Gå til innhold

Ulike modeller fra Elitegroup

Anbefalte innlegg

Kan noen gi meg en sammenlikning på de ulike modellene? Tenker ikke på specs, men forskjeller mellom 551, 553, 556, 732 og 736. Vil det komme noen nye modeller snart, eller tror dere at prisene vil falle? Jeg skal begynne å studere til høsten, men hvis jeg får omtrent samme maskin til samme pris nå er det jo dumt å vente ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-ECS 7xx har vel desktopprosserorer, så med mindre man ikke verdsetter støy og batterilevetid så er ikke disse noe å satse på.

-551 er stort sett like 556(non e), men har et dårligere skjermkort (Radeon 9k). Dette skjermkortet er dog bedre enn den integrerte typen man finner i 553.

-553 har en dårligere skjerm (1024x768) som gir betraktelig mindre plass på skjermen, samt et integrert skjermkort. 553 kan man si er "budsjettmodellen" til ECS. Fordelen med 553 er i tillegg til prisen, en noe lavere vekt.

-556E har i tillegg til det beste skjermkortet, også integrert DVD brenner (modellavhengig hos de andre) og G-Wlan. Dette blir den av modellene som er mest "up to date".

-tja, så da blir vel 551, rask og god, fin skjerm - for de som ikke skal kjøre noe særlig spill, eller ihvertfall ingen nye spill. 553 for de som ønsker en billig laptop med Centrino tech, som ikke trenger god skjemplass og som ikke skal spille spill. 556 for de som vil ha litt av alt, og 556E for de som vil ha ALT.

-Det var en enkel summering, og beklager, jeg kan ikke spå noen om hva disse laptopene koster om 4 mndr, eller hvilke specs de da blir levert med. Er forresten fortsatt happy med min 556.

-Lykke til !

Lenke til kommentar

da jeg kjøpte min g551 i slutten av august i fjor betalte jeg 14495 ,,, nå koster den 10 000, så jeg tror nok det kan lønne seg å vente litt hvis du f.eks er ute etter 556, men hvis du vil ha 551 er det sikkert lurt å kjøpe den nå fordi det kan jo hende at de snart slutter å produsere den... ta en mail til multicom og spør....

Lenke til kommentar

Bestillte en 551 foe en uke siden, da ksotet den 11.000... Nå , etter en uke har den sunket med 500kr...., har ikke en gang fått åpnet eska :scared: Men det kan jo hende den forsvinner, og de dyre modellene tar over...

Svarte det var mange skrivefeil på tre linjer :-)

Endret av liebermannXCR
Lenke til kommentar

551 funker genialt å spille på også den, spørs bare på hva du skal spille.

Skal du spille far cry, skjærer det seg selvfølgelig.

Men den klarer jo gode gamle klassikkere som quake-serien, halflife (cs) (så fremt du ikke er cs-nerd som MÅ ha 10 000 fps), warcraft, starcraft og mange andre trivelige spill, helt greit.

Spørs igjen på krav til grafikk da. Hvis man MÅ spille alle spill på 1600*1280 med max settings, så duger den selvfølgelig ikke til så mye. (Ikke at skjermen støtter den oppløsningen, men dere skjønner...)

Lenke til kommentar

Har hatt G551 siden oktober 2003, og må si den funker ganske bra til spilling også. Nå har jeg riktignok ikke testet de nyeste spillene som Far Cry (som visstnok skal være veldig tungdrevet), men det meste går ganske bra.

Det bør også legges til at jeg har 1024mb 333mhz ddr ram, og 5400rpm hdd.. Det kan jo hende hjelper noe.

Men alt i alt syntes jeg det er mye maskin for pengene. Eneste minus er at vista godt kunne vært enda litt mer stillegående, og at tastaturet bråker litt. Men dette skal visst kunne fikses nå i dag, både ved enten viftebytte, eller biosoppgradering. Tastaturet kan også byttes.

Sikler egentlig litt på en 556E, men spiller fint lite, så tror jeg legger det på is :)

Lenke til kommentar
Eneste minus er at vista godt kunne vært enda litt mer stillegående, og at tastaturet bråker litt. Men dette skal visst kunne fikses nå i dag, både ved enten viftebytte, eller biosoppgradering. Tastaturet kan også byttes.

Stemmer det ja. Den nye løsningen de selger er 99 % lydløs (i følge DinSide.no og MultiCom) og tastaturet er også byttet ut med den stille typen. Er jo gratis for alle å skifte. ;)

Lenke til kommentar
Venter på min 551 som jeg kjøpte på mandag. :w00t: Kostet 10500,- - fordi jeg oppgraderte til ekte Centrino (Intel's G-type) og for 1 x 512 MB RAM istedenfor 2 x 256 MB. ;)

551 er genial med mindre du skal spille....

Huh, er ikke den som følger med G551 (som heter Centrino 1400) en ekte centrino? Hva er forskjell?

Håper jeg ikke må sende den tilbake pga dette... (skal hente på posten i morra)

Lenke til kommentar
Venter på min 551 som jeg kjøpte på mandag. :w00t: Kostet 10500,- - fordi jeg oppgraderte til ekte Centrino (Intel's G-type) og for 1 x 512 MB RAM istedenfor 2 x 256 MB. ;)

551 er genial med mindre du skal spille....

Huh, er ikke den som følger med G551 (som heter Centrino 1400) en ekte centrino? Hva er forskjell?

Håper jeg ikke må sende den tilbake pga dette... (skal hente på posten i morra)

Er ikke en ekte Centrino den de selger på MultiCom nei. De har skrevet det for at folk skal vite cirka hvordan maskin det er. (Skrev MultiCom til meg på e-mail.)

Det er ikke en ekte Centrino fordi den ikke har WLAN-kort (type B/G) fra Intel. Isteden bruker de en 3. partsleverandør som heter Realtek. Realtek gir WLAN type B, men i tillegg vanlig modem. Modemet får du ikke med om du hadde valgt Intel's WLAN, men jeg har ikke bruk for modem så kuttet bort det for å få høyere hastighet på WLAN'et.

Så sånn er det. ;)

Lenke til kommentar
Hmm, de har vel ikke lov til å kalle det Centrino da? :nei:

Helt enig. Tvilsom greie.... men jeg hadde hørt rykter om at det ikke var ekte Centrino da, så jeg sendte mail og spurte. Så fikk jeg endra det til ekte, så jeg skal ikke klage jeg.... ;) Koster 320,- å oppgradere til ekte Centrino.

Lenke til kommentar

- Intels "Centrino" system består av et bestemt brikkesett, et bestemt Wlan kort og en bestemt prosessor. Mange leverandører velger å bruke et annet Wlan kort enn det som Intel krever for at det skal få hete Centrino. Intels krav er selvfølgelig at alt skal være laget av dem. For vanlige dødelige er betyr "Centrino" betegnelsen P-m CPU og trådløst nettverk (i B eller G utgave). ECS f.eks leverer et Wlan kort som og har innebygd modem (fra Realtek ?), når man bruker et slikt kort har man "brutt" vilkårene for hva som kan kalles Centrino, men det betyr ikke at man får et dårligere oppsett, i noen tilfeller kanskje tvert imot.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig forskjellen på B/G trådløst nettverkskort? Er G mye bedre enn B?

G koster 30 kr mer enn B eller noe i den duren..

Som det sies her tilbyr B-standarden 11 Mbps, mens G-standarden tilbyr 54 Mbps. Har også fått en "superG"-greie (fra D-Link) som tilbyr 108 Mbps. Dette er ikke en offisiell standard (ikke sertifisert), men er bakoverkompatibelt med B og G-standarden.

11, 54, og 108 Mbps er imidlertid den teoretiske hastigheten. Som regel ligger det rundt halvparten av dette. Og når det gjelder 108 Mbps funker denne hastigheten bare på filer som lar seg komprimere. Sender du f.eks. en MP3-fil eller MPG-film over 108 Mbps-standarden vil man ikke oppleve hastigheter i næææærheten av dette, reell hastighet blir ikke høyere enn G-standarden.

Prisforskjellen på B og G-utstyr er ikke så stor, men det er absolutt verdt å satse et par hundrelapper ekstra på G-utstyr. Utstyret er jo også bakoverkompatibelt. Merk at hvis du har flere trådløse enheter i nettverket ditt vil farten i nettet bli dratt ned til det tregeste punktet i nettet. Så har du en 54 Mbps-router, 4 PC'er med 54 Mbps-kort og 1 PC med 11 Mbps-kort vil hele nettet bli satt ned til 11 Mbps hastighet. (Finnes noen routere som prøver å løse dette, men stort sett vil alt gå mye tregere.)

Edit: skrivefeil rettet

Endret av voluz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...