Cowboystrekk Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 har tidligere hørt at etter å ha kjørt en tur med en turboladet bil bør du ha bilen på tomgang i 1 til 2 minutter etterpå før du skrur av motoren for å slite minst mulig på turboen. (for at den skal bli smurt skikkelig med olje mens den "spinner ned".) stemmer dette med nyere turboladde biler? gjelder det like mye for dieselbiler med turbo som for bensinbiler? (tatt i betrakning at dieselmotorer kjører på mye lavere turtall enn bensinmotorer, er da "turtallet" på turboen også her lavere slik at de bedre tåler å bli slått av med en gang etter kjøring?) takker for svar Lenke til kommentar
andvsduck Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Det stemmer nesten; man skal la den tuboen få smøring mens den kjøler seg ned, ikke "spinner ned". Dette stemmer også ved dieselbiler. Bare ta en titt i håndboka, det står garantert der. Lenke til kommentar
daho Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Hvis du har kjørt hardt bør du la den kjøle seg i 5 minutter. Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Mye synsing her.. De fleste anbefaler ca 30sek før du stopper motoren, for at turboen skal få nå lavere hastighet og kjøle seg ned. Hvis ikke kan oljen kokse med tette kanaler og turboras som følger. Bare tull at motoren skal gå 5min før du stopper den. Det er vel ingen som kjører max for så å stoppe?? Jeg har feks 100m vei ned til huset der bilen bare triller. Det og parkering er mer enn nok tid for turboen til å roe seg. Dette gjelder både gamle og nye turboladede biler, men på nyere er det vanligvis bedre olje og større kanaler som gjør at det skal mere til før oljen kokser. Når det gjelder antall omdreininger i turboen er de like for diesel og bensin. Turboene jobber likt, og ofte med samme trykk så de er like sånn sett. Eksos-tempen på dieselbiler er lavere da, og dermed oppnår ikke turboen samme varme under kjøring. Derfor tåler turboen på en dieselmotor mere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå