j_j Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Tenkte å lage en proff webside og er litt usikker på hva det lønner seg å stats på. Har brukt Macromedia Dreamweaver før men det er en stund siden nå og det er så mye nytt at jeg er litt forvirret. Før var det html og litt scripting nå er det xhtml, xml, asp, jsp, php, sevlets, .net, mye flash osv. Jeg har tenkt å bruke tid på det (innen rimelighetens grense sels) trenger nå et spark i riktig retning For bilder, logo-er og slikt tenkte kanskje Adobe Photoshop, men jeg synes at det er latterlig å pløye gjennom en 1000 siders bok før man kan begynne å bruke det. Det må være noe enklere innføring av grunnleggende bilde redigering/manipulering på weben eller i bok form? Jeg mener jeg har tid men ikke SÅ mye så hvis noen har en link en slik link er jeg veldig takknemlig For selve sammensetningen av websiden har jeg som sagt brukt Dreamweaver før og likte det. Det har sikkert kommet nyere versjon med mulighet å benytte disse nye teknologiene men er åpen for forslag, vet f.eks. at Adobe har noe verktøy som kanskje er bedre?. For database (ikke sikker jeg trenger å bruke database ) tenkte jeg kanskje MYSQL men noen sa at jeg ikke trengte å tenke på det hvis jeg satsa på PHP fordi den har egen database ?? Igjen her er jeg åpen for forslag. Nå det gjelder effekter og slik så har vi selvfølgelig Macromedia Flash men vet også at Adobe har noen produkter her. Så er det hvilket språk jeg skal bruke PHP? HTML? XHTML?....... Jeg vet det er en del å sette seg i men jeg har motivasjonen på plass og regner med å bruke litt tid på det, trenger en god veiledning på hva jeg burde satse på fordi jeg har tenkt å bli god på dette . Blir irriterende å bruke mye tid og krefter på verktøy og teknologi som er på vei ut eller ikke er proffe nok senere hvis dere skjønner hva jeg mener Lenke til kommentar
j_j Skrevet 26. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2004 så nå at jeg burde ha posta dette på programmering.no og ikke programmer.no, beklager feilen, men jeg er fortsatt interessert i gode tips jj Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Adobe har GoLive, er en mere grafisk anlagt editor.. Ikkje så god på kode og avansert utvikling som Dreamweaver.. Adobe har også Livemotion som er deres "flash". Er kan du lage flash-filer o.l. Mye dårligere enn Flash. Dreamweaver er i mine øyne den beste editoren, uansett om du jobber i design view eller code view. Koden er stort sett ren, etter w3c. Bruker selv bare code view pga ved css-design henger ikkje design view med. Aldri rediger noe i design view, gjør dette i koden... Lenke til kommentar
j_j Skrevet 26. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2004 Adobe har GoLive, er en mere grafisk anlagt editor.. Ikkje så god på kode ogavansert utvikling som Dreamweaver.. Adobe har også Livemotion som er deres "flash". Er kan du lage flash-filer o.l. Mye dårligere enn Flash. Dreamweaver er i mine øyne den beste editoren, uansett om du jobber i design view eller code view. Koden er stort sett ren, etter w3c. Bruker selv bare code view pga ved css-design henger ikkje design view med. Aldri rediger noe i design view, gjør dette i koden... Har du noe link til gode/enkle innføring av den nye dreamweaver og flash? Husker det var en veldig fin opplæringsprogram på nett før for dreamweaver men husker ikke adr. Husker å ha lest omtale av Golive ifjor i PCWORLD tror jeg og den var vist bedre og mer proff. enn Dreamweaver ......... Har ikke prøvd det selv men jeg er enig at Dreamweaver var (sikkert er fortsatt) veldig effektivt og ga veldig ren kode . Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Har du noe link til gode/enkle innføring av den nye dreamweaver og flash? Husker det var en veldig fin opplæringsprogram på nett før for dreamweaver men husker ikke adr. Her er noen; http://www.macromedia.com/support/dreamweaver/ http://www.webthang.co.uk/default.asp Husker å ha lest omtale av Golive ifjor i PCWORLD tror jeg og den var vist bedre og mer proff. enn Dreamweaver ......... Har ikke prøvd det selv men jeg er enig at Dreamweaver var (sikkert er fortsatt) veldig effektivt og ga veldig ren kode . Bære forbanna tull! GoLive har aldri vært bedre enn Dreamweaver, dette har også Adobe innsett og tilpasset GoLive mere mot de som ikkje koder selv, altså man bruker grafisk visning. PC World er ikkje godt blad når det gjelder anmeldelser av program for grafikk/web, da bør du heller lese hva de som faktisk jobber med dette daglig synes. det er flere gode tidskrifter innen bransjen. Disse vet hva de prater om. Dreamweaver er kongen av alle wysiwyg-editorene! Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Det nytter ikke å la et program la seg ta av HTML-koden hvis du skal ha en profesjonell hjemmeside, siden ingen WYSIWYG-editorer klarer å lage strukturbasert html. Lenke til kommentar
j_j Skrevet 30. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2004 Det nytter ikke å la et program la seg ta av HTML-koden hvis du skal ha en profesjonell hjemmeside, siden ingen WYSIWYG-editorer klarer å lage strukturbasert html. Her snakker vi om innhold da .......sels må man kunne kode og redigere en god del men å ikke benytte seg av en WYSIWYG-editor blir bare dumt. Skal man bevise noe liksom? Kan ikke tenke meg at disse webutviklerne sitter og lager hver eneste webside fra skartch ....... å oppfinne hjulet på nytt hverdag høres ikke proff ut. Du burde prøve det (Dreamweaver altså) jeg tror man blir mye mer effektiv og produktv med å bruke sånne verktøy .......... Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Produktivitet og effektivitet avhenger mye av erfaring, og man er alltid nødt til å ha en gjennomkjøringsmetode før man blir skikkelig effektiv. Poenget mitt er at WYSIWYG-editorer kan være enkle å bruke for folk som ikke har satt seg inn i HTML og CSS, men man sitter igjen med en kode som ikke er strukturbasert, er vanskelig å oppdatere og jobbe med. Litt mer informasjon. Lenke til kommentar
DllInjexion Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 e107.org eller phpnuke ...enkelt...og proft Lenke til kommentar
mamort Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 Etter min mening er det bare manuell koding som gjelder når man skal lage en proff hjemmeside. Selve kodingen er tar ikke særlig lang tid hvis du har litt peiling og hvis du i tillegg skal legge in kode snutter med php så er det bare irriterende å bruke en editor som lager html koden for deg. Vanskelig er det heller ikke hvis du bare lærer deg å bruke tables skikkelig så vil du nå veldig langt bare med det. Eneste jeg kunne tenke meg å bruke en editor til er å lage en slags mal for siden for å lettere holde oversikt. For at det skal være noen vits må siden være av ganske betydelig kompleksitet... Dessuten vil sanns. en editor lage ganske mye unødvendig kode som gjør siden litt tregere enn den ellers ville ha vært. I tillegg så vil det være enklere å debugge hvis du selv har full kontroll på all kode som er skrevet. Som siste ord må jeg bare påpeke at phpnuke og lignende _ikke_ er profft..... Lenke til kommentar
DllInjexion Skrevet 30. mai 2004 Del Skrevet 30. mai 2004 (endret) jo phpnuke SIDEN BLIR proft. men DET ER IKKE PROFt Endret 30. mai 2004 av DllInjexion Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå