Gå til innhold

Trance-tråden - les reglene

Xanitra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

synes det begynner å bli skremmende mange tilfeller av resirkulering av (mer eller mindre) gamle sukseer nå for tida.. selvom en del av disse nye versjonene som lages er ok i seg selv, så kan det da umulig være positivt sett i et litt større perspektiv enn akkurat den lille tidsperioden man tjener litt penger på sånt.. jeg mener; hva skal man resirkulere om 5-10år? de samme låtene en gang til? hva skjedde med å være litt original og skape noe nytt, liksom..!?

(PS, begynte å skrive denne før innlegget over her, så dette var en tanke-spinoff fra innleggene før den igjen..)

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

først og fremst så er ikke dette fjernt fra å være trance. det er ikke direkte trance, men definisjonen mellom hva som er hva innen denne typen musikk har diffuse grenser, så det er på ingen måte en grov overtramp å kjøre denne sangen i denne tråden.

for det andre så er det ikke slik at personer som besøker en trance tråd udelukkende liker, og har kunnskap om trance. faktisk er jeg helt sikker på at det finnes en korreleasjon mellom det at personer som liker trance også vil like liknende musikk, som f.eks techno, dance, progressive osv.

Lenke til kommentar

For å sitere førsteinnlegget i tråden her:

Pga stadig feilaktig posting av dancesanger og sanger av andre kategorier i denne trancetråden oppfordres alle nye postere i tråden som ikke er helt sikker på musikkens kategori å høre med trådens eksperter om det er postet i rett tråd. Eksempler på dette kan være:

Hei, her er en liste over sanger jeg syntes er flotte, er dette egentlig trance?

- Artist1 | Sang1

- Artist1 | Sang2

- Artist2 | Sang3

Hei Ny-til-tråden. Musikken du har postet er av kategori dance, og kan diskuteres i tråden her.

Link til den tråden finner du også i trådens førstepost som alle bør lese.

<span style='font-size:17pt;line-height:100%'>*</span> Sanger som Cascada, Groove Coverage, Basshunter og Hard Dance Mania albumene er dance, og postes <span style='font-size:21pt;line-height:100%'>HER!</span>

<span style='font-size:17pt;line-height:100%'>*</span> Hardstyle og andre harde stiler innen for eletronisk musikk, <span style='font-size:21pt;line-height:100%'>HER!

</span>

Lenke til kommentar

dette hjelper deg dessverre lite, jeg er allerede kjent med budskapet i førsteposten. jeg har forklart deg at jeg ser på det som greit å poste denne sangen i denne tråden. faktisk ser jeg ikke bortifra at sangen kan treffe ganske så nær det som er trance. trance er en blanding av mange forskjellige musikktyper, og det finnes et hav av ungergrupper under trance. her skal jeg legge inn en liten quote fra wikipedia under trance:

Trance music is broken into a large number of genres. Chronologically, the major genres are Classic trance, Acid trance, Progressive trance, and Uplifting Trance. Uplifting Trance is also known as "Anthem trance", "Epic trance", "Stadium trance" or "Euphoric trance". Closely related to Uplifting Trance is Euro-trance, which has become a general term for a wide variety of highly commercialized European dance music. Several subgenres are crossovers with other major genres of electronic music. For instance, tech trance is a mixture of trance and techno, Vocal Trance adds vocals and a pop-like structure to the songs, and Ambient trance is a mixture of ambient and trance. Balearic beat, which is associated with the laid back vacation lifestyle of Ibiza, Spain, is often called "Ibiza trance". Similarly, Dream trance is sometimes called "Dream House", and is a subgenre of relaxing trance pioneered by Robert Miles in the mid 90s. In recent years, trance has been blended with elements of heavy metal music (mostly melodic death metal). This fusion genre is often termed "trance metal".

hvis du er istand til å lese engelsk så kanskje du forstår at trance er et veldig vidt begrep som omfatter mye musikk. hvis du kan hoste opp en eksakt regel som ekskluderer denne sangen ifra det å være trance så skal jeg gratulere deg med at du er den største kverrulanten i verden og slette sangen fra tråden.

Lenke til kommentar

jeg lurer på hva det er du tror skal skje når du kommer med denne ekstremt svake innvendingen. tror du at jeg setter meg ned og begynner å studere det tekniske aspektet i musikken for å kunne føre et rigid deduktivt bevis for at sangen er dekket av begrepet trance? hvis du mener at mitt plausibilitetsargument ikke er tilfredsstillende nok har du å vise at du har mer teknisk kunnskap om emnet enn null før du krever videre bevis. jeg kaster ikke perler for svin.

Lenke til kommentar

Sjølv om ein brukar ord ein ikkje brukar i den vanlege talen gjer det ikkje at ein diskutere bedre.

Einaste eg kan sei er at eg ikkje definere det som trance, og eg går ut i frå at fleire her meine det sama.

Eg vil ikkje at du skal gjer ting fryktelig vanskeligt, bare kunne gjenkjenna det som verkeleg er trance. Iallefall det som er trance i følge enkelte/få/mange.

Høyr for eksempel litt på dei songane som har blitt posta oppe på sida her, liknar dei noko særlegt eigentleg? Eg seie ikkje at alle trance-songar er like, men at det er visse aspekter som bør var det sama.

Arrrh, me kverulere bare og dette er off-topic. Eg sluttar her, uansett om eg har rett eller ikkje.

Lenke til kommentar

du har ingen som helst mulighet til å ha kunnskap om hvordan jeg ordlegger meg i den vanlige talen, og i tillegg har det ingen som helst relevans, du er usakelig.

du sier at "du går utifrå" at andre er enig med deg. dette er appell til majoritet og gir deg ingen som helst poeng i debatt. på samme måte kunne jeg sagt at andre "sikkert" er enig med meg.

og så er det at jeg skal kunne gjenkjenne hva som "verkeleg" er trance, og da har det seg slik at jeg har vert på wikipedia og vist til en artikkel, skrevet av personer som langt mer peiling enn deg, som forteller at trance er et veldig vidt begrep. og jeg har hørt masse sanger som både er trance og som er svært forskjellig fra det som tradisjonelt kjøres i denne tråden.

jeg kommer ikke til å svare på noe mer angående dette (og jeg har svart mye mer enn jeg burde)

Lenke til kommentar

@Winds1: Det du postet er ikke Trance, og selv etter å ha lest postene over her, så er jeg fortsatt bestemt på at det ikke er det. Det er ikke Trance, men noe kommers eurodance skvip fra tidlig 00 tallet. IKKE TRANCE. Trance er et vidt begrep. Helt enig. Men låta i den videoen du postet er søppel, og du er nok better off med å spørre i handzup tråden.

Ja, den er langt fra det vi vanligvis poster her, og derfor burde det også ringe en bjelle når vi sier det ikke er Trance. Du kunne godt lest en million artikler, men låta er fortsatt ikke Trance. Og en artikkel på wikipedia er ikke nødvendigvis en fasit. Den betinger heller ei at den som har skrevet den har mer peiling enn oss. Hvem som helst mellom himmel og jord kan jo skrive der. Kildekritikk er en fin bil.

Og by the way, så er den wikipedia artikkelen bare tullball. I dag har vi fire sjangre for Trance: Progressive, Tech, Uplifting og bare plain Trance. Ikke fler, ikke færre. Og slik har det i grunn vært i ganske mange år. Artikkelen er et forsøk på å overkategorisere Trance fra en eller annen idiot som virkelig tror han har peiling/evt. lest Ishkurs (FAIL) guide to electronic dance music eller at artikkelen er utdatert med +/- 10 år.

@Alliha: Kunne ikke vært mer enig.

Edit: @Winds1 igjen: Nei, du trenger ikke studere tekniske aspekter ved Trance for å føre et rigid deduktivt bevis. Og nei, vi trenger ikke vise noen teknisk kunnskap for å motbevise ditt plausibilitetsbevis/argument. Trance er noe man oppfatter gjennom ørene, prosesserer gjennom hjernen og føler i kroppen. Du kan gjerne fordype deg innen Trance og dens tekniske oppbygning og finne et vagt bevis for at det kanskje, i følge en eller flere elementer i låten du har postet, bevise at den har en relasjon til Trance, men det er fortsatt ikke Trance. De samme elementene vil nesten 99% sikkert også relatere til andre sjangre. Som f.eks Dance og dens stygge undersjanger Eurodance som i de senere år har blitt omdøpt til noe annet som jeg ikke husker siden jeg ærlig talt ikke bryr meg.

Endret av Feh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...