degas Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 På mitt Sony PC-105 anvender jeg Sony ECM-HS1 gunmic. Lyden er imidlertid heller "tynn" og veik, og må oftest etterbehandles mye i Premiere. Vurderer derfor anskaffelse av Sennheiser MKE 300 VIDEO, noen som har erfaringer med den? Den er jo priset x 2-3 i forhold til Sonys egen, så lyden skulle kanskje "være av en annen verden"? Andre gode mikrofoner til bruk på DV-kamera? degas Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 den mikrofonen du nevner der er den beste i prisklassen under 10000. Får utrolig god omtale blant annet fra DV magazine... Jay Rose (lyd-skribenten i DV magazine) sier at på en skala fra 1 til 10 er: 0=innebygget kameramik 1=av typen du har 1,5=Azden SGM-x1 (samme som jeg har, kondensatormik av samme type og størrelse som MKE300, men tilsynelatende mye dårligere) 6=MKE300 10=en i 40000-kronersklassen som jeg ikke husker hva heter. men husk at du ikke får kjempegod lyd uten at du bruker balansert lyd (XLR). Så du får kjøpe deg en XLR-adapter med det samme (2500+) og da blir det dyrt..... Eventuelt en DI-boks fra en musikkforretning som går på batteri og som du kan feste i beltet. Lenke til kommentar
degas Skrevet 26. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2004 Hei! Takk for tipset! Ikke umulig at mic'en blir bestilt rimelig raskt. Kan du si noe om dette XLR-adapter........hva man oppnår, hvordan og så videre? degas Lenke til kommentar
Jan Fredrik Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Pass på at du har mulighet for å få byttet mic`en hvis du kjøper en. Har selv erfaring med en MKE300 på mitt Sony TRV30, og den fanget opp lyd veldig bra, men også kamera-støy og risting. For meg var den ikke brukbar. Jeg kjøpte isteden en Azden sgm-x, som jeg laget et eget shock-mount feste til. Er uenig i at Azden er myye dårligere en MKE 300. Bedre bass i Azden mic`en. Men lydmessig er nok MKE 300 bedre, det er bare konstruksjonen som er dårlig. Lenke til kommentar
degas Skrevet 26. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2004 Fint tips! Mic'en til Sony fungerer rimelig greit, også i forhold til annen lyd fra kamera/kamerafører. Men er vàr på alle knepp og berøring av selve kameraet. En annen mic fra Sony jeg prøvde, stereo mikrofon ECM-MSD1 (90-120 grader), var en trist affære. Den tok opp all uønsket lyd fra kameraet i tillegg! Den gikk i retur til XD.no. Jeg har ikke vært i stand til å finne noen shock-mount til Sony PC-105 noe sted, ei heller kunne Sony være til hjelp. Tips mottaes med takk, det samme hvor denne mic'en kan skaffes! Sony TRV30 er jo et noe større kamera enn PC-105, og det er vel avgjørende hvordan disse mic'ene blir plassert i forhold til uønsket kameralyd. Har timevis med dårlig lyd........... degas Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 (endret) ja glemte å legge til at en proff kondensatormikrofon ikke er mye verdt uten en shockmount. XLR-adapter (også kalt balansert lyd): ubalansert lyd (minijack, phono) bruker kun én kabel til lyden, mens XLR bruker tre (pluss, minus og jording) på den måten kan man strekke mye lengre kabler ved bruk av XLR-kabler, fordi dem nøytraliserer støy. En vanlig regel er at signalet blir ødelagt ved bruk av ubalanserte kabler på over 5 meter. Derfor blir en XLR-adapter helt nødvendig dersom du skal drive med kortfilmer og sånn, og bruke mikrofonen på bom eller på et annet sted enn der kameraet står. jeg veit at www.studio1productions.com selger sånne XLR-adaptere ganske billig, men for å få dem til Norge blir det jo ca +50% av prisen. Ellers: dersom du er heldig, kan det være du ser sånne XLR-adaptere til salgs i videobutikker enkelte plasser. Jeg var så heldig at jeg fikk kjøpt en XLR-adapter fra et gammalt Sony PD-100-kamera, som jeg nå bruker på mitt TRV900... Genialt! Eller... Jeg må reparere den først da... Var noe feil med den så jeg har ikke fått testa den enda Tipper samme dingsen passer til TRV30 også. Slike har dem ofte på skoler med medialinjer o.l. er også enig i at Azden-mikrofonen ikke er SÅ mye dårligere enn Sennheisern, og bare det å kunne BRUKE mikrofonen proft er jo gull verdt.... Nå må jeg bare få meg en zeppeliner ... er litt dyr.... lykke til. Endret 26. mai 2004 av Ursa Lenke til kommentar
degas Skrevet 9. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2004 Har undersøkt noe rundt anbefalingene vedr. mikrofon. Dessverre viser det seg at Sennheiser er for lang til bruk på Sony PC-105, og vil stikke inn i bildet på vidvinkel. Derimot finnes det på nettsteder disse mikrofonene, Sony ECM-Z37C Microphone og Sony ECM-MS908C Stereo Video Microphone til priser rundt $ 150. Interessert i å høre om evt. erfaringer med disse mikrofonene til aktuelt DV-kamera. Lenke til kommentar
Flyveren Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Bruker selv denne mikrofonen. Den må IKKE festes til kameraets blitz-sko. Da får du MASSE uønsket lyd fra kameraet. Og som du selv nevner så er mic'n så lang at den gjerne dukker opp i linsa ved vidvinkel. Husk også når du redigerer ferdig produkt at du nå har mono-lyd. At du må kopiere den ene lydkanalen til den andre.... Men en knall microfon. Runar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå