Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sette opp statisk route?


Anbefalte innlegg

Jeg har lagt inn denne statiske ruten i routing table (i XP Prof.) paa laptop som kommuniserer med et WLAN-kort (IP er 192.168.1.30):

 

 

10.0.0.0 255.0.0.0 192.168.1.1 192.168.1.30 1

 

 

I min Linksys Router-Switch (som har støtte for WLAN), la jeg inn en statisk route:

 

10.0.0.0 255.0.0.0 192.168.1.1 (dgw) metric 1 interface:LAN

 

 

Jeg forsøker saa å pinge 10.0.0.10 som er adressen til et nettverkskort som er tilknyttet Linksys ruter-switch. Får meldingen :"Forespørsel avbrutt"

 

Kan noen hjelpe meg? Please..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke helt... Er det WAN porten på ruteren som er 10.0.0.x eller opererer du med 2 subnett på samme lan?

 

Uansett så er jo du koblet opp mot en RUTER, da trenger du bare å sette gateway i laptopen så finner den veien ut. Du trenger ingen statisk rute for det!

Ikke fra ruteren til laptopen heller; hvis ruteren NAT'er så vet jo den om 192.168.1.0 og alle maskinene på det nettet...

 

Du må nok forklare litt mer :-)

Lenke til kommentar

Det hjelper sikkert å ha lan og gateway på samme nett. :no:

Det vil si at 10'er-nettet ditt bør ha en gw på 10'er-nettet, typisk 10.0.0.1

Jeg kjenner ikke linksys'en spesielt godt, men kan du ikke der tilordne separate nett på wlan og swicth ? I så fall må du definere begge nettene, sette default gw på begge, henholdsvis f.eks. 10.0.0.1 på switch og 192.168.1.1 på wlan.

 

Noen aksesspunkter/routere deler addresserange for både wlan og switch, og da er det ikke noe problem, da har segmentene samme gw...men da må du selvfølgelig sette opp dhcp riktig. :yes:

Endret av brainmuscle
Lenke til kommentar

hei, fikk det til naa, det var bare SP 2 i Win XP som blokkerte for ping requests. Men jeg har fortsatt litt aa lære når det gjelder statiske ruter i en ruter:

 

Er det riktig at statiske ruter maa settes opp for andre subnett/nettverk enn default subnett?

 

I saa fall holder det aa sette dem opp i ruteren, eller maa de settes opp i routing table paa PCen ogsaa, slik jeg gjorde?

Lenke til kommentar
Jeg kjenner ikke linksys'en spesielt godt, men kan du ikke der tilordne separate nett på wlan og swicth ? I så fall må du definere begge nettene, sette default gw på begge, henholdsvis f.eks. 10.0.0.1 på switch og 192.168.1.1 på wlan.Jeg sjekket innstillingene i ruteren en gang til og jeg kan endre LAN router adressen, men det er ogsaa alt. Det er ikke mulighet til aa ha 2 separate gwer for LAN og WLAN med denne ruteren. Men det virker jo som om det gaar aa route med det oppsettet jeg bruker?
Lenke til kommentar
hei, fikk det til naa, det var bare SP 2 i Win XP som blokkerte for ping requests. Men jeg har fortsatt litt aa lære når det gjelder statiske ruter i en ruter:

 

Er det riktig at statiske ruter maa settes opp for andre subnett/nettverk enn default subnett?

 

I saa fall holder det aa sette dem opp i ruteren, eller maa de settes opp i routing table paa PCen ogsaa, slik jeg gjorde?

 

Du setter statisk route hvis det bare er en vei ditt nettverk/subnett, eller det er mer enn en vei (flere routere) og du vil bestemme hvilken vei trafikken skal gå.

 

Du setter som regel statiske router i routere elller pcer som brukes som routere.

 

Ikke sant? :green:

Endret av dreden
Lenke til kommentar

Ingen av dine PC'er trenger noen statiske ruter til noen andre nettverk så lenge de har en default gateway adresse. PC'ene dine vil da sende alle forespørseler til ip adresser utenfor eget subnett til default gateway.

 

Ruteren din vil så sjekke om ip adresssen det spørres etter er en den kjenner til fra før og så sende den direkte dit eller så vil den sende forespørselen videre til sin default gateway.

 

Du kan bare ha en default gateway pr pc / ruter selv om den har nettverkskort / interface med ip adresser fra mange forskjellige subnett (Multihomed).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...