Gå til innhold

Filsystem - FAT32 eller ntfs?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra gammelt av (skyt meg om jeg tar feil), så måtte man kompilere ny kernel til linux som støttet ntfs om jeg ikke husker helt feil, dette gjorde prosessen noe mer vanskelig enn med fat32 som var støttet av de fleste nye kernel. Dermed så har nok mange inntrykk av at ntfs+linux= :thumbdown:

Da jeg brukte linux før, så hadde jeg ntfs på 2 av diskene mine. Det fungerte ypperlig det :yes:

Lenge siden jeg har drevet med linux...så jeg husker lite selvfølig :hmm:

Lenke til kommentar

pr. i dag så kan man egentlig bare lese ntfs-partisjoner i linux...

i ny kernel så er det litt begrenset tilgang ettersom man kan redigere, men man kan ikke endre filenes lengde, slette eller legge de til, så det blir egentlig å endre 0 til 1... eller motsatt :D:yes:

men fat32 er kompatibelt, men bruker diskplassen fryktelig dårlig kontra ntfs

Lenke til kommentar

Hvor har du hørt at det er dårlig?

Jeg bruker FAT32 på fildisk/partisjon, og jeg bruker like mye av plassen på partisjonen med FAT32, som om jeg skulle brukt NTFS..

EDIT: Jeg foretrekker å bruke NTFS på swap/pagefile partisjonen og partisjonen windows er på..

Og jeg bruker FAT32 pga det er lettere med linux.. :)

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar

i ny kernel så er det litt begrenset tilgang ettersom man kan redigere, men man kan ikke endre filenes lengde, slette eller legge de til, så det blir egentlig å endre 0 til 1... eller motsatt :D:yes:

Hmm? Endre 0 til 1 eller omvendt?? (er litt noob :p)

Lenke til kommentar

NTFS slår Fat32 på alle punkter. Det viktigste er at NTFS har journal som hindrer datatap.

Med mindre du trenger å ha skrivemulighet i Linux så tar du NTFS. Man kan lese (og skrive, IIRC) Ext2/3 i Windows også via tredjepartsprogrammer.

Lenke til kommentar
NTFS mister jo filer dersom den skriver til disken og du skrur av pcen, plutselig forsvinner noen mapper osv, er jo ikke sånn med FAT32..

Det har jeg i likhet med Omnikron heller aldri opplevd, og jeg har brukt NTFS på alle mine disker siden 2001.

Eneste grunn til å bruke FAT32 slik jeg ser det og som du skrev, er at det er kanskje litt lettere å bruke sammen med Linux.

Det finnes ingen andre gode grunner til å ikke bruke NTFS (så vidt jeg vet)..

Endret av IIIvolt
Lenke til kommentar

i ny kernel så er det litt begrenset tilgang ettersom man kan redigere, men man kan ikke endre filenes lengde, slette eller legge de til, så det blir egentlig å endre 0 til 1... eller motsatt  :D  :yes:

Hmm? Endre 0 til 1 eller omvendt?? (er litt noob :p)

hehe...

binære data består av 0 og 1 , strøm av eller på... dette er begrensingen i ntfs for linux, man kan bare bytte de om, ikke legge til eller fjerne...

:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...