Gå til innhold

Bytter fra Amd64 til P4. Trenger råd?

inoan

Anbefalte innlegg

De fleste PC3200 brikker kan brukes på en et i875P kort, de er ikke særlig kresne på minne. Hva ytelse angår så gir 3.0GHz deg litt mindre for penga enn 2.8GHz, men synes du det er tøft med tre blank og har et par hundre å bruke så go4it. 3.06GHz bør du som sagt uansett styre unna.

Abit IC7-G har ei vifte, som mange vil se på som litt dumt, men du har kanskje vannblokk til NB uansett(?). Et bra alternativ er som sagt Asus kortet selv om Abit IC7-G + passiv kjøler stadig er billigere.

Kjører på med en 3Ghz. Har vannkjøling på NB så viften skal uansett av. Takker fot hjelpen. Varene er bestilt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da må du skrive her om du fikk bedre ytelse, jeg er også i samme situasjon som deg, redigerer og rendrer mye. Jeg har AMD64 3200 men er ikke helt fornøyd med den. Spiller ikke noe uansett så det hjelper ikke mye at AMD 64 er bedre til spill...

edit: Vurderer å gå over til dual opteron men det koster å være kar :thumbdown:

Endret av 3dRacer
Lenke til kommentar

Idag er delen ankommet posthuset i SAtavanger.

Jeg kommer til å kjøre endel benchmarks for å sjekke forskjell før og etter A64.

Har store forhåpninger. Er som sagt ikke veldig fornøyd med A64+ opsettet mitt.

Lenke til kommentar

Håper også du kan poste litt resultater og lignende , sånn generelt om hvordan systemet føles etter oppgraderingen! (Eller nedgraderingen som AMD-fans sikkert vil kalle det :p ) Har samme CPU og hovedkort selv , har hatt det en mnd og har bare vært irritert siden! Så er nok ett nærtstående bytte på plass hos meg og! Så da blir det enda en AMD64 3000 og hk til salgs:D

Endret av scream
Lenke til kommentar
Stemmer. Da er det P4 3Ghz :)

Er det som jeg har forstått at jeg kan bruke de samme innebrikkene i P4 systemet? Har PC3200 minne.

RAID er ikke nødvendig. Kjører ikke RAID. Dermed et annet hovedkort? Billigere?

Såvidt jeg kan se i din profil, så kjører du Raid. Dvs. ren striping uten dataparitet for å øke ytelsen.

ASUS K8V, Athlon 64 3000, 1024mb PC3200, Radeon 9800XT, 2x120GB Raid0, Waterchill CPU, GPU & Northbridge

Derfor vær nøye på at du får et hovedkort som støtter Raid0 også på den nye maskinen. Hvis ikke vil du få dårligere ytelse på videoredigering da diskytelsen(særlig skriveytelsen) er viktig i slike sammenhenger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jepp! Da var alt installert! Det er en liten leif i profilen min. Kjørte RAID tidligere. Droppet dette med tanke på sikkerhet. Hadde 2 meget varme Seagate disker. Fryktet de ville ta kvelden når som helst.

Disse er nå byttet ut med 2 x 120 disker + 200 GB. Alle fra Seagate.

Har ikke installert video redigeringsprogrammene enda (Pinnacle og Adobe Premier).

Den gennerelle feel`n er kraftig forbedret. Maskinen virker som om den faktisk lystrer ganske raskt når jeg gir den ordre :)

Kjørte membench, Cpu-multimediabench + noen til i Sandra før og etter !oppgraderingen!.

For nå føles det som en skikkelig oppgradereing.

Men først; det er etpar skår i gleden:

- Abit IC7-G buker AC97 lydbrikke. Denne liker jeg ikke i det hele tatt! Spiller mye musikk fra maskinen på et Creative I-Trigue L3500. Er ekstremt dårlig fornøyd med overgangen fra Asus kortet mitt på dette området! Utrolig skuffende.

- Det aller største problemet mitt var at jeg kan ikke benytte NB vannblokken min til Waterchill settet mitt på dette hovedkortet. Kortet har simpelt ikke huller gjennom hovedkortet til installering av annen kjøleløsning. Den kjøleren som er koblet til som standard er festet med en eller annen "pin-gjennom-kjøleribbe-og-videre-gjennom-noen-bøyler-sak". Nå ligger NB vannblokken på et antistatisk papir oppå skjermkortet mitt!! Dette vil jo si at jeg har faktisk doblet vifteantallet i maskinen med 50% pga dette. Viften støyer moderat, men faktisk nok til at jeg allerede irriterer meg over dette.

Noen som er intressert i at jeg kommer med nøyaktige resultater før vs etter P4?

Lenke til kommentar
Har en Amd 64+ 3000 på et ASUS K8V hovedkort med 1024mb PC 3200 minne.

Driver en del med videoredigering, og er ikke helt fornøyd med mitt Amd64 system.

Vurderer en P4 2.8Ghz. Må ha 1024 mb minne. Det er de 2 kriteriene jeg har.

Ellers håper jeg på kloke forslag fra dere som allerede sitter med P4 systemer.

Trenger forslag til CPU, hovedkort og minne. :yes:

PS: Mitt nåværende 64+ system er herved til salgs. Sjekk profil for info.

CPU: 2,8 eller 3,0.

Minne: OCZ Gold eller Geil.

HK: Abit max 3 eller asus p4C800-E

Dette er bankers,har selv brukt dem til videoredigering og tør derfor annbefalle dette .

Lenke til kommentar
Jepp! Da var alt installert! Det er en liten leif i profilen min. Kjørte RAID tidligere. Droppet dette med tanke på sikkerhet. Hadde 2 meget varme Seagate disker. Fryktet de ville ta kvelden når som helst.

Disse er nå byttet ut med 2 x 120 disker + 200 GB. Alle fra Seagate.

Har ikke installert video redigeringsprogrammene enda (Pinnacle og Adobe Premier).

Den gennerelle feel`n er kraftig forbedret. Maskinen virker som om den faktisk lystrer ganske raskt når jeg gir den ordre :)

Kjørte membench, Cpu-multimediabench + noen til i Sandra før og etter !oppgraderingen!.

For nå føles det som en skikkelig oppgradereing.

Men først; det er etpar skår i gleden:

- Abit IC7-G buker AC97 lydbrikke. Denne liker jeg ikke i det hele tatt! Spiller mye musikk fra maskinen på et Creative I-Trigue L3500. Er ekstremt dårlig fornøyd med overgangen fra Asus kortet mitt på dette området! Utrolig skuffende.

- Det aller største problemet mitt var at jeg kan ikke benytte NB vannblokken min til Waterchill settet mitt på dette hovedkortet. Kortet har simpelt ikke huller gjennom hovedkortet til installering av annen kjøleløsning. Den kjøleren som er koblet til som standard er festet med en eller annen "pin-gjennom-kjøleribbe-og-videre-gjennom-noen-bøyler-sak". Nå ligger NB vannblokken på et antistatisk papir oppå skjermkortet mitt!! Dette vil jo si at jeg har faktisk doblet vifteantallet i maskinen med 50% pga dette. Viften støyer moderat, men faktisk nok til at jeg allerede irriterer meg over dette.

Noen som er intressert i at jeg kommer med nøyaktige resultater før vs etter P4?

Fortvil ikke min sønn :D Her er løsningen.

Du kan enten ta de festepinnene som var med blokken og gjøre slik.

B5.jpg

Eller du sender en mail til Netconnection.no og ber om slike.

B6.jpg

Lenke til kommentar

Har nå byttet til det samme som deg(nesten) , har IC7-Max3 og Corsair TWINX 3200LL , å det var jo som en ny verden det:) K8V'en og Athlon64'en ligger nå fint i en eske:) Å der blir det liggende(helt til jeg får solgt det da såklart)

Lenke til kommentar
Har nå byttet til det samme som deg(nesten) , har IC7-Max3 og Corsair TWINX 3200LL , å det var jo som en ny verden det:) K8V'en og Athlon64'en ligger nå fint i en eske:) Å der blir det liggende(helt til jeg får solgt det da såklart)

Merkbart raskere i alt?

Lenke til kommentar
Har nå byttet til det samme som deg(nesten) , har IC7-Max3 og Corsair  TWINX 3200LL , å det var jo som en ny verden det:) K8V'en og Athlon64'en ligger nå fint i en eske:) Å der blir det liggende(helt til jeg får solgt det da såklart)

Merkbart raskere i alt?

Tror han mener videoredigering, iallefall savner jeg P4 min når jeg driver med slikt,det er ikke å nekte for det nei

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...