Gå til innhold

hvordan unngå overeksponering?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det mulig å ta bilder med lang lukkertid i dagslys for eks. uten å få et helt hvitt bilde?

Det er mulig slik audunr beskriver, men hva skulle hensikten med dette være?

Hvilke opptakssituasjon tenker du på?

(Noe få kamera har forresten innebygget ND-filter; Canons G-serie såvidt jeg vet. Og Kodaks dSLR har muligheter til å sette ISO-verdi fra ISO6)

Lenke til kommentar

Tror ikke det er så lett med et Ixus-kamera, men med D70 kan du jo bare kompensere for eksponeringen med å blende ned til F22 eller noe sånt. Har ikke prøvd akkurat det selv, men regner med at man burde kunne få ganske mørke bilder selv i strålende sollys, forutsatt at du ikke overdriver lukkertiden fullstendig da...

Lenke til kommentar

Det var det jeg trodde.. Hadde kanskje håpt at det var andre måter enn min egen lille teknikk.. hehe. Holder et solbrilleglass (helst på stativ eller lignende..) foran linsa og bruker litt lang lukkertid.. fet effekt egentlig..

Kan noen forklare meg hva et ND-filter er?

Hva er meninga med filtre egentlig?

Stian

Lenke til kommentar

ND-filter er bare ett "nøytralt" filter som ikke gir noen effekt annet enn å blokkere lys, slik at mindre lys slipper igjennom, og du dermed trenger lengre lukker eller større blenderåpning for å eksponere riktig.

Bruker du ett polariserings-filter, så gir dette også en tilsvarende effekt (i tillegg til polarisering). Du mister som regel to f-stops på ett polariseringsfilter.

Å holde ett solbrille-glass foran linsa strider vel virkelig imot det å utnytte optikken i kameraet :wow: solbrille-glass kommer til å bryte lyset, og forringe bildet. Bruk ett ND-filter om dette er noe du ønsker hardt nok til at du er villig til å betale for filteret.

Lenke til kommentar

En f-stop er den (engelske) "slangen" på ett fullt blendersteg. Du kan halvere lysmengden som slipper gjennom en f/2.8 linse ved å "stoppe den ned" til f/4, da f/4 er ett fult blendersteg mindre enn f/2.8. Du kan gjenta bedriften på nytt ved å stoppe ned til f/5.6, som tilsvarer to fulle blendersteg mindre enn 2.8.. Dette med at numrene blir mindre jo større åpningen blir er mildt sagt ekstremt forvirrende for både nybegynner som erfaren, og spessielt når de to snakker sammen :-P Høyt blender-nummer (f-nummer) tilsier lite lys, mens høy blender_åpning_ tilsier mye lys. Formelen er følgende:

brennvidde / f-nummer = diameteren på det fysiske hullet lyset kan passere i..

Så en 200mm f/2.8 linse tilsier:

200mm / 2.8 = 71.4mm

Eller med andre ord, en slik linse må _MINST_ være 71.4mm i diameter i bakkant der blenderen sitter. I tillegg kommer "emballasjen" rundt glasset. Dermed blir det fort forståelig hvorfor det koster dyrt med lave f-numre på telelinser. F-nummeret tilsier altså diameteren på sirkelen lyset kan passere i. Jo større diameter, jo mer lys. Jo større diameter jo mindre dybdeskarphet, jo større diameter, jo mindre generell skarphet.. En 200mm f/2.8 gir kanskje 4-5 cm dybdeskarphet på 2 meters avstand om den brukes på 2.8. Derfor "stopper man ned" linsene til en mindre blenderåpning, for å øke bybdeskarpheten, samt kvaliteten på glasset. Når blendere blokkerer lys fra å slippe gjennom på kantene, får man gjennom mindre lys, men man får også gjennom mindre "ugunstig lys" og dermed bedre kvalitet på bildet.. Dog stopper man ned alt for langt kan kvaliteten bli værre igjen. De fleste linser pleier å ha sitt "sweet-point" enten to full hakk (f-stops) under maksimalt, eller veldig ofte også rundt f/8 - f/11.

Så en f/2.8 linse pleier å operere best rundt f/5.6 eller f/8 (men dette kan variere)...

Og til slutt... Fortvil ikke, dette er ett vanskelig tema å forstå i starten, og med mindre du knipser med (d)slr er det neppe noen grunn til at du trenger å kunne teorien bak alt. Og strengt tatt.. _OM_ du skyter med (d)slr trenger du neppe vite all teorien uansett ;)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svaret! Skal prøve å lese det endel ganger igjennom, så mulig jeg skjønner litt mer! hehe. Skyter både med slr og antakeligvis dslr i snar fremtid. Synes det er interressant hvordan linser og kameraer fungerer. Så har lyst til å sette meg skikkelig inn i det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...