Wizendraw Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Hvilket filsystem skal jeg velge på den nye pcen min? Jeg hørte av en jeg kjenner at det var lurest å kjøre FAT32, siden jeg også skal ha linux på pcen... Men at root-partisjonen til windows godt kunne ha ntfs... Er dette riktig? Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Skjønner ikke hvorfor du burde kjøre fat32 av den grunn. Etter det jeg vet så kjører linux utmerket på ntfs. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Fra gammelt av (skyt meg om jeg tar feil), så måtte man kompilere ny kernel til linux som støttet ntfs om jeg ikke husker helt feil, dette gjorde prosessen noe mer vanskelig enn med fat32 som var støttet av de fleste nye kernel. Dermed så har nok mange inntrykk av at ntfs+linux= Da jeg brukte linux før, så hadde jeg ntfs på 2 av diskene mine. Det fungerte ypperlig det Lenge siden jeg har drevet med linux...så jeg husker lite selvfølig Lenke til kommentar
Mosess Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 pr. i dag så kan man egentlig bare lese ntfs-partisjoner i linux... i ny kernel så er det litt begrenset tilgang ettersom man kan redigere, men man kan ikke endre filenes lengde, slette eller legge de til, så det blir egentlig å endre 0 til 1... eller motsatt men fat32 er kompatibelt, men bruker diskplassen fryktelig dårlig kontra ntfs Lenke til kommentar
ZkedaR Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Hvis du skal bruke win XP på den burde du bruke NTFS, har hørt at XP ikke liker FAT32 så godt... Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 (endret) Hvor har du hørt at det er dårlig? Jeg bruker FAT32 på fildisk/partisjon, og jeg bruker like mye av plassen på partisjonen med FAT32, som om jeg skulle brukt NTFS.. EDIT: Jeg foretrekker å bruke NTFS på swap/pagefile partisjonen og partisjonen windows er på.. Og jeg bruker FAT32 pga det er lettere med linux.. Endret 26. mai 2004 av pc^2004 Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 26. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2004 pr. i dag så kan man egentlig bare lese ntfs-partisjoner i linux... i ny kernel så er det litt begrenset tilgang ettersom man kan redigere, men man kan ikke endre filenes lengde, slette eller legge de til, så det blir egentlig å endre 0 til 1... eller motsatt men fat32 er kompatibelt, men bruker diskplassen fryktelig dårlig kontra ntfs Hmm? Endre 0 til 1 eller omvendt?? (er litt noob ) Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 NTFS slår Fat32 på alle punkter. Det viktigste er at NTFS har journal som hindrer datatap. Med mindre du trenger å ha skrivemulighet i Linux så tar du NTFS. Man kan lese (og skrive, IIRC) Ext2/3 i Windows også via tredjepartsprogrammer. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 NTFS mister jo filer dersom den skriver til disken og du skrur av pcen, plutselig forsvinner noen mapper osv, er jo ikke sånn med FAT32.. Lenke til kommentar
Omnikron Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 NTFS mister jo filer dersom den skriver til disken og du skrur av pcen, plutselig forsvinner noen mapper osv, er jo ikke sånn med FAT32.. har jeg aldri opplevd og jeg kjører NTFS over hele linja. Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 NTFS slår Fat32 på alle punkter. Det viktigste er at NTFS har journal som hindrer datatap. Journaling gir ingen beskyttelse mot tap av data, men hindrer at det oppstår feil i filsystemet. Lenke til kommentar
IIIvolt Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 (endret) NTFS mister jo filer dersom den skriver til disken og du skrur av pcen, plutselig forsvinner noen mapper osv, er jo ikke sånn med FAT32.. Det har jeg i likhet med Omnikron heller aldri opplevd, og jeg har brukt NTFS på alle mine disker siden 2001. Eneste grunn til å bruke FAT32 slik jeg ser det og som du skrev, er at det er kanskje litt lettere å bruke sammen med Linux. Det finnes ingen andre gode grunner til å ikke bruke NTFS (så vidt jeg vet).. Endret 26. mai 2004 av IIIvolt Lenke til kommentar
Mosess Skrevet 27. mai 2004 Del Skrevet 27. mai 2004 pr. i dag så kan man egentlig bare lese ntfs-partisjoner i linux... i ny kernel så er det litt begrenset tilgang ettersom man kan redigere, men man kan ikke endre filenes lengde, slette eller legge de til, så det blir egentlig å endre 0 til 1... eller motsatt men fat32 er kompatibelt, men bruker diskplassen fryktelig dårlig kontra ntfs Hmm? Endre 0 til 1 eller omvendt?? (er litt noob ) hehe... binære data består av 0 og 1 , strøm av eller på... dette er begrensingen i ntfs for linux, man kan bare bytte de om, ikke legge til eller fjerne... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå