Xell Skrevet 13. april 2002 Del Skrevet 13. april 2002 egentlig synes jeg det passe bra at den fordamper ut noe vann. Det passer oss bra her i norge hvor vi generelt har tørt inneklima, spessielt om vinteren. Man må bare passe på å bruke en vifte som kjøler max uten å lage kjempe sprut på toppen av tårnet. Lenke til kommentar
baquero Skrevet 13. april 2002 Del Skrevet 13. april 2002 Quote: On 2002-04-13 02:26, Shepherd skrev:Ikke begynn å bland inn destillasjonstårn inn i dette, det er ikke det samme som kjøletårn.Helt anna prinsipp, Kan til nød godta at det blir kallt absorbsjons tårn men det er ikke riktig det heller.Man kan ha pakkede kjøletårn oxo, dette gjøres som nevnt over for å skape mere overflate og vil være mere effektivt.Løsning på vannproblemet kan være flottørannordning til å slippe på vann og la et rør med dampen gå ut gjennom vinduet eller gjennom en luftekanal. Feks.Ventil og flottør som funker fint til dette formålet finner du oppi sisterna til dassen din._________________Competent people solve problems, smart people prevent them!<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-04-13 04:00 ]</font> Er det ikke akkurat samme prinsipp da? Eneste forskjellen er at her har en kun en komponent? ;o) Et flottørsystem er nok ikke så dumt, men jeg vet ikke om jeg hadde turt å ha på et ikke-våtrom, og spesielt ikke i nærheten av maskina. -Baq Lenke til kommentar
ZubZerO Skrevet 13. april 2002 Forfatter Del Skrevet 13. april 2002 Må en ha kraftig pumpe? Holder det med f.eks. en 500 l/t pumpe? Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 13. april 2002 Del Skrevet 13. april 2002 yo zubzero, stikk en tur på http://www.webzoo.net . der har de billige og bra pumper. eheim pumper er bare overprisa. Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 13. april 2002 Del Skrevet 13. april 2002 jeg leste for en tid siden løsningen på automatisk påfyll: ingen bevegelige deler påfyllingstank __ | | -- | | | | tanken i tårnet som skal ha mer vann |____| påfyllingstanken er lufttett. så snart vannet fordamper under rørnivå så vil vann renne ut av påfyllingstanken fordi det blir sluppet luft opp røret. står om det på overclockers.com :smile: Lenke til kommentar
ZubZerO Skrevet 13. april 2002 Forfatter Del Skrevet 13. april 2002 Quote: On 2002-04-13 14:31, sjanten skrev:jeg leste for en tid siden løsningen på automatisk påfyll: ingen bevegelige delerpåfyllingstank__| |-- | | | | tanken i tårnet som skal ha mer vann |____| påfyllingstanken er lufttett. så snart vannet fordamper under rørnivå så vil vann renne ut av påfyllingstanken fordi det blir sluppet luft opp røret.står om det på overclockers.com :smile: Hmm, ikke så dumt :smile: Funker vel sikkert fint med 1,5l cola flaske? Lenke til kommentar
fat_guy Skrevet 13. april 2002 Del Skrevet 13. april 2002 Quote: On 2002-04-13 14:31, sjanten skrev:jeg leste for en tid siden løsningen på automatisk påfyll: ingen bevegelige delerpåfyllingstank__| |-- | | | | tanken i tårnet som skal ha mer vann |____| påfyllingstanken er lufttett. så snart vannet fordamper under rørnivå så vil vann renne ut av påfyllingstanken fordi det blir sluppet luft opp røret.står om det på overclockers.com :smile: den løsningen funker sikkert kjempe bra, men hva med å få det vannet som fordamper til å gå tilbake igjen. Hva med å sette slik plastik som man bruker til å dekke maten med, det ville jo fungert det siden det er en vifte til å blåse inn kald luft? er det noen som har en bong kjøler og kan teste dette? og hva med å kjøle ned den flask, eller lage hele greia (påfylningstanken også) av alu? _________________ <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: fat_guy på 2002-04-13 15:32 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: fat_guy på 2002-04-13 15:36 ] Lenke til kommentar
fat_guy Skrevet 13. april 2002 Del Skrevet 13. april 2002 jeg har enda en løsning siden den andre ikke kommer til å fungere.(tenkte meg ikke helt om med den plastikk greia :smile: , men alu var vel ikke en så dum ide ) hva med å lage et rør av kobber eller alu på toppen. røret må være mindre enn selve bongen. Da hvil den kjøle ned lufta og få vannet tilbake igjen. Det må være et langt rør hvis alt vannet skal tilbake igjen. Lenke til kommentar
Zabre777 Skrevet 13. april 2002 Del Skrevet 13. april 2002 Hei folkens Dette med bong-kjølere så jo rett og slett genialt ut.. Lett å lage, god effekt og faktisk også lett å plassere dersom du ikke lager en på 20"*1 meter eller noe. Dusjhode: Hva med å bruke en sånn sabla spreder som står på vannkanner man bruker til å vanne blomster med? 1" (minst) inntak på dem og mange huller til vannet. Skulle ikke bli stor motstand der nei :smile:. Kan vel også lage noe selv (plastikkplate, borr masse små hull og fest den på en form med et inntak). Rør: Vet noen hvor jeg kan kjøpe pvc-rør? Jeg har funnet ut at et slikt tårn kommer til å passe perfekt bakpå mitt adtronics servertårn. Et par hakk og noen patentband så sitter det som et skudd!! Henning Lenke til kommentar
Zabre777 Skrevet 13. april 2002 Del Skrevet 13. april 2002 Quote: On 2002-04-13 13:15, el_diablo_21 skrev:yo zubzero, stikk en tur på http://www.webzoo.net .der har de billige og bra pumper.eheim pumper er bare overprisa. Denne pupma ser jo grei ut eller hva? "Fluval 4 1000 L/H for akvarier over 200 L. Driftsikker og praktisk innvendig filter med beholder rundt svampen, som forhindrer grumset å havne i akvariet ved rengjøring." 403,- spenn! Ikke dårlig spør du meg. _________________ At your service! Henning Pedersen La Liberty mekke en inntekt til deg (1500$/måned) http://go.to/zabre [ Denne Melding var redigert av: Zabre777 på 2002-04-13 16:30 ] Lenke til kommentar
Turbel Skrevet 13. april 2002 Del Skrevet 13. april 2002 Ikke dumt med filter, siden bongen tross alt er en åpen løsning. Du blir på den måten kvitt drit og lort. Det som er problemet med en innvendig pumpe er at disse sjelden har feste for slage i utgangen, snarere en slags dyse som sørger for at vannet strømmer fint i et akvarium... Kjøp heller en utvendig pumpe. Det eneste aberet med disse pumpene er størrelsen og prisen. Lenke til kommentar
ZubZerO Skrevet 13. april 2002 Forfatter Del Skrevet 13. april 2002 Quote: On 2002-04-13 16:29, Zabre777 skrev: Quote: On 2002-04-13 13:15, el_diablo_21 skrev: yo zubzero, stikk en tur på http://www.webzoo.net . der har de billige og bra pumper. eheim pumper er bare overprisa. Denne pupma ser jo grei ut eller hva? "Fluval 4 1000 L/H for akvarier over 200 L. Driftsikker og praktisk innvendig filter med beholder rundt svampen, som forhindrer grumset å havne i akvariet ved rengjøring." 403,- spenn! Ikke dårlig spør du meg. _________________ At your service! Henning Pedersen La Liberty mekke en inntekt til deg (1500$/måned) http://go.to/zabre <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Zabre777 på 2002-04-13 16:30 ]</font> Hmm, er litt kjekt med filter da. Men hva trenger jeg av koblinger for å få denne pumpa til å passe med f.eks. MCW462U Swiftech ? Lenke til kommentar
ZubZerO Skrevet 13. april 2002 Forfatter Del Skrevet 13. april 2002 Quote: On 2002-04-13 17:01, Turbel skrev:Ikke dumt med filter, siden bongen tross alt er en åpen løsning. Du blir på den måten kvitt drit og lort. Det som er problemet med en innvendig pumpe er at disse sjelden har feste for slage i utgangen, snarere en slags dyse som sørger for at vannet strømmer fint i et akvarium... Kjøp heller en utvendig pumpe. Det eneste aberet med disse pumpene er størrelsen og prisen. Hmm, ja, det er litt kjipt, for jeg må vel ha feste for slange i utgangen viss jeg skal bruke den med bong-kjøler? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 13. april 2002 Del Skrevet 13. april 2002 Quote: Denne pupma ser jo grei ut eller hva?"Fluval 4 1000 L/H for akvarier over 200 L. Driftsikker og praktisk innvendig filter med beholder rundt svampen, som forhindrer grumset å havne i akvariet ved rengjøring."403,- spenn! Ikke dårlig spør du meg. Hold an litt her Jeg er nesten 100% sikker på at den pumpa ikke har slangetilslutninger i det hele tatt! Jeg tror det er en slik som står i hjørnet på akvariet, innvendig... Ring og spør i allefall. Lenke til kommentar
Zabre777 Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Quote: Hold an litt her Jeg er nesten 100% sikker på at den pumpa ikke har slangetilslutninger i det hele tatt!Jeg tror det er en slik som står i hjørnet på akvariet, innvendig...Ring og spør i allefall. Hei Arctic Jeg kommer til å sjekke nøy før jeg handler ja :smile: Litt kjedelig med pumpe uten muligheter til å koble til slanger kan man si.... Lenke til kommentar
Shepherd Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Quote: On 2002-04-13 12:32, baquero skrev: Quote: On 2002-04-13 02:26, Shepherd skrev: Ikke begynn å bland inn destillasjonstårn inn i dette, det er ikke det samme som kjøletårn. Er det ikke akkurat samme prinsipp da? Eneste forskjellen er at her har en kun en komponent? ;o) -Baq Nope, det er ikke samme prinsipp. Kort forklaring følger: Kort forklart ved destillasjon må en tillføre energi, ved kjøling ønsker en å kvitte seg med energi. Småkort utgave av destillasjonsteori følger her: I en destillasjonskolonne er det en fraksjonering av to (eller flere) komponenter ved hjelp av forskjell i kokepunkt. Skal først beskrive en batchprosess: Du starter med en blanding av komponent A og B i kolben. Når du varmer denne blandingen opp vil x% av A og Y% av B fordampe. Når en kjøler ned denne gassen igjen til væsker vil man ha ett høyere innehold av A og mindre av B enn i den opprinnelige blandinga. I en kontinuerlig kolonne vil den samme prosessen gjenta seg på hver enkelt plate, slik at en vil oppnå en høyere fraskillelse av komponentene. For at dette skal funke må en sende en strøm av utkondensert væske fra toppen og nedover (kalles reflux), Denne væsken vil i toppen av kolonnen inneholde nesten bare komponent A, nær bunnen vil den nesten bare bestå av komponent B. Ut av toppen vil en få nesten ren komponent A. Ut av bunnen vil en få nesten ren komponent B. Hvordan et kjøletårn fungerer står det ganske greitt forklart i artikkelen som er nevnt tidligere i tråden. _________________ Competent people solve problems, smart people prevent them! [ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-04-15 20:09 ] Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Koker du sprit eller.....hehe Her inne kan man lære litt av hvert.. :razz: Lenke til kommentar
Shepherd Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Dreiv å kokte olje før! Og er utdannet tekniker dvs har lært å designe slike anlegg. Lenke til kommentar
baquero Skrevet 16. april 2002 Del Skrevet 16. april 2002 Quote: On 2002-04-15 20:07, Shepherd skrev:Nope, det er ikke samme prinsipp. Jeg vet forsåvidt at det ikke er samme prinsipp (legg merke til smiley), men konstruksjonen kan i prinsipp være den samme. Det forutsetter at en ikke bruker hullplatekolonne. Quote: On 2002-04-15 20:07, Shepherd skrev:Kort forklaring følger:Kort forklart ved destillasjon må en tillføre energi, ved kjøling ønsker en å kvitte seg med energi.Småkort utgave av destillasjonsteori følger her:I en destillasjonskolonne er det en fraksjonering av to (eller flere) komponenter ved hjelp av forskjell i kokepunkt. Ikke nødvendigvis enig i definisjonene dine. Om man må tilføre energi i en destillasjonsprosess er avhengig av komponentenes kokepunkt. Quote: On 2002-04-15 20:07, Shepherd skrev:I en kontinuerlig kolonne vil den samme prosessen gjenta seg på hver enkelt plate, slik at en vil oppnå en høyere fraskillelse av komponentene.For at dette skal funke må en sende en strøm av utkondensert væske fra toppen og nedover (kalles reflux), Denne væsken vil i toppen av kolonnen inneholde nesten bare komponent A, nær bunnen vil den nesten bare bestå av komponent B.Ut av toppen vil en få nesten ren komponent A.Ut av bunnen vil en få nesten ren komponent B. I et kontinuerlig system vil du ha tilnærmet lik ren komponent A øverst, men ikke nederst. Her vil du nok ha en blanding... Husk at systemet fødes med ny blanding hele tiden. Det er derimot riktig i et batchsystem (etter evig tid). Hvis en ser termodynamisk på dette kan det sees på destillasjon av vann med forskjellig varmeinnhold. Dette blir muligens noe high-tech, men noe av vannet vil ha høy nok energi til å fordampe (kan f.eks. sees fra en maxwell-distrubusjon). Hvis den fraksjonen med høyest energi fordamper betyr det at den gjennomsnittlige energien i vannet synker og dermed vil også temperaturen synke. Litt søkt å kalle dette destillasjon, men det var så fint ro-vær i dag. ;o) Kan jo legge til at jeg er kjemiker hvis dette skulle gjøre det jeg har skrevet over noe mer riktig. -Baq Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå