell. Tror det kommer av at Dell selger til kunder med "litt" mer peiling enn den gjennomsnittlige Elkjøpkunden.

Lenke til kommentar

Elkjøp selger jo merke-vare som f.eks HP, Fujitsu-siemens osv...HP er lett å åpne, samme gjelder F-S. Og dere klager at El-kjøp selger dårlige pc'er, ja, men de forhandler sikkert med de store firmaer som HP, F-S, Medion osv for å konfigurere slik til :devil: forbrukere som tror på sleipe reklamer og selgere.

Lenke til kommentar
bedre at de kjøper dell framfor elkøp osv  :yes:

Enig, dell er bra for de som bare skal ha en enkel fungerende PC.

Men det er likevel noen ting jeg missliker med dell:

* Høy pris i forhold til ytelse man får ved selvbygging og selv-tilpassing.

* At de ikke gir kundene valgfrihet mellom Intel og AMD.

* Ingen muligheter for spesiell hardware (f.eks en SCSI-kontroller ekstra eller TV-kort)

* Ingen muligheter for oppgradering på egenhånd uten å bryte med garantivilkår

* GrunnPC'ene er OK priset, med alt ekstra utstyr koster flesk i forhold til andre plasser.

Hmmmm... tror ikke folk som kjøper pakke PC bryr seg om det er Intel eller AMD, det er vel helst de som har litt mer peil og legger litt mer arbeid i å sette sammen en PC som bryr seg om det, og de færreste av dem kjøper vel egentlig PC fra Dell? Ut ifra hva jeg tror, selvsagt.

De som kjøper Dell velger jo også PC. Valget er da blandt alle modellene de selger, og ja, en god del av dell-kjøperene ville nok ønsket et litt bredere utvalg. (Jeg har flere ganger hørt om personer som velger bort dell av den ene grunn at de ikke har AMD-CPU'er.)

Lenke til kommentar

En ting er sikkert: det kommer ikke inn en stasjonær Dell PC inn i huset mitt. Derimot har de gode bærbare PC'er. Tenker da ikke på Inspiron, men Latitude-serien, særlig de litt høyere modellene (D600 og oppover). Sitter selv på en D600...

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Så det er bedre at de støtter en utenlandsk produsent (som ikke har norkse forhandlere) enn at de støtter et norsk firma?

Squeegie: HP solgte mest PC-er, servere og skrivere i Norge i fjor.

Dell er med på å undergrave forhandlerleddet i databransjen, og det er ikke bra for norske arbeidsplasser

Edit: skriveleif

Endret av Spirograf
Lenke til kommentar
Så det er bedre at de støtter en utenlandsk produsent (som ikke har norkse forhandlere) enn at de støtter et norsk firma?

..

Dell er med på å undergrave forhandlerleddet i databransjen, og det er ikke bra for norske arbeidsplasser

Elkjøp har kanskje norske forhandlere, men de selger jo ikke norske varer. Dell nok et norsk kontor de og et norsk lokallager/dellager.

Ta vare på arbeidsplasser = ta vare på fordyrende mellomledd.

Lenke til kommentar

..

Elkjøp har kanskje norske forhandlere, men de selger jo ikke norske varer. Dell nok et norsk kontor de og et norsk lokallager/dellager.

Ta vare på arbeidsplasser = ta vare på fordyrende mellomledd.

Enig!

Her er det sluttbrukeren som må stå i fokus, ikke nasjonaliteten til de involverte firmaene. Jo færre fordyrende mellomledd jo bedre. Klarer ikke norske firmaer å levere konkurransedyktig så må det sees på som et sykdomstegn ved den norske bransjen fremfor å se på det som "griske ulver utenfra".

Poenget er at vi heller må satse på å holde norske produkter og tjenester attraktive fremfor å låse oss inne og klage på at alle utenfor kan gjøre tingene så mye bedre.

Norge og mange andre land er inne i en startfase av globalisering av varer og tjenester. Denne globaliseringen er irreversibel og kan ikke utelukkes på andre måter enn det cuba og nordkorea driver med nå. Selv de vil nok bryte sammen etter hvert og gradvis globaliseres. Globaliseringen kommer utvilsomt til å ha stor effekt på norske arbeidsplasser og prisnivået vårt. Det er mer et spørsmål om tid og hvor raskt vi klarer å tilpasse oss den nye realiteten enn om vi skal lukke ute alle andre eller ikke.

Jeg tror ikke den sittende regjeringa er i stand til å se mer enn toppen av isfjellet og dermed vil kjøre skuta "norge" rett i økonomisk og sosial katastrofe. Prisnivået her hjemme MÅ ned, og det mye. For å klare det må man gjennom enorme reformer og enorme kutt på blandt annet velferdsgoder. Selv oljefondet som venstresida skriker etter er ikke mer enn lommerusk når det kommer til hvilke utfordringer vi står ovenfor. Forsåvidt er oljefondet ment som en sikring mot og dempning av økonomisk katastrofe når oljen tar slutt. Om vi skal drive å spise av denne oljefond-pensjonen vår nå så blir det lite igjen senere og dermed mye værre for oss når olja tar slutt.

Puh.. Det var jammen ennå litt mer politikk for i dag.. :p

Lenke til kommentar
Norge og mange andre land er inne i en startfase av globalisering av varer og tjenester. Denne globaliseringen er irreversibel og kan ikke utelukkes på andre måter enn det cuba og nordkorea driver med nå. Selv de vil nok bryte sammen etter hvert og gradvis globaliseres. Globaliseringen kommer utvilsomt til å ha stor effekt på norske arbeidsplasser og prisnivået vårt. Det er mer et spørsmål om tid og hvor raskt vi klarer å tilpasse oss den nye realiteten enn om vi skal lukke ute alle andre eller ikke.

Hva søren mener du med det? Globalisering av produksjon og salg av varer har vært en realitet for Norge i flere tiår.

Lenke til kommentar

Hva søren mener du med det? Globalisering av produksjon og salg av varer har vært en realitet for Norge i flere tiår.

Jeg mener at vi fortsatt bare er i startfasen. Se bare på hvor godt norge har vært vernet mot arbeidsinnvandring, vare-inport/eksport osv frem til nå. Dette kan umulig holde i evigheter for da dropper eksporten til 0 og vi blir et uland. Poenget er at grensene gradvis åpnes (både politisk og ved mer og mer som skjer over grensene lovlig og ulovlig). Særlig nå som EU er på framgang, internett blir stadig tatt i bruk i selv fattige land, transport, data, internasjonale anbud øker osv. Dette kommer til å slå oss kanskje 10 ganger hardere enn den globaliseringa som har skjedd hittil. Lønningene våre og prisnivået kommer først til å dale ned mot europeisk nivå, og deretter kommer både lønninger og prisnivå for hele europa til å dale nedover mot verdensnivå. Bare se på utviklingen av industri i Kina og kostnadsnivået der. Det samme kommer til å skje i india, sentralasia og afrika. Pris og lønnsnivå der kommer til å stige på bekostning av oss i norge og europa. Vi har altså knapt begynnt å se spissen av isfjellet, og vi må omstille oss drastisk og ikke låse oss inne i lover og innenfor grensene våre. Hvis vi gjør det så straffer vi bare oss selv i et lengre perspektiv og blir europas nye albania.

Lenke til kommentar

Elkjøp er eid av britiske Dixon Group plc.

Du kan jo selvfølgelig bruke hvilke kriterier du vil når du handler, men hvis norske alternativer ikke er konkurransedyktige, så har i alle fall ikke jeg noen betenkeligheter med å handle fra utenlandske selskaper.

Lenke til kommentar

Jeg mener at vi fortsatt bare er i startfasen. Se bare på hvor godt norge har vært vernet mot arbeidsinnvandring, vare-inport/eksport osv frem til nå. Dette kan umulig holde i evigheter for da dropper eksporten til 0 og vi blir et uland. Poenget er at grensene gradvis åpnes (både politisk og ved mer og mer som skjer over grensene lovlig og ulovlig). Særlig nå som EU er på framgang, internett blir stadig tatt i bruk i selv fattige land, transport, data, internasjonale anbud øker osv. Dette kommer til å slå oss kanskje 10 ganger hardere enn den globaliseringa som har skjedd hittil. Lønningene våre og prisnivået kommer først til å dale ned mot europeisk nivå, og deretter kommer både lønninger og prisnivå for hele europa til å dale nedover mot verdensnivå. Bare se på utviklingen av industri i Kina og kostnadsnivået der. Det samme kommer til å skje i india, sentralasia og afrika. Pris og lønnsnivå der kommer til å stige på bekostning av oss i norge og europa. Vi har altså knapt begynnt å se spissen av isfjellet, og vi må omstille oss drastisk og ikke låse oss inne i lover og innenfor grensene våre. Hvis vi gjør det så straffer vi bare oss selv i et lengre perspektiv og blir europas nye albania.

guttens om kan leksa si gitt ;)

Lenke til kommentar

:roll: Jeg er enig i at det vil skje en tiltagende harmonisering med EU og det indre marked men resten av din beskrivelse mener jeg er overdramatisering.

Lenke til kommentar
:roll:  Jeg er enig i at det vil skje en tiltagende harmonisering med EU og det indre marked men resten av din beskrivelse mener jeg er overdramatisering.

Oki, da er vi litt uenige. Jeg skal innrømme at jeg satte det på spissen, og tenker flere tiår fremover. Jeg sitter selvfølgelig ikke med noen fasit, så her er det bare å følge med (og helst være litt føre var) ;)

guttens om kan leksa si gitt ;)

Tusen takk ;) Jeg synes bare det er litt gøy å følge med og se hvor lite tilpassningsdyktige mange politikere er. Har også en kamerat med inngående kunskap om temaet så det er litt gøy å høre på han når han setter i gang.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...