benjamin84 Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Jeg driver å planlegger innkjøp av Nikon D70 og 18-70mm linse for tiden, og som seg hør og bør har jeg lest absolutt alt på internett om kameraet omtrent for å korte ned på ventetiden Det meste har vært utelukkende positivt, men, på diverse forum har jeg sett folk som har nevnt "Back Focus" problemer. Dette går enkelt og greit ut på at kameraet fokuserer litt bak der du ønsker. Fokus virker perfekt i søkeren, men bildet blir litt uklart (med f.eks. fokus på en persons ører istedenfor øynene). Dette forumet på DP Review inneholder stort sett alltid poster om Back Focus. Problemet har nok blitt blåst litt ut av proporsjoner men allikevel er jeg litt bekymret... Noen som har opplevd dette? -Benjamin- Lenke til kommentar
kai_frode Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Dette er et interessant spørsmål, som du skriver har det blitt mye diskutert på dpreview sitt forum. Også på svenske fotosidan har dette vært et gjennomgangstema, og det er mange som har sendt inn kameraene sine til Nikon for kalibrering, som mener at kameraene har blitt mye bedre etterpå. Har du store BF problemer, vil du relativt lett kunne se på bildet at fokus er feil. Jeg har et D70, og har ikke merket spesielt til dette. Det er mange tester som du kan gjøre for å sjekke dette. Likevel sendte jeg en mail til Interfoto og lurte på om de har hatt noen kameraer inne til kalibrering. Denne mailen sendte jeg foorige uke, men har til min store skuffelse ikke fått svar enda. Jeg har lest på internett at i mange land som USA, England og Sverige har Nikon innrømmet at det er et problem på flere av kameraene. Det var en ganske pen mail jeg sendte, så Interfoto bør svare snart, synes jeg, om de er seriøse. Kjøper du et D70 og opplever at fokuskalibreringen ikk er bra nok, er det bare å sende inn kameraet. Dette er jo litt kjipt, men det er i alle fall et løsbart problem som du ikke bør vektlegge i for stor grad ved valg av kamera. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Jeg tror dette var et problem på førsteproduksjonen av D70. Har lest mange nyere omtaler, og kan ikke se at dette problemet er nevn i det hele tatt. Startpakken med 18mm-70mm (gir 27mm-105mm utsn.) objektiv er virkelig bra, og dekker de fleste behov etter min mening. For de som har teknisk innsikt og pågangsmot, kan lese her. :-) Lenke til kommentar
vvizard Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Front/back-focus problemer er ikke noe fenomen for D70. Det finnes plenty av Canon 10D og 300D som har samme problemer. Det er heller ikke alltid like lett å "pinpointe" problemet for nye kjøpere som kanskje ikke har mer enn én linse, for det kan like gjerne være linsa sin feil. Du kan uansett bare sende inn utstyret for å få det kalibrert (du er dekket av garanti). Men på 10D er det varierende hvordan resultatet blir. Igjen ifølge kjøpsloven, er det feil som ikke lar seg rette innen fornuftig tid, så har du krav på full refundering, eller splitter nytt kamera. Men igjen, tiden uten kamera er kjip sikkert Og hva prøver jeg å si? Sannsynligvis bare at problemet kan du møte på samme hvilken speilrefleks du kjøper, men kanskje mest utsatt er nok D70 for øyeblikket siden det er den nyeste. Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 26. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2004 Tror ikke dette fokus problemet kommer til å hindre meg i å kjøpe kameraet men det er fortsatt en liten bekymring... kjipt med enda 3 ukers ventetid når jeg endelig har fått råd til det Jaja, skal ikke ta sorgene på forskudd sjansen er jo stor for at de nyere kameraene ikke har problemet uansett, og det er vel et av disse jeg kommer til å få (skal ikke kjøpe før etter eksamen, hadde ikke fått konsentrert meg ellers). Lenke til kommentar
vvizard Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Jaja, skal ikke ta sorgene på forskudd sjansen er jo stor for at de nyere kameraene ikke har problemet uansett, og det er vel et av disse jeg kommer til å få (skal ikke kjøpe før etter eksamen, hadde ikke fått konsentrert meg ellers). Det hørtes slettes ikke dumt ut, skulle ønske jeg hadde samme type selvkontroll Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 27. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2004 Selvkontroll, mangel på penger, to sider av samme sak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå