Gå til innhold

Trance-tråden - les reglene


Xanitra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette bør holde i første omgang. Ut i fra det jeg har forstått, liker du kun simple radio edits av låter, men ta deg litt tid til disse låtene :new_woot:

 

Edit: la til noen få til!

Beklager, da har jeg ikke uttrykt meg tydelig :p

Min generelle oppfattning er at radio-mixer er for flate, korte, og har generelt for lite av "refrenget" om man kan kalle det.

Jeg liker best clubmixer som er melodiske, har "hardere" trance lyd og har mye bass (type galaxee, goliath, ol.), men jeg kan også godt høre på mer type dreamtrance (mykere og mer melodisk med mindre bass) om jeg skal slappe av. (children, sound of nature, ol)

 

Haha! OMFG Recordings. Er forkortelsen beskrivende for opplevelsen av musikken? (på en positiv måte alså)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Dette bør holde i første omgang. Ut i fra det jeg har forstått, liker du kun simple radio edits av låter, men ta deg litt tid til disse låtene :new_woot:

 

Edit: la til noen få til!

Beklager, da har jeg ikke uttrykt meg tydelig :p

Min generelle oppfattning er at radio-mixer er for flate, korte, og har generelt for lite av "refrenget" om man kan kalle det.

Jeg liker best clubmixer som er melodiske, har "hardere" trance lyd og har mye bass (type galaxee, goliath, ol.), men jeg kan også godt høre på mer type dreamtrance (mykere og mer melodisk med mindre bass) om jeg skal slappe av. (children, sound of nature, ol)

 

Haha! OMFG Recordings. Er forkortelsen beskrivende for opplevelsen av musikken? (på en positiv måte alså)

 

Etter å ha lest de fleste innleggene dine så skjønner jeg hva du er ute etter. Selv om du er noe (way off) ulært på sjangere så kan jeg hvertfall si at den typen musikkstil du er ute etter på ett vis er dødd ut og mer eller mindre tatt over av Hard Dance Mania

 

Dog så skal du få lov til å leite etter Tunnel Trance Force album, de har beholdt den litt hardere trance stilen, men ikke helt over på Hard Trance (type technikal, guyver osv.) eller Hands Up. De har en liten mellomting mellom de tre.

 

Et par andre album jeg kan anbefale er "VA-A Quest For Trance" fra 2006 som er et dobbelt album der CD1 heter "Journey One Synth Quest" og "Journey Two Tek Quest". To meget gode skiver jeg har hørt på uttallige ganger. Meget pumpende album med knall låter som virkelig tar av og mye av den gode "bassen".

 

Tracklist for sistnevnte:

	²ÛÛÛ	 Cd1														 ÛÛÛ²
²ÛÛÛ																 ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 01. Journey One Synth Quest					   65:19	 ÛÛÛ²
²ÛÛÛ																 ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 01. Marcos - Ad Infinitum								   ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 02. Thomas Bronzwaer - Shadow World (Midway Remix)		  ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 03. Hemstock & Jennings ft. Sheena - Mirage (Jochen Miller  ÛÛÛ²
²ÛÛÛ		 Remix)												  ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 04. Aria - Tears Of An Angel (Hemstock & Jennings Remix)	ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 05. Saucermen - Aquarius (DJ Atmospherik Remix)			 ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 06. Blank & Jones - Revealed (Classic Trance Mix)		   ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 07. Phynn - Tempest										 ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 08. NU NRG ft. Gate 4 - Astralis							ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 09. Carrie Skipper - Time Goes By (Super 8 Mix)			 ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 10. Mr. Phillips - Arrival (Jorn Van Deynhoven Dub Mix)	 ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 11. Riley & Durrant - Neon Eyes							 ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 12. Hemstock & Jennings - Babylon						   ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 13. Ferry Corsten - Fire (Ron Van Den Beuken Remix)		 ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 14. Fred Baker vs. Greg Nash - System Activated			 ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 15. Galen Behr & Robert Burns - Till We Meet Again (Robert  ÛÛÛ²
²ÛÛÛ		 Burns Remix)											ÛÛÛ²
²ÛÛÛ																 ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 Cd2														 ÛÛÛ²
²ÛÛÛ																 ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 01. Journey Two Tek Quest						 68:51	 ÛÛÛ²
²ÛÛÛ																 ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 01. Jochen Miller - Chromatic							   ÛÛÛ² 
²ÛÛÛ	 02. Bart Claessen - When Morning Comes					  ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 03. Peetu S - Bigger Palace (Dub Mix)					   ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 04. David Forbes & Mallorca Lee - Close Your Eyes (DJ	   ÛÛÛ²
²ÛÛÛ		 Choose Remix)										   ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 05. Laydee Jane - Alumin-IC								 ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 06. Tease - Vision Mountain								 ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 07. 2 Phases - Quest For Trance (Hemstock & Jennings Remix) ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 08. Cosmic Gate - The Drums 2005 (Back 2 Back Mix)		  ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 09. DJ Ton TB - Static Bullet (Jochen Miller Remix)		 ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 10. Ron Van Den Beuken pres. Clokx - Tibet (Vocal Dub)	  ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 11. Martin Roth - Shockwaves (Technopunk Mix)			   ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 12. Marcel Woods - Advanced (Woods Re-Visited Mix)		  ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 13. Tom Peterson - Drivez Me Crazy						  ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 14. Dunn 'N' Dusted - Slide (Ferglar Mix)				   ÛÛÛ²
²ÛÛÛ	 15. Gleave - Pure Eyes									  ÛÛÛ²
²ÛÛÛ													   -----	 ÛÛÛ²
²ÛÛÛ													   134:10 minÛÛÛ²

 

Og bare sånn for å være jævlig pirkete, så finnes det ikke noe som heter Dreamtrance. Det kalles Trance, Progressive Trance, Tech Trance eller Hard Trance. End of discussion.

Endret av Feh
Lenke til kommentar
Beklager, da har jeg ikke uttrykt meg tydelig :p

Min generelle oppfattning er at radio-mixer er for flate, korte, og har generelt for lite av "refrenget" om man kan kalle det.

Jeg liker best clubmixer som er melodiske, har "hardere" trance lyd og har mye bass (type galaxee, goliath, ol.), men jeg kan også godt høre på mer type dreamtrance (mykere og mer melodisk med mindre bass) om jeg skal slappe av. (children, sound of nature, ol)

 

1. Du har mistforstått hele greia. Club Mixer er ikke "tøffe", de er bare forlengede og mixbare versjoner (synonymt med Extended Mix / Original Mix)

 

2. Slutt å lag dine egne sjangre. Det er ingen sjanger som heter Dream Trance. Og bass har liten rolle i forskjellen på "tøff" og "avslappende" trance. Jeg ser på mye av de nye låtene / remixene til Martin Roth som chille, men de har noen sinnsyke basslinjer! Et eksempel er Mind X - Sensation Seakers (Martin Roth Remix)

 

3. Om låtene jeg postet ikke falt i smak, er det ikke trance du er ute etter. Sjekk ut albumet Feh postet.

Lenke til kommentar

Fælt til strenge innlegg da... Skjer hver gang noen kommer med ETT lite spm eller lignende må man bli tilrettesatt så mye at man aldri tørr å poste noe igjen fordi trancepolice mener det er feil ... Vær litt snillere da :wee:

 

Et par andre album jeg kan anbefale er "VA-A Quest For Trance"

VA? :tease:

Endret av E-wok
Lenke til kommentar

VA as in Various Artists

 

Trancepolice :D Vi er ikke snille, men korrekte og du blir ikke tilrettesatt, men opplyst :)

 

Men Dahl tar faktisk feil :ohmy: det hører riktignok med til sjeldenhetene, men har sett en del releases der Club mixen er annerledes enn Orignial mix / Radio mix.

Endret av Feh
Lenke til kommentar
Men Dahl tar faktisk feil :ohmy: det hører riktignok med til sjeldenhetene, men har sett en del releases der Club mixen er annerledes enn Orignial mix / Radio mix.

Akkurat det jeg husker tilbake fra da jeg var DJ. Jeg leitet alltid etter clubmixene, fordi radiomixene var en "snillere" verson, og så kuttet jeg bare av mesteparten av introen og slutten for å gjøre det bedre å danse til.

Jeg er ikke helt oppdatert på sjangrene innen Trance, og hvor skillene går, men jeg tror du glemte Acid Trance? Når jeg tenker over det så er vell DreamTrance et album om ikke en sjanger :p

 

Edit: Har ikke fått hørt gjennom alle sangene dahl postet ennå, men Mike Koglin vs P.O.S. - Untitled Audio (Nitrous Oxide Remix) var spot on det jeg mente med melodisk myk trance (som jeg ved en feil kalte dreamtrance), og er IMO kjempefin musikk å slappe av til.

Onova - Platitude var også kjempefin.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Men Dahl tar faktisk feil :ohmy: det hører riktignok med til sjeldenhetene, men har sett en del releases der Club mixen er annerledes enn Orignial mix / Radio mix.

Akkurat det jeg husker tilbake fra da jeg var DJ. Jeg leitet alltid etter clubmixene, fordi radiomixene var en "snillere" verson, og så kuttet jeg bare av mesteparten av introen og slutten for å gjøre det bedre å danse til.

Jeg er ikke helt oppdatert på sjangrene innen Trance, og hvor skillene går, men jeg tror du glemte Acid Trance? Når jeg tenker over det så er vell DreamTrance et album om ikke en sjanger :p

 

Edit: Har ikke fått hørt gjennom alle sangene dahl postet ennå, men Mike Koglin vs P.O.S. - Untitled Audio (Nitrous Oxide Remix) var spot on det jeg mente med melodisk myk trance (som jeg ved en feil kalte dreamtrance), og er IMO kjempefin musikk å slappe av til.

Onova - Platitude var også kjempefin.

 

Av dagens trance så skiller vi i grunn kun mellom progressive, tech, uplifting og hard hvor alle går under hovedsjangeren Trance. Mange snakker om vocal trance, men det er stort sett en "sjanger" brukt av folk som lager CDer og presiserer at låtene inneholder vokaler, men er ingen ren sjanger i seg selv.

 

Progressive trance er roligere i utformingen, går gjerne litt roligere i tempoet også. Et godt eksempel kan være Arnej - Strangers We've Become.

 

Tech-Trance har veldig stort fokus på beats og drums, fete drivende basslinjer og ofte abstrakte lyder/synther innimellom og veldig ofte bygger den seg opp til ett stort melodisk breakdown før den tar av. Godt eksempel er

.

 

Uplifting trance er litt av motsetningen til Tech-Trance. Også høyt tempo og drivende basslinjer, men mye mer fokus på det melodiske. Kan vel kalle det "feel good" trance :p Låter som er ment for å få deg til å få den euforiske følelsen og noen helt vanvittige takeoff. Et eksempel

.

 

Hard Trance skiller seg en del ut fra resten og er egentlig en undersjanger av Hard Dance (ikke forveksle med Hard Dance Mania type musikk). Gir bare et eksempel:

.

 

Og i søken på fet musikk er youtube din gode venn ettersom fildelingsprat er forbudt. Finn en eller annen låt og trål deg igjennom "related" greia, da bør du finne RIMELIG mye musikk.

Lenke til kommentar
Av dagens trance så skiller vi i grunn kun mellom progressive, tech, uplifting og hard hvor alle går under hovedsjangeren Trance. Mange snakker om vocal trance, men det er stort sett en "sjanger" brukt av folk som lager CDer og presiserer at låtene inneholder vokaler, men er ingen ren sjanger i seg selv.

<...>

Og i søken på fet musikk er youtube din gode venn ettersom fildelingsprat er forbudt. Finn en eller annen låt og trål deg igjennom "related" greia, da bør du finne RIMELIG mye musikk.

Av undertypene her vil jeg si jeg definitivt liker uplifting og hard trance best. Den hard trance sangen du linket til fra guyver der ga meg assosiasjoner til 3-4 sanger jeg har hørt for en del år siden (02-04, mye bra på den tida forresten), og jeg vil påså det nest siste partiet der (starter 4:00 og mest tydelig 4:25-4:40) til er av den typen jeg refererte til som syre-trance (pitch som starter lavt, øker til en veldig høy tone, og så går opp og ned nesten pulserende med korte toner).

 

Kjenner godt til related funksjonen, og bruker den en del. Youtube er ikke der jeg hører mest på musikk, men det går greit å leite frem en del der som jeg får tak i på andre måter (både lovlige og mer gråsone måter, men det er irrelevant :p).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...