Gå til innhold

Skal det være en TDX-klone? Les og lag!


Anbefalte innlegg

Tør jeg spørre hvordan du har tenkt å få til de rillene i blokka di, gorgon? Har tegnet noen temmelig like selv, men kom de til at de var ugjennomførbar (med mitt utstyr...).

 

Pene greier Skrue. Dog, det skuffer meg at du ikke har pønsket/eksperimentert mer med denne designen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pene greier Skrue. Dog, det skuffer meg at du ikke har pønsket/eksperimentert mer med denne designen..

Takk igjen Kauder!

Regner med at du tenker på TDX-klona?

 

Det er et par ting som hindrer meg i å eksperimentere mer enn hva jeg gjør: Det ene er mangel på tid, og tid igjen.

En annen sak er jo også at jeg har begrenset med materialer å ta av, i tillegg til at det også er endel jobb med å lage en slik blokk.

 

Enda verre er det jo med den Cascade-utgaven, som tar MYE lenger tid å lage. Og som nevnt; Cathar har jo noe nytt på gang når det gjelder CPU-blokker, en utgave han foreløpig har kalt "Storm".

Jeg vil gjerne vente å se hva han kan komme opp med først, før jeg bruker mere tid på eksisterende løsninger.

Lenke til kommentar
man kan gjøre riktig mye rart med dremel, stikksag, fil og søyleborr maskin med tilhørende fres.

Hehe, nettopp. Det jeg også kom frem til var at det som ville da evt bli bra med blokken var utseendet. Min logiske sans sa meg at det var nada å hente på det designet. Mao, lykke til; maltraktér min logiske sans!

 

Skrue: Tenker TDX i massevis! Men du har ikke svart på enda hvor materialene dine kommer fra (plis, ikke pisk meg hvis du har skrevet det, for jeg leste gjennom hele sulamitten her i går, og da fant eg bare "du må skaffe xxxx", der xxxx er de diverse råmaterialene.). Det jeg direkte trenger er 1.5mm platen. Vanskli å få tak i er den og. Så?

 

Men uansett: Kjekt å ha en morfar som jobbet endel på verk. Fikk først en kobberbit av ham (14mm tykk), så en til. Tilsammen 9 kilo. Så fant jeg og han en kobberskinne hos ham. 120x8x0.5cm, den har han en til stående også. Minst.

Så lette vi litt til, og visst hadde han ikke to plexiplater liggende; 50x70x0.6cm!

 

Den ene av de var fremdeles pakket inn fra leverandøren. På pakkeseddelen inni stod det 1970 på. 34 år gammel plexi! Genialt. Han har sikkert enda mer liggende, og jeg får visst bare forsyne meg.

 

Så jeg har masse materialer å ta av. Men 1.5mm plate hadde han visst ikke lenger :p

 

(Noen som forresten tror at plexi kan gå ut på dato?)

 

Det der var skrytet. Jeg trenger søyleboremaskin!

Lenke til kommentar

Begynner å bli mye bra ideer her nå. Spent på AMD64 versjonen din. Skjønte jeg det riktig at du ikke skulle ta av heatspreaderen? Noen som vet om det er samme hullene rundt soklen til 939 som 754 og 940? hva er i såfall avstanden mellom de to hullene?

Skrue: hva er grunnen til at du lager kjernen her ut fra en sylinder? må jo være mye mer pirk å tilpasse skikkelig. Har det noen annen misjon enn "for moro skyld"?

Lenke til kommentar
man kan gjøre riktig mye rart med dremel, stikksag, fil og søyleborr maskin med tilhørende fres.

Hehe, nettopp. Det jeg også kom frem til var at det som ville da evt bli bra med blokken var utseendet. Min logiske sans sa meg at det var nada å hente på det designet. Mao, lykke til; maltraktér min logiske sans!

alldits morro å maltraktere andres heller labre forsøk på logisk sans vettu :p

 

men jeg mener selv at dette designet, eller rettere sagt det nye, en liten evulotion av det gamle, har mye for seg, og kombinerer mange forskjellige kjøleblokk design som alle har gjort det mer eller mindre godt.

 

den som lever for se. :yes:

Lenke til kommentar
Skrue: Tenker TDX i massevis! Men du har ikke svart på enda hvor materialene dine kommer fra (plis, ikke pisk meg hvis du har skrevet det, for jeg leste gjennom hele sulamitten her i går, og da fant eg bare "du må skaffe xxxx", der xxxx er de diverse råmaterialene.). Det jeg direkte trenger er 1.5mm platen. Vanskli å få tak i er den og. Så?

 

 

Det der var skrytet. Jeg trenger søyleboremaskin!

*Piske piske Kauder* :mrgreen:

Neida, bare kødder! Du slipper unna pisken, denne gang! Har nok ikke skrevet HVOR jeg får tak i "ting og tang", men kan jo opplyse / foreslå følgende:

 

-Kobber: Norrag i Stanseveien, for den som bor i Oslo. Der får du det meste i aktuelle tykkelser. Alternativt for de som bor andre steder i landet: Søk på metaller eller oppsøk en skraphandler.

 

-Plexi: Plastkompaniet, for de som bor i Oslo. Alternativt: Glassmestere i hele landet.

 

-Rør: Hva med å prøve hos en rørlegger? :p

 

-Skruer: Alle velassorterte jernvareforretninger / isenkram´er. Der får du også klar silikon, om logistikksjefen har gjort leksa si.

 

Btw: Tror ikke det er noe fare med plexi´n, i hvert fall ikke den som har dekkpapiret på plass.

 

Søylebormaskin: Clas Ohlsson har jo en til under tusingen, i disse feriepengetider......

Lenke til kommentar
Begynner å bli mye bra ideer her nå. Spent på AMD64 versjonen din. Skjønte jeg det riktig at du ikke skulle ta av heatspreaderen? Noen som vet om det er samme hullene rundt soklen til 939 som 754 og 940? hva er i såfall avstanden mellom de to hullene?

Skrue: hva er grunnen til at du lager kjernen her ut fra en sylinder? må jo være mye mer pirk å tilpasse skikkelig. Har det noen annen misjon enn "for moro skyld"?

Jeg lager denne blokka med tanke på at heatspreaderen ikke skal fjernes ja, derfor en sylindrisk kjerne. Denne er faktisk MYE lettere å tilpasse for meg, takket være at jeg har en dreiebenk til disposisjon.

Med litt tålmodighet er det det faktisk mulig å dreie til delene så nøyaktig at kjerna må krympes inn i plata! Med dette menes at kjernen må kjøles ned til atskillige minusgrader, samtidig som selve plata varmes opp. Kuldegradene får kjerna til å krympe bittelitegrann i diameter, oppvarminga av plata får hullet til å utvide seg tilsvarende. Deretter gjelder det å være rask og stø på labben, for å plassere kjerna riktig i plata. Kjerna utvides / plata avkjøles, og dermed sitter kjerna BOM fast, med 99,9% kontakt med hverandre! Men i praksis kan nok ikke dette anbefales, fordi materialene er for bløte, og risikoen for at de etterhvert "setter" seg er stor. Og da: drypp, drypp. :cry:

Ble kanskje litt OT dette, men ville bare forklare hvor nøyaktig man kan tilpasse slike deler med en dreiebenk.

 

Back to topic: Klaringa mellom kjerne og hull i bunnplata er som sagt ca 5/100mm. I praksis vil dette gi en loddefuge på 2,5/100mm, noe som vil gjøre "tinnbroa" svært liten, og med desto bedre varmeoverføring.

 

Avstanden mellom hullene på 754-sokkelen er forøvrig 88,5mm, så nøyaktig som jeg kan måle det. Hvordan det er med 939 og 940 vet jeg ikke, men er ganske overbevist om at de er identiske. Annet ville egentlig overraske meg.

Lenke til kommentar
Kan du vær så snill å prøve deg litt fram med en cascade blokk for cpu også?

Joda, det har jeg allerede for så vidt gjort!

Riktignok ikke heeelt TDX, da dysefunksjonen og vannstrømmen er litt annerledes her:

 

2.jpg

 

Selve kjernen er laget etter "ribbeprinsippet", men som du ser er det allikevel en vesentlig forskjell: Hullene i bunnen på ribba, vil sørge for at vannet hovedsakelig vil strømme igjennom ribbene i bunnen av disse, og vil dermed gi en viss form for "dyseeffekt". Ribbene i seg selv vil selvsagt også bidra, men jeg vil tro at kjølinga hovedsakelig vil foregå i bunnen av disse.

Her et bilde av en tilnærmet ferdig blokk:

 

4.jpg

 

Som du kan se, går vannet inn på den ene siden av ribba, passerer tvers igjennom denne, og ut på andre siden. Denne løsningen er valgt av den enkle grunn av at klaringa mellom AGP-slot og nærmeste PCI-slot er relativt liten; Ca 40mm. Det er selvsagt fullt mulig å bruke dyseprinsippet fullt ut her også, men da på bekostning av det første PCI-sporet.

Resultatet ble imidlertid såpass bra, at jeg nok foreløpig kommer til å lage GPU-blokkene på samme måte som bildene viser, ikke minst fordi flow i denne blokka er vesentlig bedre enn for Cascade- / sugerørs-utgaven.

Lenke til kommentar

Bare lurte på en ting med TDX-klonen. Hvor i topplata skal hullet for retur nippelen bores? Fant ikke noe om det i artikkelen. Jeg holder på å lage en klone nå, men med 5mm bunn (man tar det man har), og 2x2,5cm ribbe. Altså en litt større ribbe.

Lenke til kommentar

Oops, beklager Makofoed!

Av og til går det nok litt i surr for meg også. :blush:

 

Tror ikke jeg kommer til å lage noen cascade rip-off for CPU. Det er rett og slett for vanskelig å lage en som vil fungere bra, uten atskillig mer avansert maskineri enn hva jeg har til rådighet.

Dessuten vil det også bli ganske tricky å finne ut av den optimale kombinasjonen av hulldiametre og dyserør.

Men jeg var faktisk nære på å prøve, like før TDX-blokka dukket opp. Da fant jeg fort ut at den var mye mer aktuell, og vesentlig enklere å lage.

Så nå har jeg 8-10 2mm kanyler liggende å slenge, og det kommer de nok til å gjøre en stund......

Lenke til kommentar

Hei igjen skrue!

He, he gjør ikke noe! Måtte nesten finne noe å utsette deg for! Vannblokkene er jo feil frie! Kanskje en gang i fremtiden blir cascaden dratt frem igjen. Vi får se, eller hur? Du, jeg tenkte på en ting. Du polerte toppene på sølv blokene det kan kanskje ha en aldri så liten inn virkning. Hva med å pusse ned med 1200 eller 2000 pappir? Bare for å teste. Kanskje _litt_ vanskelig å dra blokken(e) fra hverandre?

 

Mvh

Magnus

Lenke til kommentar

Haha, såå bra er de vel ikke? :p

 

Og; Man vet jo aldri, det kan jo hende at cascade-designet vil vekke interesse igjen hos meg, en dag jeg får riktig lyst, og good tid. Når enn det måtte bli.....

 

Veeeldig teoretisk, vil nok polering av toppen på kjølefinnene redusere effekten, men det tror jeg knapt nok er målbart.

For faktum er at det er bare en brøkdel av toppene som kommer i direkte kontakt med vannet: Det er kun den vesle flaten som ligger direkte under dysespalten, som berøres av vannet. Arealet utenfor dysa ligger nemlig svært tett opp mot plexitoppen, (0,5 til 1/10mm) så det vil praktisk talt ikke være noen sirkulasjon av vann over toppflatene.

Grunnen til dette, er jo å sørge for minst mulig "sidelekkasje", for at alt vannet skal presses ned imellom kjølefinnene, der effekten vil være best.

Hadde det derimot vært en direkte "spyling" over hele toppflaten på alle kjølefinnene, kan en polering muligens ha en negativ effekt.

Men slik det nå er, så er det bare å polere ivei. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...