Joaaso Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Vel, siden du spør, så synes jeg den er nok et eksempel på sånn møkk som gjør det x antall ganger mer flaut enn det allerede var å fortelle folk at man hører på denne sjangeren.... Lenke til kommentar
Lucky Luciano Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Nitti prosent av det som klassifiseres som 'trance' i disse dager er jo møkk. Blodharry, billig, cheesy drittmusikk. Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Derfor sverger jeg til uplifting. Lenke til kommentar
embark Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Vel, siden du spør, så synes jeg den er nok et eksempel på sånn møkk som gjør det x antall ganger mer flaut enn det allerede var å fortelle folk at man hører på denne sjangeren.... Det var flauere for fem-seks år siden å si at man hørte på trance, nå er det blitt mainstream. Ja, 'Us' er definitivt pop-musikk, men når det kommer fra en producer som Leon Bolier føler jeg for å gi det et par sjanser. Kanskje jeg er hjernevasket, mannen har jo tross alt produsert låter som 'Yesterday Eve' for å nevne en av de nyere. Har vært fan av Leon siden 2005/2006 og kommer nok ikke til å kutte han ut med det første. Men er generelt enig med deg og Lucky Luciano. Armada for eksempel kan vel snart kalles for EDM-scenens ekvivalent til EA Games. *kikke på avataren min* Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Derfor sverger jeg til uplifting. nå vil vel jeg påstå at uplifting er store deler av problemet, ihvertfall så lenge man fortsatt regner det som en del av trance-sjangeren.. Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Derfor sverger jeg til uplifting. nå vil vel jeg påstå at uplifting er store deler av problemet, ihvertfall så lenge man fortsatt regner det som en del av trance-sjangeren.. Og hvorfor i huleste er det store deler av problemet? Mye av trancen engang i tiden var jo uplifting. Hvordan kan det da bli et problem? Det er fett, det er hardere og det er mye mer dansbart og energisk. Vel, siden du spør, så synes jeg den er nok et eksempel på sånn møkk som gjør det x antall ganger mer flaut enn det allerede var å fortelle folk at man hører på denne sjangeren.... Det var flauere for fem-seks år siden å si at man hørte på trance, nå er det blitt mainstream. Ja, 'Us' er definitivt pop-musikk, men når det kommer fra en producer som Leon Bolier føler jeg for å gi det et par sjanser. Kanskje jeg er hjernevasket, mannen har jo tross alt produsert låter som 'Yesterday Eve' for å nevne en av de nyere. Har vært fan av Leon siden 2005/2006 og kommer nok ikke til å kutte han ut med det første. Men er generelt enig med deg og Lucky Luciano. Armada for eksempel kan vel snart kalles for EDM-scenens ekvivalent til EA Games. Enig. Jeg snakket faktisk med Leon om det her tidligere i år på Luminosity before ASOT. Han lager annerledes musikk her nå pga hvordan det har blitt generelt. Samtidig på events som Luminosity spiller han mye hardere og mer uplifting fordi der vet han at folka som er der lever for trance. På andre events må ha spille litt mer mainstream med pumpende bass før han på slutten går over til mer ordentlig trance. Det er det han må gjøre for å enda holde seg oppe. Sad, but true. Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Uplifting i seg selv kan være bra det på sitt beste, men tilknytningen til trance-sjangeren har med tiden forsvunnet i stor grad. Det er nå kun snakk om noe som likner på noe som liknet på noe som liknet på noe som startet som en avart av trance.. Men det i seg selv er heller ikke et problem egentlig, problemet er alle de useriøse, kommerse aktørene som har fulgt i kjølvannet av upliftingens oppblomstring-og siden de først begynte å dukke opp på en tid da uplifting og trance var tettere knyttet sammen, og trance faktisk hadde en betydelig popularitet, har man endt opp med å misbruke trance-navnet.. og nå har misbruket fått holde på såpass lenge at mange tror det skal være sånn.. Dermed har hele resten av sjangeren blitt skadelidende for et problem som egentlig begrenser seg til uplifting-delen. 1 Lenke til kommentar
Lucky Luciano Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Uplifting i seg selv kan være bra det på sitt beste, men tilknytningen til trance-sjangeren har med tiden forsvunnet i stor grad. Det er nå kun snakk om noe som likner på noe som liknet på noe som liknet på noe som startet som en avart av trance.. Men det i seg selv er heller ikke et problem egentlig, problemet er alle de useriøse, kommerse aktørene som har fulgt i kjølvannet av upliftingens oppblomstring-og siden de først begynte å dukke opp på en tid da uplifting og trance var tettere knyttet sammen, og trance faktisk hadde en betydelig popularitet, har man endt opp med å misbruke trance-navnet.. og nå har misbruket fått holde på såpass lenge at mange tror det skal være sånn.. Dermed har hele resten av sjangeren blitt skadelidende for et problem som egentlig begrenser seg til uplifting-delen. qft Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 det virkelig morsomme her er dette trancelife-greiene som promoteres nå -det snakkes om oppstandelse, gjenfødsel, finne tilbake til gammel storhetstid, bekjempe fordommer osv.. montro hvor storheten ble av, og hvor fordommene kom fra..? det funker som regel dårlig å prøve å løfte noe man selv står på.... Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 https://www.youtube.com/watch?v=tqBcrc5LkVw Så dette er hva som er så ille? Jeg vil gjerne ha en forklaring på hvorfor dette er så langt unna trance og misbruker ordet. Gi meg en jævla god forklaring. Ang. TranceLife. Hva er det du ikke forstår? Dopproblemet var det som ødela for sjangeren i Norge og den fikk et dårlig rykte, altså fordommene som er i dag. De sitter igjen enda og trekkes frem hver gang det er en fest. Hvorfor? Slik det er i dag er det like mange om ikke færre som tar dop enn på ethvert annet event. Det var ramaskrik da 150 (ish) ble tatt på Sensation i fjor, for å ta et eksempel. SINNSYKT mange var det visstnok. Av 25.000. Ramaskrik i media. Dette kan vi ikke ha noe av osv. Så begynte folk å tenke. Stopp 25.000 bilister i løpet av en dag på en strekning. Du ville finne like mange, om ikke fler, som var påvirket av narkotika. Ufortjent rykte? Ja. Det henger igjen i media og det er noe av det vi har lyst til å endre, samtidig som vi vil ha noen ordentlige fester igjen. Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 (endret) Trance har den hypnotiske tilstanden transe som grunnide, der det monotone, repeterende er det sentrale, som i alle former for hypnose. Bryter man det monotone med noe som skiller seg veldig ut og skaper en kontrast, vekkes man fra transen, og det er nettopp det uplifting trance gjør. Man nøyer seg ikke med å bare skape litt progresjon i låtene, slik progressive trance gjør, man tar progresjonsideen helt til det ekstreme, der det mest handler om kontrastene mellom f.eks. det rolige og det intense. Da er man over i et annet konsept. Låta du trekker frem her illustrerer det langt på vei, men det finnes utvilsomt mer ekstreme og klisjefylte eksempler -og det er der de kommerse aktørene kommer inn i bildet. Forøvrig; fordommene mot trance er mer omfattende enn som så, men ja media er urettferdige i sine fremstillinger. Men så lenge folk flest forbinder "trance" utelukkende med en type musikk som etter deres mening høres ut som om den bare kan nytes om man er dopa, så vil også fordommene ang. dop sitte nagla fast til sjangeren -og forsåvidt fortsette å tiltrekke seg visse typer folk. Men for all del, prøv gjerne å bare behandle symptomene istedenfor årsaken, det blir sikkert en suksess.. Endret 16. september 2012 av Joaaso Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Skal du ha det du snakker om der kan du høre på psy trance som er AKKURAT det du beskriver der. Trance har sa alltid hatt en progressjon som uplifting. Bare se på gamle Ferry, feks. system F - Out of the Blue. Laget i 99, hard som bare det. Alle digget det da? Forøvrig; fordommene mot trance er mer omfattende enn som så, men ja media er urettferdige i sine fremstillinger. Men så lenge folk flest forbinder "trance" utelukkende med en type musikk som etter deres mening høres ut som om den bare kan nytes om man er dopa, så vil også fordommene ang. dop sitte nagla fast til sjangeren -og forsåvidt fortsette å tiltrekke seg visse typer folk. Men for all del, prøv gjerne å bare behandle symptomene istedenfor årsaken, det blir sikkert en suksess.. Har du egentlig fulgt med på diskusjonen vi hadde på den facebook-siden der? Vi snakker jo om å ordne det ordentlig fra bunn, ikke bare ta symptomene, som er problemet. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Jeg fulgte også diskusjonen på face og er spent på hvordan det går, men jeg må også si at måten enkelte fremstod i tråden der fikk opp en del røde flagg i forhold til hvor "bra" det kan bli. En ting som irriterer meg noe helt grenseløst og som på ingen måter begrenser seg til individene i samtalen er den håpløse halleluja stemningen som mange trance fans har. Jeg tenker spesielt på alle som er ute i sosiale medier og andre steder på nett som hiver begge hendene i været og omtaler trance som om det var guds gave til folket. Akkurat denne holdningen er mye av grunnen til at folk utenfor ikke klarer å ta det seriøst når folk fra de fleste andre scener klarer å fremme musikken på en mer nøktern, troverdig og interessant måte. Jeg har ikke noen fasit for hvordan man skal få trance tilbake, men det jeg er skråsikker på er at å prøve å få det tilbake innenfor de samme rammene som det var før kommer til å feile. Igjen. I 05 og 06 hadde man miljøet og det kom mange randoms på eventene siden det var egentlig den eneste dosen av EDM de kunne få som ikke var dypt under jorda. Progressive house slik vi kjenner i dag eksisterte ikke da, men nå har trance scenen en stor konkurrent som nesten direkte tok over utelivet, radio osv. og gikk mainstream ganske raskt. Det er sikkert veldig mange mennesker som kan rekrutteres derfra, men da må det også være attraktivt. Jeg tittet på noen gamle events på facebook fra 08/09 og ser gjengangeren etter eventene er "få betalende, men de som var der koste seg!". Og dette er ikke bare et par events, det er MANGE. At det ble forsøkt å holde liv i en ikke bærekraftig utvikling av scenen er og var et stort mysterium for meg, men jeg tror mye av problemet var manglende promotering og manglende inkludering av nye folk. Jeg husker jo selv hvor vanskelig det var å komme inn i miljøet da jeg først ble med. Det skjedde vel ikke før jeg ble sammen med ei som var i det fra før, et par år etter jeg og mine venner startet å frekventere trance events. Så, for fremtiden så er det noen ting som må vurderes og noen konkrete tiltak som MÅ på plass. Mitt første bud er at de som i dag er 18/20 MÅ inkluderes. Uten de er det over før det starter. Det andre er at musikken må spres. Da jeg hørte på trance var det ingen steder (og det er det fortsatt ikke i norge) å gå for å finne musikk eller ting om trance generelt, hvertfall ikke som var åpent og noe folk hadde hørt om. Så der ligger det et stort ubrukt potensiale for å skape et nytt norskt trance miljø. Personlig gir jeg egentlig blanke faen i hele trance scenen, men ønsker jo at de som går inn for dette lykkes siden jeg vet det er oppegående mennesker med positive holdninger. 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Det lages fremdeles god musikk fra tid til annen, men de som tar en reality check innser raskt at den elektroniske musikkscenen har vært steindød i 15 år. Skal man nyte gamle klassikere og favorittlåter av nyere dato i ensomhet eller dra på arrangementer for å menge seg med tilfeldige mennesker som gjerne tar en fest men mangler engasjement for musikk og dans? Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 (endret) Skal du ha det du snakker om der kan du høre på psy trance som er AKKURAT det du beskriver der. Trance har sa alltid hatt en progressjon som uplifting. Bare se på gamle Ferry, feks. system F - Out of the Blue. Laget i 99, hard som bare det. Alle digget det da? jeg sier ikke at trance ikke kan være hard, heller ikke at den ikke kan ha en form for progresjon, jeg sier bare at det går en grense et sted, som jeg mener man i uplifting o.l. langt på vei har krysset.. når det er sagt, så ble utviklingen av sjangeren kritisert og advart mot allerede den gang, men de som gjorde det talte stort sett for døve ører, dessverre.. Har du egentlig fulgt med på diskusjonen vi hadde på den facebook-siden der? Vi snakker jo om å ordne det ordentlig fra bunn, ikke bare ta symptomene, som er problemet. jeg har skjønt at det er intensjonen, men er på ingen måte overbevist om at dere har identifisert problemet godt nok... Dette handler ikke bare om miljøet og alt annet rundt musikken, det handler om musikken i seg selv også og kvaliteten på den -det må taes seriøse grep der også, skal man bli tatt alvorlig og få til varige endringer. Endret 19. september 2012 av Joaaso Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Den der definerer trance for min del. Posta den tidligere i dag på TranceFamily Norway sin FB-side. Ren og skjær klasse. Lenke til kommentar
johome Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 http://www.youtube.com/watch?v=1hHjXpAu_-A Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 (endret) Ferrin & Morris - Pacific (Original Mix) Endret 28. september 2012 av FiveInline Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå