Rufati Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Lurer på noe småtterier her.. På mitt IS7 HK har jeg TwinMOS 512MB PC3200 DDR - 256MB x 2, 400Mhz, CL2. 1: Disse står i slot 1&3, som gjør at minnet kjører DualChannel. Om jeg slenger på en 256 brikke i slot 2 eller 4, altså en pc3200 brikke, vil minnet mitt forsatt kjøre DualChannel på slot 1&3? 2: Om jeg nå kjøper 2x256MB(sikkert pc3200, helst høyere om det viser seg at HK og Minne er "bakoverkombitable") brikker som er identiske, men som ikke er TwinMOS, og setter disse i slot 2&4, vil da begge "settene" med minne kjøre DualChannel? 3: Siste spm er om jeg kjøper 2 forskjellige brikker men à samme størrelse, vil disse da kunne kjøre DualChannel? hehe.. Lurer på så mangt! =) Jo btw: (4) La oss si jeg slår på stortromma å kjøper 2 identiske 512 brikker. Disse ender opp i slot 2&4. Vil disse fungere som DualChannel også? ..Lei av å skrive DualChannel... Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Hei, er ikke helt sikker på dette, men siden ingen andre prøver seg så.. 1. Nei. 2. Ja jeg mener dette går, men ikke å anbefale hvis overklokking er tema; færre brikker øker sannsynligheten for en stabil OC. 3. Vet ikke, se forøvrig pkt. 2 4. Sannsynligvis, men 2 brikker er bedre en 4, napp ut de to 'små'. Lenke til kommentar
Rufati Skrevet 26. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2004 Hei, er ikke helt sikker på dette, men siden ingen andre prøver seg så.. 1. Nei. 2. Ja jeg mener dette går, men ikke å anbefale hvis overklokking er tema; færre brikker øker sannsynligheten for en stabil OC. 3. Vet ikke, se forøvrig pkt. 2 4. Sannsynligvis, men 2 brikker er bedre en 4, napp ut de to 'små'. Spm 4: Mener du å si at 1024(2x512)+512(2x256), altså 1536Mb Ram i maskinen er dårligere enn 1024(2x512)Mb i Dual oppsett? Høres rart ut.. Vet at Dual er ytelsesfremmhevende, men så mye at du heller vil ta bort 512Mb å kjøre Dual istedet på 1024? Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Hei, Spørs hva man mener med 'bedre'. Sett i et overklokkingsperspektiv er 2 brikker bedre enn 4, dvs. sjansen for å få FSB høyere OG få et stabilt system er større med 2 brikker enn 4. Ville heller hatt 2 x 512 enn 2 x 512 OG 2 x 256. <-- Personlig mening ! De 'siste' 512 tror jeg du ikke vil merke engang, med mindre du driver med tekinsk tegning, avansert bildebehandling o.l. Men som sagt, er ikke expert på dette, vurderer egentlig systemer uifra hvor langt de lar seg klokke.. (gamer... ) Håper det var klargjørende. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Jeg er ikke helt enig og ville svart slik: 1. JA, minnet i 1 og 3 vil kjøre i dual modus, men den siste brikken vil kjøre i single-modus. Altså 512MB dual + 256MB single. 2,3,4. JA, dersom det ikke mot formodning skulle dukke opp kompatibilitetsproblemer mellom de to sortene minne. Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 1. JA, minnet i 1 og 3 vil kjøre i dual modus, men den siste brikken vil kjøre i single-modus. Altså 512MB dual + 256MB single. eh.. hvordan får man til dette? His FSB skal opere på 800 Mhz så må vel ALT minne gå i Dual Channel? Er redd man ikke får Dual Channel på noe av minnet her.. Or am I wrong? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 FSB har ingenting med dual modus å gjøre eller ikke. Se på FSB som en motorvei som tar unna 800 biler i timen. Minnekanalene kan du se på som to fylkesveier som hver tar unna 400 biler per time. Sett nå at du har to parkeringsplasser på enden av hver av de to fylkesveiene (altså 4 parkeringsplasser totalt). På fylkesvei1 og parkeringsplassen1 står det 256 biler og 0 biler på parkeringsplass2. På fylkesvei2 står det 256 biler på hver av de to parkeringsplassene (3 og 4). Tenk deg så at alle bilene vil ut på motorveien. Først vil det kjøre 256 biler fra parkeringsplass fra parkeringsplass1 med en hastighet på 400biler/time samtidig som det kjører 256 biler fra parkeringsplass3 med en hastighet på 400 biler/time. Dette går siden parkeringsplass 1 og 3 er på to forkjellige fylkesveier. Summen av hastighetene på fylkesveiene er altså 800biler/time og kan dermed fylle motorveien. Men hva skjer da med de siste 256 bilene ? De som står igjen på parkeringsplass4 alene etter at alle andre bilene har kjørt? Jo de kommer etter, men alle må passere den samme fylkesveien så hastigheten kan ikke overstige 400biler/time selv om motorveiensom er et stykke lengre unna takler 800biler/time. Disse bilene må altså kjøre med single-fylkesvei hastighet i stedet for dobbel-fylkesveihastighet som de første 512bilene kjørte med. Puh.. Håper bil-analogien forklarte mer enn den rotet det hele til. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 2. Ja jeg mener dette går, men ikke å anbefale hvis overklokking er tema; færre brikker øker sannsynligheten for en stabil OC. Ja, til en viss grad, men forskjellen er ikke så stor med mindre man virkelig presser maskina. Jeg kjører 250FSB like greit med 4 brikker som med 2 (har kjørt 4 nå i over et år, aldri merket trøbbel). Hei, er ikke helt sikker på dette, men siden ingen andre prøver seg så..1. JA, minnet i 1 og 3 vil kjøre i dual modus, men den siste brikken vil kjøre i single-modus. Altså 512MB dual + 256MB single. Dual krever parvis installering, det eneste som gir dual channel er 2 eller 4 brikker. 3 brikker blir singel channel. Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Nå fikk jeg av en eller anne grunn litt lyst på enda en 256MB brikke 2x256 + 1x256. Har hørt noe om at den "single" måtte være reg, men det kommer fra upålitelige kilder. (venner ) Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Nå fikk jeg av en eller anne grunn litt lyst på enda en 256MB brikke2x256 + 1x256. Har hørt noe om at den "single" måtte være reg, men det kommer fra upålitelige kilder. (venner ) Påstand avkreftes herved Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 (endret) Nå fikk jeg av en eller anne grunn litt lyst på enda en 256MB brikke2x256 + 1x256. Har hørt noe om at den "single" måtte være reg, men det kommer fra upålitelige kilder. (venner ) Påstand avkreftes herved Hehe. Regna med det ja Skal nevnes at dette var da dual channel var en rimelig ny teknologi, uten at det har noen betydning. Edit: Har prisene på minne økt i det siste? Mulig minne å kjøpe Synes å huske at jeg kjøpte en TwinX pakke av samme Minne, og at det da kosta 1200 kr (altså 100 kr mindre per brikke) Endret 26. mai 2004 av BrAtTeRn Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Hei, er ikke helt sikker på dette, men siden ingen andre prøver seg så..1. JA, minnet i 1 og 3 vil kjøre i dual modus, men den siste brikken vil kjøre i single-modus. Altså 512MB dual + 256MB single. Dual krever parvis installering, det eneste som gir dual channel er 2 eller 4 brikker. 3 brikker blir singel channel. Jeg mener å huske det motsatte fra den tiden Nforce2 var nytt og alle leste en drøss med artikler om dette chipsettet. Det er i hvertfall ingenting i veien med teorien om at 3x256 skal fungere som 512 i dual og 256 i single. Jeg mener å ha lest tester og folk som har testet et slikt oppsett og fått nettopp det jeg sier. Andre har også testet 1x512 på kanal1 og + 2x256 på kanal2 og fått dual hastighet på alt. Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 (endret) Jeg mener å ha lest tester og folk som har testet et slikt oppsett og fått nettopp det jeg sier. Andre har også testet 1x512 på kanal1 og + 2x256 på kanal2 og fått dual hastighet på alt. Det der virker også sansynlig synes jeg, iallefall på kort med 3 minnesloter. (virker iallefall mere opplagt der) Hadde jeg bare hatt en 512MB brikke så kunne jeg ha testa det..... Endret 26. mai 2004 av BrAtTeRn Lenke til kommentar
tbend Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Ja, til en viss grad, men forskjellen er ikke så stor med mindre man virkelig presser maskina. Jeg kjører 250FSB like greit med 4 brikker som med 2 (har kjørt 4 nå i over et år, aldri merket trøbbel).Jeg har 2-256 brikker, og skal kjøpe av samme type til... Blir det da dobbel-dual channel 1-------Dobbel med 3 2-------Dobbel med 4 3------- 4------- Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Jeg har 2-256 brikker, og skal kjøpe av samme type til... Blir det da dobbel-dual channel 1-------Dobbel med 3 2-------Dobbel med 4 3------- 4------- Nei, minnebrikke 1 og 2 er koblet på samme kanal. Minnebrikke 3 og 4 er koblet på den andre kanalen. Du vil fortsatt ha vanlig dual-kanal med 4 brikker. PS. Jeg skrev en lang post i forrige uke om hva minnekanaler egentlig er for noe. Skal se om jeg klarer å finne den tilbake nå. Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Ja ja...fikk i allefall igang diskusjonen Lenke til kommentar
balleklorin Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 (endret) Hei, er ikke helt sikker på dette, men siden ingen andre prøver seg så..1. JA, minnet i 1 og 3 vil kjøre i dual modus, men den siste brikken vil kjøre i single-modus. Altså 512MB dual + 256MB single. Dual krever parvis installering, det eneste som gir dual channel er 2 eller 4 brikker. 3 brikker blir singel channel. Jeg mener å huske det motsatte fra den tiden Nforce2 var nytt og alle leste en drøss med artikler om dette chipsettet. Det er i hvertfall ingenting i veien med teorien om at 3x256 skal fungere som 512 i dual og 256 i single. Det stemmer at du kan få dual channel selv om du har 3 brikker, det har jeg selv lest i hovedkort manualen min, det stod ingen inngående forklaring på hvordan 3. brikken ville virke, men det hørest sannsynlig ut det Simen1 her forteller at den da vil kjøre i single channel mens de to første brikkene kjører i dual channel. Litt pussig løsning er det uansett med 3 brikker da, ville heller hatt 4 eller 2 som nevnt. Nå må det sies at det er langtfra sikkert at ALLE chipset støtter dual channel med tre brikker men mitt Intel 865PE støtter det iallefall ser det ut til. *Rettelse det er Nforce 2 som ser ut til å støtte det ikke I865PE som jeg kom i skade for å si* Endret 26. mai 2004 av balleklorin Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 (endret) eg får ikkje til dual channel på mine 3 512mb brikker, dei må kjøre single channel eg har i875 Endret 26. mai 2004 av siDDIs Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Nforce2 kjenner jeg ikke til, men på i865/875 kort krever parvis installering av minnemoduler for å kjøre brikkene i dual channel modus. Lenke til kommentar
balleklorin Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Woops Intel må ha parvise brikker ja ,blingsa litt.. får skylde på at jeg har to datamaskiner hjemme, en Amd og en Intel må ha blandet sammen litt info Leste igjennom manualene til maskinene mine, det stemmer du må ha parvise brikker til Intel.... derimot ser det ut som om NForce 2 kan ha 3 brikker og dual channel, er litt diffust i manualen men.. se selv: A7N8X http://www.asus.com/pub/ASUS/mb/socka/nfor...e1293_a7n8x.zip Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå