Don Corleone Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 (endret) Heisann. Har nettopp fått meg et Sony DCR-HC40. Det er to måter å spille inn video på, SP og LP. Ved LP vil jeg kunne ta opp 90 minutt på en 60 minutts DV-tape. Spørsmålet mitt er om jeg vil oppleve noe tap av kvalitet på noen som helst måte ved å bruke LP? Endret 26. mai 2004 av Don Corleone Lenke til kommentar
berntmh Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Tror ikke du vil merke stor forskjell på kvalitet, men det kan bli problemer hvis du skal spille over til PC for redigering. Kan også bli vanskelig og spille av på andre DV kamera/spiller. For min del synes jeg 60 min på en kassett er mer enn nok, bedre å holde oversikt over innholdet. Dessuten koster ikke en DV kassett stort heller da. Lenke til kommentar
adonis Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Jeg har hørt at det teknisk sett er det samme som skrives på tapen og dermed den samme kvaliteten. Informasjonen blir skrevet tettere (fordi kassetten går saktere, da får en flere minutter inn). Men sjansen for feil, drop-outs og lignende, er betydelig større. Klart råd: bruk SP. /Øystein Lenke til kommentar
arielfaaland Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 (endret) .... Endret 10. august 2004 av arielfaaland Lenke til kommentar
babanan Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 jojo!!! På hvilket grunnlag kan du si at du ser forskjell på bildene arielfaaland? Hvis du ser bort fra kompabilitetsproblemer og dropouts er jo bildene identiske. ....og hvilke høykvalitets DV-taper kan du få for 30-40 kroner. Lenke til kommentar
arielfaaland Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 (endret) Hmm.. har ikke noe eks akuratt NÅ men har testet dette mange ganger.. Det er igjalfall sånn med mitt kamera (JVC-grdv4000) kan du merke stor forskjell på hva du spiller inn på.... Hmm... taper.. tkt.no har litt billig.. ellers så får du vannvittig billige når du er forhandler gjennom www.fotosentralen.no (krever at du har et org. nummer) Endret 12. august 2004 av arielfaaland Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Du merker ikke stor forskjell. Bruker ofte LP selv. Lenke til kommentar
babanan Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 I teorien skal forskjellen være null. Derfor lurer jeg på hva dere mener når dere sier at det er en forskjell. Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 12. august 2004 Del Skrevet 12. august 2004 (endret) Det er et par gode grunner til å unngå LP, funnet på http://www.cspry.co.uk/links/video_digital.html Jeg siterer direkte her: LP mode should only be used when the tape will only be played back in the device that created the video in LP format. Other devices may not be able to read the recordings made in LP mode. Do not record in LP-mode over a tape that has previously been used in LP mode, as this can produce video that cannot be edited with NLE software. For these reasons, LP mode is best avoided, if possible. Du risikerer dermed at hvis du bytter kamera, så er det ikke sikkert at du klarer å spille av LP-opptak. Det gjelder også samme merke og modell. Endret 12. august 2004 av MagneH Lenke til kommentar
babanan Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Jepp. Men hvis de nevnte problemene kan unngås så skal det være null forskjell. Situasjonen er jo ofte at man henter inn bildene på maskina fra det samme kameraet om ble brukt under filmingen. Hvis man har et stort behov for å filme lange strekk, bør det da være greit å bruke LP ettersom man ikke taper billedkvalitet. Det var en person på denne tråden som mente han så stor forskjell på bildene og det vet jeg ikke helt om jeg tror på. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Selve kvalitetsforskjellen er ikke stor, men sjansen for drop outs og digital støy er fordoblet. Men en advarsel her. Vi hadde en kunde som hadde brukt ett kamera i lengre tid. Hadde flere timer med opptak av familie, og blant annet noen meget verdifulle opptak av en nær slektning som nylig hadde gått bort. Kameraet hennes sluttet å fungere, så hun måtte bytte drivverket i kameraet. Det gikk jo bra, men nå kunne hun plutselig ikke spille av tapene lenger. Det viste seg at alle tapene var tatt opp i LP. Selv etter gjentatte justeringsforsøk hos verkstedet, var tapene ubrukelige. Vi lette i lang tid før vi fant ett kamera som spilte av tapene i akseptabel kvalitet så vi kunne lage kopier i SP modus. Grunnen til problemet? Er kameraet ørlite feiljustert på LP modusen, kan du risikere at tapene dine blir ubrukelige om kameraet må repareres eller byttes. I tillegg er det mange som får store problemer ved å overføre filmen til datamaskin, eller lage kopier av tapene. Moralen? Bruk KUN SP modus hvis du vil være sikker på at opptakene skal vare. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Det er synd at de i det hele tatt har laget LP modus.... Produsentene fraråder en jo også å bruke LP, så jeg fatter ikke hvem det er laget for andre enn dumme forbrukere! Det er billig med dagens priser på kassetter o.l. uansett, så hvorfor kjøre LP da? Nei uffameg. Jeg har aldri kjørt LP, og kommer aldri til å gjøre det heller. Selv om jeg kjører MiniDV til fordel for DVCAM akuratt nå, men det var kun fordi "regissøren" av dokumentaren jeg filmer ville det av kompabillitets hensyn. Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 Som andre her skriver er det overhodet ingen forskjell på de to modusene. Den eneste forskjellen er hvor raskt tapen spinner og hvor mye tape som altså brukes til å lagre datasignalet. Komprimeringen er helt identisk og bildet vil også derfor være identisk. Som andre nevner øker dog LP faren for drop-outs. Som en liten sidenota er også Sonys DVCAM-format 100% identisk med mini-DV bortsett fra at formatet bruker enda mer tape til dataen. (Vel DVCAM har vel også låst audio til bildet, men kvaliteten på bildet og lyden er identisk med DV)... Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 13. oktober 2004 Del Skrevet 13. oktober 2004 + DVCAM har bedre kassetter, + DVCAM har eget TC (timecode) spor, et ekte.... Hm, + DVCAM er dyrere en MiniDV tape på 60min vil kunne ta 40min med DVCAM opptak. - Nå skal du imidlertid helst ikke bruke MiniDV taper til DVCAM opptak da.... Det finnes også et annet format, DVCpro, som er Panasonic sitt opplegg. Det minner om DVCAM men jeg tror det er enda raskere. Iallfall den ene av typene. Nå skal det OGSÅ sies at det ER forskjell på kvalitet, noen av formatene komprimerer 4:1:1 (som er mest vanlig for oss...) mens noen komprimerer 4:2:0.... (Nå snakker jeg YUV med de talla).. Ukomprimert video er vel 4:2:2 så sant jeg vet.... Hmm. Tja.. Litt lenge siden jeg holdt på med det der Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 (endret) DV, mini-DC & DV-CAM har alle den samme komprimeringen: 4:2:0 (tror jeg). DVCpro50 er bedre med: 4:1:1. <- edit (feil opprinnelig). Har ikke klart å finne noen klar dokumentasjon på at DVCAM-tape er noe bedre/sterkere enn DV-tape. Faktisk vil det sannsynlige jo være at DVCAM hadde tynnere tape da formatet benytter flere meter av det fysiske båndet for å lagere samme mengde data... DVCAM-taper har ikke noe eget tidskodespor, men akkurat som med DV/mini-DV brennes tidskoden når du spiller inn på tapen. Derimot er vel lyden låst til videosporet i DVCAM noe som minsker faren for sync-slip. Bruker selv for det meste et gammelt, men duganes DV-kamera (full-size) DCT VX9000. Benytter bestandig DVCAM-tape fordi det gir mer tid for pengene og har bedre innpakining. Endret 14. oktober 2004 av NickFalk Lenke til kommentar
adonis Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 DVCpro50 er bedre med: 4:1:1. <- edit (feil opprinnelig). Eh... skal ikke være ufin, altså. Men DVCPRO50 har etter min beste kunnskap 4:2:2 fargesampling. Derimot har DVCPRO, eller også kalt DVCPRO25, 4:1:1. Ellers er det helt korrekt at vi stort sett har med 4:2:0 å gjøre i Europa (PAL TV-systemer). Både DV og DVD er eksempler på 4:2:0 fargesampling. /Øystein Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 Dobbelt: Har i hvert fall lært at det er bedre å satse på hukomelsen fremfor å sjekke opp. Du har helt rett, selvfølgelig. My bad. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) ehm, en DVCAM tape får du ikke kjøpt lengre enn 40min. Og, ja, jeg stoler på Sony sine spesifikasjoner, der det står at DVCAM har et spesialbelagt bånd som er bedre enn miniDV versjonene. Menmen, dette har ikke så mye å si. Så jeg setter strek :] Om noen ikke sier noe veldig rart da Edit: kan godt hende en får kjøpt lengre enn 40min, men jeg har aldri sett det. Ellers så er 40min DVCAM = 60min miniDV. 40min DVCAM tape er mest brukt. Endret 19. oktober 2004 av Velmont Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Og, ja, jeg stoler på Sony sine spesifikasjoner, der det står at DVCAM har et spesialbelagt bånd som er bedre enn miniDV versjonene. Menmen, dette harikke så mye å si. Så jeg setter strek :] Om noen ikke sier noe veldig rart da Mulig jeg er i overkant kynisk, men da jeg opprinnelig brukte DV og DVCAM tape om hverandre og disse så ut til å være forbausende like, bortsett fra utforming av kassett og innpakking mistenker jeg som sagt dette for å være Sonys markedsavdeling på høygir... Men greit nok, vi kan gjerne sette strek der. Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Hjelp?? Har akkurat fått låne en SONY DCT VX9000. Men - noe er galt?? Får ikke tatt opp lenger, ei heller spilt av tidligere opptak (gjort med samme type kamera) Hvem gjør service på SONYs "proffkamera" i Norge. Tidligere leverte en hos Benum, men ikke nå lenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå