Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forsterker til wireless

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
takker og bukker... tror jeg må gå til anskaffelse, hvis det ikke viser seg å være ulovlig da :-)

Det ER ulovlig, grensa i Norge og Europa er 20 dB EIRP utstrålt effekt, dvs tilsvarende 100mW utgangseffekt med antenne på 0 dB.

Husk at begynner du å blåse flere 100 mW, kanskje 1 W risikerer du å jamme en mengde andre nettverk langt unna. Du risikerer også å få PTT på døra.

Dessuten må du ha forsterkning begge veier hvis det skal være noen vits.

Det er mye bedre å bruke antenner med høyere forsterkning, eventuelt rettede antenner (Yagi, parabol, grid, panel)

Hva slags forbindelse er det du skal booste?

Lenke til kommentar
takker og bukker... tror jeg må gå til anskaffelse, hvis det ikke viser seg å være ulovlig da :-)

Det ER ulovlig, grensa i Norge og Europa er 20 dB EIRP utstrålt effekt, dvs tilsvarende 100mW utgangseffekt med antenne på 0 dB.

Husk at begynner du å blåse flere 100 mW, kanskje 1 W risikerer du å jamme en mengde andre nettverk langt unna. Du risikerer også å få PTT på døra.

Dessuten må du ha forsterkning begge veier hvis det skal være noen vits.

Det er mye bedre å bruke antenner med høyere forsterkning, eventuelt rettede antenner (Yagi, parabol, grid, panel)

Hva slags forbindelse er det du skal booste?

Må bare flisespikke litt,

20dB EIRP sier egentlig ingenting fordi det ikke er refert til hva det er 20dB i forhold til. (det blir riktig om man skriver 20dBm dvs 0dB = 1mW)

Ellers så er det en utbredt missforståelse at om man bare har 20dBm (100mW) sender så kan man godt henge på så direktive antenner man vil, men det er så vidt jeg vet feil. Har du antenner med 15dB gain skal du dempe senderen med 15dB slik at antennen holder seg under 20dBm EIRP (EIRP sier at dette er Effective Irradiated Power dvs antenne gainet er med i regnestykket)

Tar gjerne kommentarer på denne...

Har personlig ikke noe imot at folk kjører 20dBm sender og direktive antenner bare de utviser litt vett og ikke "griller" naboer i tettbygde strøk. På bygda må slike oppsett være ideelt, ingen/få som tar skade og utstyret blir riktig så billig.

Lenke til kommentar
Må bare flisespikke litt,

20dB EIRP  sier egentlig ingenting fordi det ikke er refert til hva det er 20dB i forhold til.  (det blir riktig om man skriver 20dBm  dvs 0dB = 1mW)

Ok, tar den. Det skal være korrekt.

Ellers så er det en utbredt missforståelse at om man bare har 20dBm (100mW) sender så kan man godt henge på så direktive antenner man vil, men det er så vidt jeg vet feil. Har du antenner med 15dB gain skal du dempe senderen med 15dB slik at antennen holder seg under 20dBm EIRP

Stemmer, det som teller er utgangseffekt på forsterker + antennegain - tap i kabler/overganger.

Kjører en 100 mW (20dBm :-) ) utgangseffekt og henger på en 24 dB grid vil en oppnå ca 42 dBM EIRP dersom en regner 2 dB tap i kabler/konnektorer.

(EIRP sier at dette er Effective Irradiated Power dvs antenne gainet er med i regnestykket)

Tar gjerne kommentarer på denne...

EIRP står for Equivalent Isotropic Radiated Power, dvs den effekten du måtte hatt på en antenne som stråler like mye i alle retninger for å få samme signalnivå.

Har personlig ikke noe imot at folk kjører 20dBm sender og direktive antenner bare de utviser litt vett og ikke "griller" naboer i tettbygde strøk. På bygda må slike oppsett være ideelt, ingen/få som tar skade og utstyret blir riktig så billig.

Ja det er ihvertfall mye mindre sjanse for interferens og jamming på bygda.

Lenke til kommentar
Hyggelig at tråden sporet litt av :-) En annen ting er at jeg kun skal forsterke signalet fra ruteren inntil mitt trådløse nettverkskort som sitter i den stasjonære pcen.

oooops beklager avsporing, men det er faktisk litt relevant om du har tenkt å sette inn en forsterker...(tror ikke det blir aktuelt så det var vel en avsporing)

Finn en litt direktiv antenne evt en til hver side om du har mulighet til eksterne antenner på begge sider.

Det finnes fine små patch antenner å henge på veggen som gir 6-7dB gain og som har ca 60grader åpningsvinkel.

Arne Nåtedal: "EIRP står for Equivalent Isotropic Radiated Power",

Takk, ja det var bedre, fikk ikke helt min oversettelse til å henge sammen og var vist for lat til å sjekke hva det skulle være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...