Gå til innhold

Skal det være en TDX-klone? Les og lag!

Anbefalte innlegg

hvordan tror du en slik blokk i alu kommer til å yte skrue?

aluminium kvitter seg som kjent lettere med varme..

jeg har alu, men ikke kobber, og artic ilumina lim som kan brukes i stedenfor loddetinn siden jeg ikke har noe som sitter på alu.. (vet det finnes, men dyrere)

vil gjerne høre dine tanker på det, siden du har lengere og bredere erfaring med vannkjøling en jeg. dermed har du vel kanskje prøvd deg frem med alublokker og.. (har bare laget kobberblokker selv.) hvordan er aluminium å jobbe med i forhold til kobber?

ps: det kom aldri noen mail med bilder av den oppsagde bil radiatoren i alu du hadde mekka..

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta det siste først: Aluminium er en drøm å jobbe med, i forhold til kobber, men betinger også her at man smører godt under bearbeiding.

Jeg har kun laget én alublokk i sin tid, som ble montert på et Gainward GF3. Den fungerte greit der den gangen, men testet ikke så mye overklokking da. :blush:

Blokka i maskinen ved siden av har forresten kobberbunn med alu-topp, men det er først og fremst et foreldet design som gjør at denne fungerer dårligere.

Om man finner en tilfredsstillende måte å feste alufinnene mot kobberplata, så tror jeg kanskje at alufinner vil fungere like godt, kanskje bedre?

Men i et slikt tilfelle ville jeg brukt aluplate i stedet for kobber, da denne nærmest bare er der for å feste kjølefinnene.

Det finnes jo spesielle loddetinn for aluminium også, så det er kanskje verdt å prøve?

Får jeg tak i noe slikt loddetinn, så er jeg villig til å kaste meg på alu-løsninga også! :thumbup:

Btw; Jobber litt med en tegning av en GPU-blokk etter samme prinsipp som TDX-klonen. Fikk litt inspirasjon etter bilder av GPU-blokka til ArachnO i tråden hans...

Lenke til kommentar

jeg kommer til å lage en alublokk av nesten samme prinsipp som du har laget. blei så himla lei av kobber etter at 3 blokker rev seg i fresen, og loddetinn liker jeg ikke tanken på.. lage en av alu og artic ilumina limet for å endelig få testa hypotesene mine.

link i siggen hvis du vil se hvordan det går..

den kommer ikke til å bli pen, men det gjør vel heller ikke noe..

har en 1.2mm aluplate liggende, som skal få plexikledning, 3 nipler kanskje dyse og ribber\riller eller pinner.. pokker, begyner nå jeg tror jeg..

Lenke til kommentar
Noen som har prøvd å lodde messing forresten? Husker jeg ikke helt feil, så leder det varme marginalt dårligere enn kobber, og er en del hardere.

Messing er faktisk like enkelt å lodde som kobber, så det bør ikke være noen hindring.

Ser vi snart en blokk i messing her? :D

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke er like utsettende som jeg pleier, så er nok det en stor mulighet ja :D. I såfall blir det nok en blanding av kobber og messing. Så at messingplatene på clas ohlson ikke var spesielt dyrere. Må bare få tak i noe å ha i midten. Har heldigvis noen fridager framover, så da er det vel muligheter for å lete litt.

Lenke til kommentar

Må igjen bukke og takke for ros!

Managehead: Det kommer etterhvert en relativt detaljert beskrivelse av hvordan kjøleribba er laget og festet til bunnplata.

Årsaken til at det drøyer litt, er at workloggen i stedet holder på med å bli omgjort til en artikkel / guide i stedet. Og er vi heldige, så kaanskje det blir noe interessant lesestoff før helgen. Av hensyn til den, kan jeg ikke røpe så mye om detaljene, men det dukker nok opp atskillig med tekst og bilder etterhvert, i tillegg til de som ligger i workloggen. Vent og se!

darkx: Jeg HAR faktisk vurdert å lage noen flere enn de to som allerede er ferdige. Det tar ikke all-verdens tid for meg å lage disse nå, ettersom jeg har litt "kjøtt på beina" mht produksjon.

Men Kauder står nok først på listen, må bare få tak i noen vitale mål for P4-festene først. Underforstått; De blokkene jeg foreløpig har laget, er for AMD.

Vaffelkake: Den kan helt sikkert brukes til noe, men det blir vel litt av en jobb å lage en TDX-klone av den. Blir nok litt for mye å sage til vil jeg tro. :ermm:

Lenke til kommentar

Er ikke forresten noen som har en tabell hvor det står hvor godt ulike metaller leder varme? Husker jeg hadde en, men finner den absolutt ikke.

Edit: betyr conductivity hvor godt det leder varme? I såfall så er det en liten tabell her som ikke lover godt for min messing. I følge den så leder messing varme halvparten så bra som aluminium :(

Edit igjen: Fant en ny side her med mange metaller. Ser ut til at messing leder varme dårlig ja. Er vel for mye sink i det.

Endret av Josten
Lenke til kommentar

Josten: Den siste siden var så interessant at jeg la den inn i favoritter her. Sølv var jo (ikke overraskende) konge på haugen.

Noen som vet om en bit på 15x20mm, 7,5mm høy? Den skal det i så fall sages i, og loddes litt på! :p

Troy Henrik: Takker for ovasjoner! :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...