Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå skal

du imidlertid helst ikke bruke MiniDV taper til DVCAM opptak da....

Ehrm hvorfor ikke ? :-]

MiniDV er ypperlig til DVCAM - man trenger ikke egne kassetter til dette på kameraer hvor man kan bruke MiniDV-tapes: helt vanlige standard MiniDV kassetter skal brukes til DVCAM.

(F.eks Sony DSR PD150 og 170 benytter vanlig MiniDV-tapes ved DVCAM.)

MiniDV-kassettene tåler ikke mye juling før man får dropouts, så DVCAM gjør bitstream MYE mer robust.

Ved DVCAM øker man tapehastigheten for å få en mer stabilt/robust datastream, da datatettheten på båndet reduseres. Men bildekvaliteten er identisk på begge formatene, da det eneste som gjøres noe med er selve hastigheten på tapen.

Og ja, det finnes egne DVCAM kassetter, og disse er mye større enn MiniDV kassetter, og kan kun brukes i f.eks skulderkameraer.

cassette.dvcam.gif

Man kan ikke sammenligne DVCAM vs DV med SP vs LP.

På de fleste kameraer vil LP-modus redusere bitstreamen, SAMT den reduserer hastigheten på selve tapen for å kompensere for datatettheten som ellers ville økt betydelig.

Måten dette gjøres på varierer fra produsente til produsent, og ofte fra (kamera-) modell til modell. En metode er å redusere bitresolution samt og øke komprimeringen i streamen.

Bildekvaliteten reduseres betydelig, og dette er meget merkbart, særlig når man filmer med utsnitt med lite bevegelse - graderinger blir styggere, og man vil få større mengder artifacts ved mye bevegelse i bildet (f.eks filming av vann/sjø)

Jeg har prøvd SP modus på mange kameraer de siste årene (over 10 stk - 4-5 forskjellige produsenter) og samtlige av disse kameraene benyttet metoden jeg nevnte ovenfore; lavere tapehastighet, samt lavere bitrate på datastreamen.

SP modus er absolutt ikke noe å bruke med mindre man er sinnsykt desperat på å få klemt inn noen ekstra minutter på en standard minidv-tape.

Endret av SUiCiDE_COMMANdO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og ja, det finnes egne DVCAM kassetter, og disse er mye større enn MiniDV kassetter, og kan kun brukes i f.eks skulderkameraer.

Jepp, men det finnes også "vanlig" DV i full-size. Eneste kameraet jeg kjenner til er gamle gode SONY DCR VX-9000. (mitt kamera). ;)

Lenke til kommentar
Måten dette gjøres på varierer fra produsente til produsent, og ofte fra (kamera-) modell til modell. En metode er å redusere bitresolution samt og øke komprimeringen i streamen.
Matematikken din holder ikke mål. Hvis man reduserer hastigheten på tapen med 50% og reduserer samtidig datamengden per sekund så burde man få mye mer enn 50% ekstra tid på tapen i LP.

Det strider også mot det som står i alle FAQ filer jeg har lest. Siden myter har en tendens til å forsterke seg selv, så forslår jeg at noen gjør et 30 sekunders opptak i LP og SP og forteller oss om filstørrelsen blir identisk eller ikke.

Lenke til kommentar
Matematikken din holder ikke mål. Hvis man reduserer hastigheten på tapen med 50% og reduserer samtidig datamengden per sekund så burde man få mye mer enn 50% ekstra tid på tapen i LP.

Ehrm, hvem sin matematikk er det som ikke holder mål ?

Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at det ikke er bitraten som bestemmer lengden på tapen, men at det er TAPE HASTIGHETEN som bestemmer dette.

At man reduserer bitraten er noen man gjør for å kompensere for datatettheten som ØKES (betydelig) ved REDUSERT tapehastighet.

Hvis du har noen som helst kunnskap om hvordan en videospiller fungerer, så forstår du godt hvorfor dette må gjøres.

Man kan sammenligne litt med LP mode på gode gammeldagse vhs-spillere... man ser jo utmerket godt med egne øyne hvor mye dårligere bildekvaliteten blir ved long play modus. Tenk deg da at man skal lagre digitale data på samme måte, med like dårlig s/n ratio som det har blitt der.

Jeg vet det finnes camcorders der ute som pumper vanlig dv bitrate inn på MiniDV tapes i LP-modus uten å redusere bitraten, men nøyaktig hvilke modeller dette gjelder vet jeg ikke. Dette er nok absolutt ikke en bra fremgangsmåte for å øke mengden med video på MiniDV tapes da de fleste billig-tapes nok vil slite fælt med dette.

Så, jeg rekommenderer at du måler din egen matematikk. ;)

Lenke til kommentar

Og, for å ha ett konkret eksempel....

JVC GR-DVL100E, som jeg sitter med her i hånden min akkurat nå... den benytter seg av NØYAKTIG samme LP modus som jeg beskrev tidligere; redusert bitrate samt redusert tapehasighet.

Dette VET jeg, da man TYDELIG kan se forskjellen på bildekvaliteten hvis man sammenligner SP og LP.

Lenke til kommentar
Og, for å ha ett konkret eksempel....

JVC GR-DVL100E, som jeg sitter med her i hånden min akkurat nå... den benytter seg av NØYAKTIG samme LP modus som jeg beskrev tidligere; redusert bitrate samt redusert tapehasighet.

Dette VET jeg, da man TYDELIG kan se forskjellen på bildekvaliteten hvis man sammenligner SP og LP.

Hvis dette er tilfelle, noe som godt kan være mulig, følger i så fall ikke JVC mini-DV spesifikasjonene. 4:1:1 colour sampling og 5:1 komprimerings ratio.

Jeg vet i hvert fall av erfaring at 5 minutter DVCAM og 5 minutter DV gir 100% identiske filer...

Lenke til kommentar
Jeg vet i hvert fall av erfaring at 5 minutter DVCAM og 5 minutter DV gir 100% identiske filer...

Hva som kommer ut av firewire-porten er noe helt annet enn det som lagres på selve tapen. Kameraet gjør om til en standard DV stream før det overføres.

(Visste du f.eks at DV-tapes kan lagre 4 lydspor)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...