Gå til innhold

Skal det være en TDX-klone? Les og lag!


Anbefalte innlegg

Kjempe blokk Skrue !

Men kansje noen av dere TDX frelste kan svare meg på et spm.

Som mange andre så skal nok jeg også lage meg en liten TDX blokk i nærmeste fremtid og lurer på om det vil funke like bra om jeg benytter en 10mm kobberblokk og freser trekant sporet ned 8.5mm slik at jeg står igjen med 1.5mm bunn, forså og skjære ut en firkant til kjøleribbene og lodde på ?

Altså ikke bruke en kobberbunn og 6mm plexi, men bruke 10mm kobber som erstatning for begge deler...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde nok funke greit det. Men husk at den blokken vil bli veldig tung. Så pass på å feste den ordentlig.

 

Edit: Glemte forresten å skrive at den blokken ble rett og slett nydelig Skrue! :thumbup: Du fortsetter å imponere. Ser veldig godt gjennomført ut, og litt anderledes fra de andre.

Endret av Josten
Lenke til kommentar

Holder på å lage en tdx-klone for tida... Ribba skal jeg lage av en gammel cpukjøler (tynne kobber finner). Men ribbene var 8mm høye så jeg måtte kappe de ned, men det var ikke lett. Til slutt blei finnene 5mm høye. Gjør det mye om ribba er 1mm lavere enn mellomplata?? (fikk tak i 6mm lexan hos en glasshandler, gratis).

 

 

Edit: Jeg fikk også en kobberplate gratis, men den er 0.7mm. Går det greit om jeg lodder 2 plater sammen?

Endret av andrekr
Lenke til kommentar
Holder på å lage en tdx-klone for tida... Ribba skal jeg lage av en gammel cpukjøler (tynne kobber finner). Men ribbene var 8mm høye så jeg måtte kappe de ned, men det var ikke lett. Til slutt blei finnene 5mm høye. Gjør det mye om ribba er 1mm lavere enn mellomplata?? (fikk tak i 6mm lexan hos en glasshandler, gratis).

 

 

Edit: Jeg fikk også en kobberplate gratis, men den er 0.7mm. Går det greit om jeg lodder 2 plater sammen?

Du bør sørge for at klaringen mellom topplate og ribber blir så liten som overhodet mulig. Da ledes / tvinges vannet bare ned gjennom ribbene, der det gjør størst nytte.

Har du fått for stor klaring (ja, 1mm er nok i meste laget), bør du som sagt redusere denne. Det du evnt kan gjøre, er å få tak i en plexibit på ca 1mm tykkelse. Klipp denne til, slik at den er like stor eller litt større enn kjøleribba di. Lim den deretter fast i topplata rett over kjøleribba, dermed har du også redusert klaringa. Du må selvsagt lage dyseåpninga identisk med den du har i selve topplata.

 

Kjølemessig vil det helt sikkert gå bra å lodde to 0,7mm plater isammen i dette tilfellet, det er jo selve ribba som til 99% gjør jobben! Problemet vil imidlertid å lodde platene sammen, samtidig som du lodder på plass kjøleribba i plata. Sørg i alle fall for at du får spent fast platene mot et jevnt underlag når du foretar loddinga.

En bedre og enklere løsning vil nok være å få tak i en tykkere plate.....

Lenke til kommentar

Da er det vel på tide med en liten A64-update igjen?

Som sikkert mange har fått med seg, holder jeg på med en TDX-klone for AMD A64 også.

Nå er "pliktferien" sparka unna, og dermed har jeg fått slått kloa i mer interessante ting enn barnåler og stokkmaur!

Ovennevnte blokk er nå ferdig, og skal med det nærmeste oversendes til Pritorian her på forumet. Jeg regner med at han vil si noe om ytelsen, når han etterhvert får montert den der den hører hjemme!

 

Slik ble resultatet, så får jeg håpe at mottager´n blir fornøyd! :D

 

A645.jpg

 

A646.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xQBEIgcH

Jeez! Har ikke vært inne på forumet på leeenge, så jeg oppdaget denne tråden først i dag. :blush:

Må bare si at jeg er sinnsykt imponert over dette! Hellt vannvittig! (Bokstavelig talt)

Lenke til kommentar

very, very nice!!

 

det skal bli en sann glede å både se verkstedet ditt, og å møte mannen bakk alle de pene blokkene!

 

Jeez! Har ikke vært inne på forumet på leeenge, så jeg oppdaget denne tråden først i dag. :blush:

Må bare si at jeg er sinnsykt imponert over dette! Hellt vannvittig! (Bokstavelig talt)

 

litt "bløt" humor i dag da gitt! :grin:

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar
very, very nice!!

 

det skal bli en sann glede å både se verkstedet ditt, og å møte mannen bakk alle de pene blokkene!

 

Takk for det, Demorgon! :)

Men "verkstedet" mitt består i det daglige av en bitteliten "utebod" på ca 2 kvadratmeter. Kan sikkert slenge opp et bilde eller to, når jeg engang får ryddet litt i kaoset. Har hatt æren av noen besøk av karamba og ArachnO der, som sikkert kan bekrefte at man rett og slett må gå ut av den for å skifte mening!

Verkstedet på jobben er heldigvis litt romsligere, så derfor tar jeg sikte på en seanse der i stedet.

 

Gled deg ikke for tidlig nå da! :p Det er ikke sikkert at jeg er så kul som du kanskje håper!

Lenke til kommentar
Jeg har ikke fått med meg hva du bruker til å lime nipplene i toppen med.. Kan du gi et hint?

 

Er det fortsatt skruene fra Tingstad? Astrup skulle ta inn endel flere skruetyper i M3 og M4 snart (ja, har tatt turen opp).

 

Den siste versjonen ble flott!

Jada karamba, du skal få så mange hint som du bare ønsker! Jeg bruker "rød" Loctite som lim når jeg fester niplene i plexien. Men OBS! Dette betinger en såkalt "tommelfingerpasning" mellom hull og nipler, dvs en klaring på noen skarve hundredels milimeter.

Dette høres kanskje litt merkelig / vanskelig ut? Men det lar seg greit gjøre, om man har et bor som (i dette tilfellet) lager et hull på nøyaktig 12mm, +/- noen hundredeler. Ettersom kobberrøret / niplene også måler i overkant av 12mm, blir det bare å pusse av noen hundredels milimeter på disse, slik at de presses på plass i plexien.

Loctiten fungerer strengt tatt bare som en ekstra sikring, egentlig er pasningen såpass god at den er tett nok i seg selv.

 

Skruene er fortsatt fra Tingstad ja. Min tidligere skolekompis var så snill å gi meg disse og litt annet som vareprøver! :D

Lenke til kommentar
very, very nice!!

 

det skal bli en sann glede å både se verkstedet ditt, og å møte mannen bakk alle de pene blokkene!

 

Takk for det, Demorgon! :)

Men "verkstedet" mitt består i det daglige av en bitteliten "utebod" på ca 2 kvadratmeter. Kan sikkert slenge opp et bilde eller to, når jeg engang får ryddet litt i kaoset. Har hatt æren av noen besøk av karamba og ArachnO der, som sikkert kan bekrefte at man rett og slett må gå ut av den for å skifte mening!

Verkstedet på jobben er heldigvis litt romsligere, så derfor tar jeg sikte på en seanse der i stedet.

 

Gled deg ikke for tidlig nå da! :p Det er ikke sikkert at jeg er så kul som du kanskje håper!

kul som jeg håper?

du er uansett en av de mest facinerende eldre mennesker (ikke ta det ille opp :p ) jeg har truffet oppigjennom. om du er "kul" eller ikke det blir vel en persjonlig mening, men vi har jo absolutt mye å snakke om veil jeg tro :yes:

Lenke til kommentar
kul som jeg håper?

du er uansett en av de mest facinerende eldre mennesker (ikke ta det ille opp :p ) jeg har truffet oppigjennom. om du er "kul" eller ikke det blir vel en persjonlig mening, men vi har jo absolutt mye å snakke om veil jeg tro :yes:

Nå rødmer jeg her jeg sitter. Hyggelig å høre at jeg ikke oppfattes som en mann i "hatt og gabardinfrakk" dah!

Heldigvis har jeg aldri hatt særlige problemer med å komme i kontakt med folk, enten de er 6 eller 60. Og ja, jeg er sikker på at vi utvilsomt har mye å snakke om.. Du skulle bare visst hvor mye jeg har lært av mennesker som er atskillig yngre enn meg!

Formodentlig kan jeg også bidra med ett og annet som en "kvittering" på det.

 

Ett av mine favorittordtak lyder som følger: "Den som tror seg ferdig utlært er ikke utlært, men ferdig".

Man kan jo komme ganske langt, med en slik tanke i hodet...... :yes:

Lenke til kommentar
Jepp står respekt av den blokka der ja , er vel uten tvil den suverent peneste som har vært på dette forumet  :thumbup:  :thumbup:

Takker for det Snekker´n! Hyggelig med en anerkjennelse fra en som vet og kan sitt håndverk, og som sikkert har gode forutsetninger for å skjønne hva som ligger bak resultatet. :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...