Folo Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 leste artikkel om noen nye hovedkort, hva er serial ATA , betyr det at man kan seriekoble mange flere IDE enheter? så man slipper et raid eller kontroller kort.. Lenke til kommentar
MrMKE Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 etter som jeg har skjønt det er serial ata bare med 1 kontakt per kabel kabelen er like tykk som e tp kabel kaskje mindre Lenke til kommentar
Folo Skrevet 11. april 2002 Forfatter Del Skrevet 11. april 2002 ok, det var jo ikke akkurat det jeg håpet på, bortset fra tynnere kabel da, :smile: hvor har du "forstått" dette? Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Nei, det betyr at det er seriel overføring. Det vil gå en separat kabel til hver serialATA enhet, men denne er i gjengjeld mye mindre enn en vanlig IDE kabel og man trenger ikke å tenke på master/slave innstillinger. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 er serial ATA ikke mye raskere oxo? Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Serial ATA er raskere en UDMA/ATA. Serial ATA 150 er 150 MB/s overøringshastighet. Lenke til kommentar
roaldhansen Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 seriel ata er en standard som skal komme "snart" (tid er relativt) har hørt dette i 1og 1/2 år nå. men seriel ata kommer til å bli lansert i 3 generasjoner. 1: 150mb/s 2: 300mb/s 3: 600mb/s jeg regner med at dette er teoretiske hastigheter. fremdtidens hk vil inneholde 4 (el flere) ide-kontakter, som ikke er like store som de vi har i dag. på de nye serial ata kontaktene kan man kun koble til en enhet, dermed slipper man master/slave som jeg ser at noen strever med idag :wink: grunnen til at de kaller det for seriel ata? fordi at dagens standard er paralell ata... forstå det den som vil. hw, og alle andre som driver med it-nyheter her i landet har skrevet om seriel ata. sjekk datoene på artiklene! det er gammelt nytt. seriel ata kommer IKKE til å være bakoverkompatibel med dagens harddisker, cd-rom'er brennere, dvd-rom'er osv osv. ingen vet når seriel ata blir tilgjengelig, så til alle dere som er i tvil. om det ikke er akkutt nød, så kjøp paralell-ide enheter. lanseringen av seriell ata kommer til å føre til at prisene på dagens utstyr kommer til å stupe... skal bli spennende å se hvem som er først ute med det siste! Lenke til kommentar
roaldhansen Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 glemte å ta med at tiltross for at kabelen er like tjukk som en vanlig tp-kabel, så kan man i teorien presse opptil 1,5gb/s gjennom den. så det blir bedre plass inne i boksene våre -> bedre luftgjennomstrømning -> lavere tempratur -> høyere hastighet på cpu, ram osv osv! Lenke til kommentar
BBC Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Dere finner "alt" på http://www.serialata.org Lenke til kommentar
Folo Skrevet 11. april 2002 Forfatter Del Skrevet 11. april 2002 da ser jeg fram til framtiden enda mer Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Quote: On 2002-04-11 13:24, Folo skrev:da ser jeg fram til framtiden enda mer hadde vært fint om du kunne komprimere siggen din _noe_... Lenke til kommentar
idander Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 En annen ting som også følger med den standarden er nye strømkabler. Snart kan vi vinke farvel til de urteite standarden vi har i dag der man må kjempe for å få frakoblet utstyr som cd-rom og harddisker. mvh, Idar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå