Gå til innhold

Trance-tråden - les reglene


Xanitra

Anbefalte innlegg

Vel...

Hands-up som sjangeren heter er en blanding av trance og dance, så den ligger så og si midt i mellom.

Før var stilen mer regnet som Euro Dance men så kom en egen genre på den i 2003 var det vel.

 

Hands-up er egentlig ganske vagt siden noen sanger er veldig lik dance mens andre igjen veldig lik trance, alt ettersom.

Noen produsenter innen denne sjangeren: Baracuda, Pulsedriver, Megara vs. DJ Lee og Cascada

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Radivx: Du er vel en som tror all elektronisk musikk er i samme stil som Cascada, Tune Up osv. Og du har faktisk ikke peil om hva en remix egentlig er...

 

Neivel Dalh... Vil du da forklare meg hva en remix er? Ettersom jeg tydeligvis gir deg inntrykket av at jeg har misforstått noe?

 

Har aldri hørt Cascada før, heller ikke Tune Up (og når jeg skaffet meg noen eksempler, så skjønner jeg egentlig hvorfor). 90% av det jeg hører på er nok elektronisk, men begrepet elektronisk musikk er på mange måter like meningsløst som rock. Alle vet at AC/DC og Sondre Lerche ikke konkurrer om de samme lytterne.

 

Skjønner virkelig ikke hvordan du greide å tolke mitt utsagn til å gjøre progressive trance til harry:

 

Hva er det egentlig som kjennetegner trance vs. dance? Man har jo selvsagt alltid en anelse, men jeg får ofte følelsen av at det er harry-faktoren som bestemmer.

 

Det jeg prøver å si er at jeg mistenker at musikk som blir litt for harry (ala. Basshunter, Crazy Frog etc.) automatisk blir pushet over til å være dance uansett hvor mange likheter det har med trance forøvrig. Det jeg savner er altså konkrete definisjoner på hva som er Trance.

 

Edit: Jeg trekker sjangerdiskusjonen over til en ny tråd. Men fortsatt fint om jeg får vite hva jeg har misforstått med remixer.

Endret av radivx
Lenke til kommentar

• Mr. Pit - Shana (Duderstadt Uplifting Remix)

 

Nydelig sang og en herlig remix :)

 

Fikk litt av den "utenmjordiske" feelingen jeg får av Kalopsia og Explorer. (sistnevnte en sang av Tilt)

 

• Adam K and Soha -Long distance (Original mix) Linky.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

radivx: Drit i sjangere, det er bare møkk uansett. Hele Trance-sjangeren er jo for alltid ødelagt av ignorante tenåringer som kaller Basshunter Trance, og sprer det rundt. (Les: Ødelagt som i at det aldri vil bli sett på som det det faktisk er av en som ikke har så veldig peiling.)

 

Jeg synes i hvert fall det nesten er litt flaut når folk spør hva slags musikk jeg digger. Jeg vil liksom ikke svare Trance og vite at det første de sosierer meg med da er Pøølsedriver og HDM-platene. Men jeg forklarer dem bare hvor JÆVLIG idioter de er som tror det. :wee:

 

____

Edit: Boom Jinx Feat. Key - Eternal Reminiscence

Endret av E-wok
Lenke til kommentar
Jeg synes i hvert fall det nesten er litt flaut når folk spør hva slags musikk jeg digger. Jeg vil liksom ikke svare Trance og vite at det første de sosierer meg med da er Pøølsedriver og HDM-platene. Men jeg forklarer dem bare hvor JÆVLIG idioter de er som tror det. :wee:

Føler det samme selv noen ganger faktisk.

Lenke til kommentar

Hmm... du har et poeng i at Trance-sjangeren muligens er ødelagt, men det samme gjelder jo for rock som til de grader er overglorifisert av AC/DC-tilhengere.

 

Anbefaler folk å sjekke ut trance seksjonen av Ishkur's Guide to Electronic music. Masse artige eksempler der: http://techno.org/electronic-music-guide/

 

Gi beskjed dersom den heller burde vært i hardcore (følte at den tråden var litt for sanger med bpm > 500). Men her kommer en liten psychedelisk godbit:

 

Hallucinogen - Gamma Goblins Part 2 ( http://youtube.com/watch?v=yp1c4r7DJP4 )

Lenke til kommentar
radivx: Drit i sjangere, det er bare møkk uansett. Hele Trance-sjangeren er jo for alltid ødelagt av ignorante tenåringer som kaller Basshunter Trance, og sprer det rundt. (Les: Ødelagt som i at det aldri vil bli sett på som det det faktisk er av en som ikke har så veldig peiling.)

 

Jeg synes i hvert fall det nesten er litt flaut når folk spør hva slags musikk jeg digger. Jeg vil liksom ikke svare Trance og vite at det første de sosierer meg med da er Pøølsedriver og HDM-platene. Men jeg forklarer dem bare hvor JÆVLIG idioter de er som tror det. :wee:

 

Folk tenker på trance og da tenker de Basshunter, Cascada og DJ Pulsedriver osv.

 

Det er akkurat det som gjør meg så irritert, for de aner ikke hvor bra og de kommer aldri (mest sannsynligvis) til å få vite hvor annerledes trance er enn det de tror.

 

Jeg pleier ikke å si at jeg liker trance eller annen elektronisk musikk når folk spør hva jeg liker av musikk. Fordi det er "flaut".

Lenke til kommentar

Liker heller ikke Ishkurs guide. Mange av låtene er utdatert + han mener at trance er møkk og at progressive house og breaks er best.

 

Må si meg enig med E-Wok; ordene 'trance' og 'techno' er helt ødelagt. Når folk spør meg hva jeg hører på, svarer jeg enkelt "bra elektronisk musikk". Spør folk hvilke "band" og artister, nevner jeg artister de aldri har hørt om.

 

Kan jo også nevne at jeg ble spurt om følgende på fest i går:

Jente: "Var det ikke du som var DJ på festen til x for noen uker tilbake?"

Meg: "Jo..."

Jente: "Hvorfor spilte du ikke noe techno?. Du spilte jo bare rap :dontgetit: "

Meg: *Mener jeg spilte mest grunge, R&B og handz up* Nei, spilte kanskje ikke noe techno... Skal jeg spille mere techno neste gang?

Jente: Ja, gjerne :thumbup:

 

Men for å oppsumere er 'trance' blitt et like 'ondt' ord som dansebænd. Når folk spør meg hva jeg hører på, og svarer trance, hører jeg ofte "Åja. Du er en sånn en som hører på Basshunter og Cascada og sånn. Det er techno det!"

Lenke til kommentar
Han burde skytes!

 

Ishkur eller Ferry?

 

Noen som vet noen gode butikker for kjøp av diverse elektronisk musikk på LP (Nettbutikk som sender til Norge, både norske og utenlandske er velkommen)?

 

Noen som vet forskjellen på HiFi og DJ LP spillere? Noen tanker om de billigere (ca. 3000kr) Numark spillerne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...