Gå til innhold

Bong-kjøler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bong-kjøler ruler gata. Du får tempraturer under romtempratur. Og du slipper masse bråkete og dyre vifter som dytter luft gjennom radiatoren.

Dersom du har noe du lurer på så kan du lese artikkelen på overclockers.com om dette:

[ http://www.overclockers.com/articles389/ ]

Det var denne jeg brukte da jeg laget min (as seen on TG02 :smile: )

[ Denne Melding var redigert av: SpACEmaN på 2002-04-11 11:54 ]

Lenke til kommentar

Slipper støy fra vifter ja, men man får vel masse støy fra "fallende vann som treffer liggende vann" ? synes jeg så noe om 71db på en bongkjøler en plass ...

Og ja, en riktig laget bong-kjøler kan få en vanntempratur som er 4-5 grader LAVERE enn rom-temp siden det taes ut varme fra vann som fordamper (eller hvordan det nå var)

Lenke til kommentar

Bong kjøler ruler nok gata...det blir jo brukt i atomkraftverk! :grin: Men de sluker vann, så enten må du lage et system som selv fyller på, fra en stor tank. Eller så må du fylle på sikkert en gang i døgnet.

Lydproblemet finnes det nok løsninger på.

Lenke til kommentar

Ok, takker for alle svar!

Fatter'n har alle delene som trengst for å lage en bong-kjøler, så da er det nok bare å sette i gang :smile:

Btw. Er det noen som har noen anbefalinger å komme med til vannpumpe og kjøleblokk som jeg skal bruke sammen med bong'en?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-12 17:36, Arctic skrev:

Bong kjøler ruler nok gata...det blir jo brukt i atomkraftverk!
:grin:
Men de sluker vann, så enten må du lage et system som selv fyller på, fra en stor tank. Eller så må du fylle på sikkert en gang i døgnet.

Lydproblemet finnes det nok løsninger på.

sluker vann? hvor blir det av da, mener du?

et par lag med finmasket netting på toppen burde vel fange opp diverse flyvende mikrovanndråper..

Lenke til kommentar

Det kan sikkert fange opp det meste, men ikke alt. Hvis det skal fange opp alt må du jo ha et lufttett system siden noe av dette vil fordampe å følge luftstrømmen.

Men det er sikkert ikke snakk om store mengder som slipper unna hvis du bruker litt finmasket netting (evt. filter).

Lenke til kommentar

B O N G kjøler er tingen !!!!! :grin: Synd den slipper så mye vanndamp ut i rommet og man må fylle på vann. Kan ikke lage et lukket system heller, uten en mega raditor som kondenserer dampen forteller han.. synd, men man får vel ikke i pose & sekk :razz:

Lenke til kommentar

hehe, nei...en kan vel ikke få i pose & sekk, nei...

Men jeg har lest at viss en tar på et slags alluminiums-filter på toppen så slipper det ikke ut på langt nær så mye damp som uten filter.

Btw. Må en ha kraftig pumpe? holder det med Eheim 1048?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-12 21:40, Arctic skrev:

Hvis du bruker kolon fyllinger så blir det bedre. Samme opplegget på et HB-apparat, på toppen av bong. Da vil det meste av vannet kondensere og renne tilbake. :smile:

Les BONG artikkelen en gang til under FAQ, der forklarer han hvorfor dette ikke er en god løsning :smile:

Lenke til kommentar

Kolon er fortrinnsvis små keramiske rør, men de er veldig korte, omtrent like lang som tykk. f-eks 9 X 9 mm.

Siden de har en rørform, så for de en veldig stor overflate som det kan kondenseres på. Og siden de er små, så kan du fylle på med flere hundre stykker.

Du kan også bruke andre ting som knust glass osv men det er ikke så bra.

Rettelse: det heter egentlig ikke kolon, bare prinsippet tror jeg.

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-04-12 22:40 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-12 22:49, ZubZerO skrev:

(http://www.overclockers.com/articles389/index04.asp)

"once the water has evaporated, you want to get rid of it and not take it back. It takes tremendous energy to convert water into vapor, and to return it to liquid it takes MORE ENERGY than it did to vaporize it."

Vet ikke jeg da...men sålenge vanndampen forblir i systemet skulle vel energien som skal til for å kondensere det være nøyaktig den samme som den som skal til for å fordampe det? Med mindre naturlovene har endret seg i det siste da... :o)

Ellers kan jeg opplyse om at det heter "destillasjonkolonne". Det er flere typer av disse...40 meter høye seperasjonstårn med hullplater, eller bare enkle halvmeterhøye stålrør fylt med knuste sikringer (sunnmøremetoden :o) Sistnevnte type da mest brukt i forbindelse med HB.

Poenget med "bong-metoden" er at en vil ha så mye fordampning som mulig, da det er dette som kjøler vannet. Men som andre har skrevet tidligere kan en kondensere noe av vannet ved å bruke et filter på toppen. Noe vann vil uansett fordampe, og etterfylling er nødvendig. Skulle likt å se en automatisk løsning på dette problemet...

-Baq

Lenke til kommentar

Ikke begynn å bland inn destillasjonstårn inn i dette, det er ikke det samme som kjøletårn.

Helt anna prinsipp, Kan til nød godta at det blir kallt absorbsjons tårn men det er ikke riktig det heller.

Man kan ha pakkede kjøletårn oxo, dette gjøres som nevnt over for å skape mere overflate og vil være mere effektivt.

Løsning på vannproblemet kan være flottørannordning til å slippe på vann og la et rør med dampen gå ut gjennom vinduet eller gjennom en luftekanal. Feks.

Ventil og flottør som funker fint til dette formålet finner du oppi sisterna til dassen din.

Competent people solve problems, smart people prevent them!

[ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-04-13 04:00 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...