Gå til innhold

Skal det være en TDX-klone? Les og lag!


Anbefalte innlegg

Om jeg skal få komme med ett forslag mht dyse, så ville jeg prøvd følgende:

 

Ta en 2mm plexi plate nederst, med ett spor likt som det du har på din, som går fra toppen til bunnen av pinne-raden. En ny 2mm plate legger du oppå med ett kammer som dekker over sporet og som er like bredt som utgangen på nippelen (like bredt over hele sporet i den nederste platen) Og da en 4mm topp hvor nippelen(e) er festet (men nippelens utgang skal ikke ned i kammeret, men ende der hvor kammeret begynner).

 

slik som i midten her

 

Edit: vil anbefale folk å laste ned A64 whitepapers (754) hvor en finner mye nyttig info om en lager vannblokker (størrelse på core, retning, hvor hardt trykk de tåler ol). Om en ser i "package.... " i det dokumentet får en bedre oversikt over hva som skjuler seg under HS (for de som måtte ha det).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Se der ja, ser snadder ut den der gitt.

 

Om jeg skal kunne komme med ett forslag så vil det være at du lar det være mulig å frese sporene lengre nedi, vil tro du med fordel kan frese de litt lengre ned. Samt i etterkant gå over med dremel med en eller annen forsats for å få så grov overflate som mulig nede i sporene. Var inne på tanken om å bruke en gjengetapp mellom pinnene på min, men slo det fra meg pga arbeidet det ville medføre i forhold til ytelsesforbedringen.

 

Sørg for at dersom du bruker den på en Clawhammer CPU så skal den lengste siden være på tvers av socket festehullene (da vil core ha langsiden parallelt med langsiden av pinnene).

Ah, takker for tipsene Ave, spes det med Clawhammer! Det var jeg faktisk ikke klar over...

Godt å se at du er på banen igjen! :D

Sporene er ikke ferdig saget, de skal så langt ned at det blir stående 1 til 1,5mm gods igjen i bunnen av ribba.

Baufilbladet i seg selv vil nok lage en såpass grov struktur / overflate i kobberet, så jeg tror strengt tatt ikke at det blir nødvendig med bruk av Dremel.

Gjengetappløsninga er absolutt en god tanke, men i praksis tror jeg nok den blir vanskelig å gjennomføre. Åpningene imellom pinnene er tross alt ikke mer enn ca 1 til 1,5mm!

Lenke til kommentar

Artig at det fortsatt kommer nye ting her, men da må jeg jo stadig endre planene mine ;)

 

Fadern skal fikse et emne til meg på mandag som ser noe slikt ut;

 

base1_small.jpg

 

Emnet skal altså dreies av 90mm aksel-kobber og det blir ett sammenhengende stykke slik at man slipper å lodde. Fordelen med dette er selvsagt at man ikke får noen loddeoverganger og man slipper å dreie hull i bunnplata som skal passe på millimeteren. Ulempen er at det er vanskeligere å sage ribbene helt ned uten å få stygge merker i bunnplata. Man får heller ikke sagd ribbene dypere enn bunnplata med mindere man jobber seg dypere med dremel e.l.

 

Selve blokka etter at jeg hadde jobbet videre med den har jeg planlagt slik;

 

block1_small.jpg

 

Men nå ble jeg selvsagt i tvil om jeg sklal legge enda litt er arbeid i den ;)

Lenke til kommentar

Det er jo glimrende!

Men ulempen er jo, som du selv påpeker, at du ikke får saget ribbene så dype som ønskelig. Men det lar seg jo til en viss grad løse med en Dremel, som du også nevner.

Fordelen er at du får hele greia i "hel ved", noe som slett ikke er noen ulempe.....

 

Beklager forøvrig at jeg ikke fikk lagt inn kryssmønsterløsninga på tegninga du fikk, men det er jo ikke for sent å endre på det!

En annen sak: Du indikerer en ribbehøyde på 8mm. Jeg tror du med fordel kan redusere den til 5-6mm, det er i alle fall det målet jeg har fått best resultater med.

Lenke til kommentar

Takk for at du påpekte glippen min. Så på tegninga nå at du har indikert 5mm. Vet ikke hvorfor jeg har hengt meg opp i 8mm, men det er sikkert fordi jeg har noe 8mm plexi som jeg har tenkt å bruke til toppen. Har noe 6mm også, så da blir mellomstykket (og ribbene) det :)

 

Har sitti og lekt meg litt mer i SketchUp og har kommet fram til et kryss mønster som jeg tror kan bli veldig bra.

 

block_alt2_small.jpg

 

Stykkene på siden blir litt store, men man får jo automatisk blenderene.

Lenke til kommentar

Jeg har lest hele tråden nå og må bar henge meg på jubelen å si at jeg er meget imponert.

 

Det jeg lurer på er hva som ville skje hvis man spisset ribbene spesielt rett under dysa, ville ikke da flowen øke?

Man ville jo miste minimalt med overflate på ribba samtidlig som motstanden sank.

Den overflaten man mistet ville jo være på det stedet hvor det har minst å si, ytterst på finnene.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk tenkt litt på det, men slått det fra meg.

Årsaken er at om man spisser ribbene, så vil vannet ta minste motstands vei, altså der åpningen(e) er størst.

Dermed vil ikke vannet i like stor grad nå bunnen av ribbene, med en antakelig dårligere effekt som resultat.

Dette blir riktignok veeeldig teoretisk, men det er i alle fall slik jeg har tenkt. Derfor har jeg valgt å opprettholde den plane flaten på ribbene, også på de utgavene jeg senere har laget.

Jeg skjønner tanken din "Jeg er", men foreløpig velger jeg i alle fall å fortsette med samme løsninga på toppen av ribbene.

Lenke til kommentar

beklager men jeg orket ikke lese gjennom ALLE sidene med poster, men jeg lurte bare hvordan det skulle være vann der? (tenker på det på bildene på side1) hvis plexi glassene skal være skrudd sammen hvor kommer da vannet?? Kanskje meg som er ekstremt noob (i know i am) men håper noen gidder oppklare dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...