Gå til innhold

Skal det være en TDX-klone? Les og lag!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm. Håper da samme blokken funker på P4? IHS er jo 3x3cm på P4, men kjernen er vel på størrelse med en amd-kjerne?

Og ikke minst, hvor har du fått tak i kobberdelene? Røret, platen? Og plexien har du fått tak i hvor?

Endret av Kauder
Lenke til kommentar
Hm. Håper da samme blokken funker på P4? IHS er jo 3x3cm på P4, men kjernen er vel på størrelse med en amd-kjerne?

Jeg tengte på målene på blokka i forhold til festehullenen i hovedkorte.

Åjaaa, sef, det tenkte jeg ikke på! Jeg har P4 og det blir jo helt andre festehull..

;) Skulle ha nevnt det for lenge siden, Skrue.

Planlegger du å lage til Pentium og da?

Lenke til kommentar

Jau, dette blir gode greier. Eg må nesten dela ut litt skryt for andre gang i år!

Gratulerer Skrue, du er flink! Eg gleder med til forsettelsen :w00t:

Hvordan vil det funke med 1mm plate i bunnen? Er jo såpass lite flater i kammeret...

Om du skal bruka den til ein prosessor med heat spreader kan det bli litt lite. Eg har lest ein eller annan plass at HS krev et visst trykk for at den skal bli skikkelig klemt mot core. Størrelsen på dette trykket huskar eg ikkje, men "direct heat spreader" var visst uaktuellt.

Om dette trykket er minimalt vil vel kanskje plexien hjelpe litt til.

Lenke til kommentar
Hvordan er det å bruke stål sammen med kobber? Tenkte på at det kunne bli lettere for meg å skaffe en stålplate. Det burde vel funke greit å lodde sammen også?

Det tror jeg du bør unngå. Tinnet biter nok ikke like godt mot stål, og dermed kan loddingen muligens bli for svak.

En annen sak er at stålet / jernet etterhvert vil kunne ruste, ettersom noe av det vil komme i kontakt med vannet.

Lenke til kommentar

Nå har jeg jo fått sett blokka live, og det satt jo hodet i gang... Det er jo absolutt en enkel og grei design som de aller fleste skulle kunne lage.

Den litt "tricky" biten er vel kanskje loddinga. Jeg har i alle fall ikke loddet sammen noe slikt før, men etter forklaringen og ha sett den, er jeg jo villig til å prøve.

Jeg skal ikke se bort i fra at jeg kommer til å lage en variant av blokka di, evt med et litt annerledes utseende.. (hodet jobber!)

Hvordan er det å lodde sølv til kobber?

Lenke til kommentar

Hallo, og takk for sist!

Nå har jeg ikke forsøkt det (foreløpig), men jeg tror at det skal gå helt greit å lodde sølv til kobber.

Jeg tror faktisk at tinnet har en bedre affinitet til sølv, men det er jeg ikke sikker på.

Må prøve det der en dag.

Btw: Loddinga er egentlig ikke så tricky. Om man går frem på riktig måte, så gjør det hele seg sjøl, så og si.

Lenke til kommentar

Jeg har begynt på blokken allerede!:D Dvs jeg lager en mini-utgave som er basert på det med kjernen som kube i kobber, loddet fast i plate... Loddet, limt plexi-kanaler og funderer på niplene.

På tross av tidligere innlegg her der folk frarådet med designen til flere kjøle-plasser, så er denne til gpu. (Det eneste jeg hadde materialer til atm..) Men jeg har tatt forbehlod, og vannet får mer fri flyt.

Lenke til kommentar

Du er best!! Time is not an issue!

Legger du inn at guiden er foreløpig for AMD? Er litt essensielt. (Hvis det ligger inne, eller alltid har gjort det så har jeg vært for ivrig når jeg har lest. Ikke overaskende... :p)

Edit (h0h0):

Noen bilder av den halvferdige blokken. Jeg må bare beklage det rævva webkameraet, men det kan skimtes såvidt hva dette er...

Et bilde for å vise størrelsen i forhold til mitt deilige Logitech:

Oversikt.JPG

Et bilde av blokken:

Closeup.JPG

Og så et bilde der en såvidt kan skimte at jeg har laget to hull igjennom kobberbiten, i tillegg til noen finner på sidene; hull igjennom. Tok så lang tid med den lille baufilen.. Uanz så er det ikke et helt lukket design som på Skrues klone, med at vannet strømme gjennom finnene, jeg håper at den vil blir kjølt godt allikvel.

Det var slik jeg kom rundt myevannmotstand-problemet.

Bildet:P:

Closeup2.JPG

Edit2: glemte bilde av baksiden, som Skrue også har glemt i sin (!). Ikke det at det spiller noen rolle i mitt tilfelle, da dere ikke ser noe alliks.. Men:

bakside.JPG

Endret av Kauder
Lenke til kommentar

Designet Skrue har valgt kan lett tilpasses andre sokkler/prosessorer..

Det man må passe på er at kjøleribbene kommer rett over CPU kjernen. Hvordan blokken ser ut ellers utenom selve kammeret er egentlig uvesentlig.

Ellers må jeg bare si at jeg liker designet dit Skrue!! De fleste skulle ha verktøy til å lage noe lignedes selv. Ser fram til å se hvordan du loddet sammen bunnen og finnene. Tenkte på en lignedes blokk, men da hadde jeg planlagt å lage finnene løst, og så lodde de fast i bunnplaten.. Vet ikke om det hadde funka...

Du ga meg en masse nye ideer nå :)

Edit: Josten: Jeg vurderte å bruke en stålplate til NB blokken min da jeg lagde den(Proskekt NB kjøler) Det er billigt, og sterkt.. Men så sjekket jeg de termiske egenskapene.. Og de SUGER!.. Kobber har cirka 390, sølv litt bedre, og stål har cirka 50..(tar tall ifra hodet ikke skyt meg om de ikke stemmer 100%)

Endret av Daron
Lenke til kommentar

Ja, stål har dårlige termiske egenskaper. Men jeg vurderte bare å bruke den på platen uansett. Kjøleribben i midten skal seff være av kobber. Og jeg tror ikke at den platen kommer til å fjerne så mye varme uansett. Men jeg risikerer jo rust, og at det er vanskelig å lodde, så tror det blir hel-kobber uansett.

Må bare få en fridag nå, så jeg kan skaffe det kobberet. Blir vel noen øvedager framover, hvor det er god mulighet til dette :p

Lenke til kommentar

nå hater jeg å bryte inn. (dere som traff meg på fredag vet at det ikke er sant.) men uansett, på microplex selger dem sånne:

hschipset.jpg

er ikke det en genial senterbit? siden slik jeg ser det er den biten som er vanskligst å få "glatt" nok for vannstrømmen..

Så klart må den modifiseres (kuttes ned) en liten tanke.

uansett.. jobber med en sketchup versjon. kommer snart.

CK

edit:

jeg vet det står "Dimensjoner: 25x10x28cm (HxBxD). " på websiden.. men det MÅ være feil.. da hadde den ikke kostet 15,- (sikkert mm ikke cm)

Endret av CandyKing
Lenke til kommentar

Jern ruster, rustfritt stål er vanskelig å bearbeida. Eg skulle bora eit hol i ei rustfri plata ei gong. Det enda med at boret blei ødelagt etter 2mm. Brukte ikkje kjøling då, det var kanskje ikkje så lurt.

Edit: . . . og lodding er vel sikkert ummulli.

Endret av Kvakksalveren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...