Gå til innhold

Skal det være en TDX-klone? Les og lag!


Anbefalte innlegg

Hehe, og enda en, og enda en..

 

Til de som mener sølv ser bedre ut enn kobber, så ? Synes kobberets oransjerosa (kommer an på behandling/ferskhet) er nydeligere enn sølv! Smakssak, men.. Bare så det er sagt, liksom.

 

Denne cascade-klonen din Skrue, ligger den noe sted her? Kun hørt om den, men ikke sett noe.. Og er da bra nysgjerrig siden jeg har lest om selve Cascaden rundtom. Feting den..

 

Denne loggen ferdi nå? Hvordan ble det med produskjon av blokker og slikt? Me is eine costumer.. As many others. Ikke en dum tanke. Kostnader, arbeidstid og pris. Du klarer lett billigere enn andre gode på markedet, og god blokk er det og!

 

Godt arbeid her!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, håper da det Kauder? Når flere etterhvert legger frem sine kloner, så håper jeg virkelig at dette også vil inspirere enda flere!

 

Sølvkjernen i denne sammenheng blir stort sett "eyecandy". Har faktisk gjort noen forandringer på "king-size" utgaven, uten at resultatet ble forbedret.

Så en konklusjon i denne sammenheng må bli at en kjerne i kobber med dette designet er å foretrekke. Kjøler (minst) like bra, og er billigere å lage.

 

Kan legge ut et par bilder og litt omtale av Cascade-klonen senere i kveld. Denne er kun laget for GPU, men jeg testet den faktisk med ganske godt resultat på CPU også.

 

Update:

I tillegg vil jeg også legge ut bilder av den første TDX-klona for A64 som er under produksjon, dedikert Pritorian her på forumet. Vi gjorde en byttehandel, og dermed måtte jeg bare sette igang!

 

Joda, produksjon av TDX-klona for AMD Barton er igang! Etterhvert vil den bli tilgjengelig for andre som ikke kan / har mulighet for å lage en slik, men det blir helst uti august en gang.

Lenke til kommentar

Som lovet:

Her kommer de første bildene av en TDX-klone for A64. Som mange sikkert vet, så avviker A64 og festemåten for kjøleribber / -blokker en god del fra de"vanlige" AMD-kortene. A64-CPU´n er jo også utstyrt med en heatspreader, som måler ca 37x37mm.

Det har vist seg at det går an å fjerne denne, og da blottlegges coren som måler hhvis 12x12- / 15x15mm, avhengig av type CPU.

Av hensyn til disse tingene, er jeg derfor igang med en slags utvidet utgave av min første TDX-klone, spesielt med tanke på at kanskje ikke alle vil prøve seg på å fjerne heatspreaderen.

"Utvidelsen" består i første rekke av at selve kjøleblokka nå er laget av en 30mm sylindrisk kobberstav, samtidig som at bunnplatetykkelsen er økt til 2mm i stedet for 1,5.

30mm blokk, fordi denne da vil dekke et vesentlig større areale på heatspreaderen, selv om mesteparten av varmen i all hovedsak vil ligge i et mindre område på heatspreaderen. 2mm plate, fordi denne da i større grad vil kunne bidra med varmeoverføring fra periferien av heatspreaderen.

Teorier og hypoteser lang på vei, men det kan jo neppe skade vil jeg tro?

 

Her ser du bunnplate og kjøleblokk, ferdig dreid og tilpasset:

 

A642.jpg

 

Klaringen mellom hullet i plata og blokka er ca 5/100mm, for å gjøre "broa" av loddetinn så tynn som mulig, noe som dermed vil forbedre varmeoverføring fra plate til blokk.

Slik ser det ut på "vannsiden":

 

A641.jpg

 

De svarte feltene på kobberkjerna skal fjernes, slik at denne etterhvert vil få sin form og størrelse på 20x20mm:

 

A644.jpg

 

Her med delene adskilt:

 

A643.jpg

 

Legg merke til at hjørnene på bunnplata er kappet av. Dette har sammenheng med festemetoden som må brukes for denne blokka; kun en skrue i hver ende!

Etterhvert vil jeg legge ut bilder av vannkammeret, topplate og festemetode, men det blir nok ikke før over helgen.

Pliktene kaller, så jeg må kjøre "krokodillen" avgårde til feriestedet i Sigdal, og må også joine til over helga. Ellers blir det nok spetakkel!

Lenke til kommentar

Takk for det Naasaa!

Er faktisk ganske spent på det sjøl, men testinga må jeg nok overlate til Pritorian når den blir ferdig.

 

Her er forresten et bilde av en "rått tilhugget" topplate, som også vil fungere som feste for blokka:

 

Topplate.jpg

 

Skruene i enden på plata skal etterhvert brukes som hold-down, i kombinasjon med fjærer / muttere.

Den svarte plastramma rundt sokkelen blir da selvsagt fjernet.

Lenke til kommentar
Skal du bruke sølv-loddetinn til å lodde den sammen med??

 

Vil det gi stor konaktflateteforskjell med sløvloddetinn kontra vanlig loddetinn??

Kommer antakeligvis til å bruke det vanlige elektronikktinnet, medmindre jeg får tak i noe med litt sølv i. Jeg burde vel strengt tatt gjøre et forsøk på å få tak i det, i denne sammenhengen. Det kan neppe skade, men gevinsten blir nok neppe målbar. Uansett; Et innslag av sølv vil jo definitivt være en bedre varmeleder enn tinn / bly alene, så jeg får snoke litt etter loddetinn med en viss % sølv.

Lenke til kommentar

Har tenkt lenge selv på et TDX, WW, RBX prosjekt i lengre tid nå! Klarer ikke bestemme meg når jeg skal begynne, har laget plenti tegninger av forslag til design! MEN NÅ FÅR JEG VIRKELIG LYST TIL Å BEGYNNE!!

 

EDIT: Får vel vente til lønna kommer på konto :p

Endret av Naasaa
Lenke til kommentar

Kauder etterlyste litt høyere opp i tråden en beskrivelse av min Cascade-klone, så da får jeg vel lage en mini-worklog om denne også!

Utgangspunktet er som sagt Cathar´s fenomenale dyseblokk, som består av et uttall rør / dyser som spyler vannet ned i korresponderende hull i bunnplata. Dere kan lese endel om dette, i denne linken:

http://forums.procooling.com/vbb/showthrea...66&page=1&pp=25

 

La det være sagt med én gang; Min lille "rip-off" er tiltross for sine 18-19 dyser, svært restriktiv med tanke på flow, for den som higer etter maks ltr/t gjennom systemet. Sjøl har jeg ikke erfart dette som noen ulempe, men jeg var allikevel ganske skeptisk til dette forholdet, og at denne blokka kanskje bremset opp for CPU-temperaturen.

Etter utskifting til en blokkløsning med VESENTLIG bedre flow, viste det seg at dette ikke påvirket CPU-tempen i det hele tatt, utifra de avlesningene jeg har tilgjengelig.

En annen og ikke minst vesentlig sak; Å lage denne blokka er både tidkrevende og vanskelig, og betinger bruk av verktøy som nok ikke er allemannseie. To blokker er laget, og that´s it! De er forøvrig tilgjengelige, om noen skulle være interessert.

Men til saken. Her er utgangspunktet:

 

Deler.jpg

 

Blokka er laget i "to etasjer": Vannet sendes først inn i "2.etg", og kjøres gjennom de 18 rørene i denne. Rørene består av kulepennrør, som stikker ned i korresponderende hull i bunnplata, i 1. etg". Vannet evakueres så gjennom det lille kobberrøret, og ut i returnippelen.

Som sagt, det kreves litt ekstra verktøy for å lage denne blokka. Her et bilde av dreiing av midtdelen:

 

Dreiing.jpg

 

Her et bilde av alle delene ferdigprodusert, før sammensetning:

 

GPU3.jpg

 

Som dere sikkert skjønner, det ligger endel arbeid bak denne.....

 

Etterhvert kunne blokka monteres på skjermkortet, og slik ble det seende ut:

 

GPU7.jpg

 

Niplene er skråstilt, og "skreddersydd" med tanke på at de skal treffe best mulig på slanger og rør til og fra CPU-kjøler og tank, i mitt opplegg. Det er selvsagt fullt mulig å endre på dette, for den som evnt måtte gi seg i kast med tilsvarende løsning.

 

For moro skyld ble blokka også testet på CPU:

 

GPUCPU.jpg

 

Jeg husker ikke i farten hvor godt resultatet ble for denne kombinasjonen, men den ble nok liggende litt bak TDX-klona, som nok er å foretrekke for CPU.....

Lenke til kommentar

JA!!! en åpenbaring!!

 

plutselig slo en tanke ned i meg som et forbanna lyn, hvor planen til mitt neste blokkdesign ekspriment tok form.

 

som det ble sagt i stad at den beste blokka tilgjengelig var med en restriktiv dyse som ga et hardt trykk midt på blokka, og uten riller, men med hull..

 

hull driter jeg i, men hva med å kombinere riller og flate?

(disse skissene ble laget VELDIG fort, og postet deretter. jeg har ikke giddi å løfta alle rillene på kjerna, men de er farget, så dere burde skjønne prinsippet)

 

edit: bildene var ukomplette. se min neste post for hele blokk skissa.

 

til dyse tenker jeg moped dyse.. den er pokker meg ikke diger.. jeg har massevis av de liggende, og om nødventig, borrer jeg de opp til et par mm eller mer..

 

dette har jeg faktisk litt trua på.. jeg må tenke litt igjennom greiene først...

 

edit: DOH!!

du slo meg på målstreka der skrue :p

 

edit2: vannstrålen kommer da inn i midten av "hodet", der det er temmelig flatt akkuratt like over coren, deretter blir vannet delt, og kommer i kontakt med "kilene" som også ligger temmlig mye like over core, og som oxo vil overføre varmen temmelig bra selv om det ikke lenger er så veldig med trykk fra dysa..

 

jeg skal jobbe litt mer med en bedre modell i sketchup, men jeg er ikke så veldig god i det, så det tar litt tid.. men skal prøve likefult.

 

ps: kan noen fortelle meg hvor det går ann å finne matrial texturer til sketchup?

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar

LOL! For en gangs skyld var jeg kanskje først? :p

 

Men er tanken bare én mopeddyse, Demogorgon? Det vil vel kanskje bli litt snaut, med tanke på flow?

Eller misforstår jeg nå?

Bortsett fra det: Designet ser jo absolutt spennende ut, men da ville jeg som antydet gått for en litt grovere løsning enn en mopeddyse?

Lenke til kommentar

Hei Skrue!

Fy faen du kan sakene dine! Beklager ordbruken, men dette ble så, så, så, jeg er mål løs! Cascaden ble jo også kjempe :thumbup: Gup versionen ble liggende litt bak tdx klone sier du? Så bra, da har du noe å tukle med! Kan du vær så snill å prøve deg litt fram med en cascade blokk for cpu også? Btw, Skrue, har du noe i mot at jeg sender deg en pm med noen ting jeg lurer på om vannkjøling, men først i morgeg(Er _litt_ trøtt) ? Det virker som du har stor erfaring! Kan røpe at Skrue og Diabilito2k er mine vannkjølte idoler :love:

Endret av Makofoed
Lenke til kommentar

woohoo! kan dere se hva dette skal bli? :hmm:

 

Linkage

 

det blå er da plexi trur jeg.. jeg får se ann hvordan blokken blir enklest rent praktisk..

mulig den vil bli bedre hvis jeg ikke senker kilene helt ned i midten, og heller lar det være igjen et par mm eller så flate mitt i hvor vannet kan komme , og piske fra seg?

 

mulighetene er mange..

følg med på workloggen min i siggen om det skulle dukke op noe, men ikke hold pusten heller akkuratt heller..

 

edit: kom igjen skrue, kom igjen!

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar

Hm, husk nå på at jeg er en gammal skrott, antakelig med litt bedre forutsetninger og utstyr enn mange her på forumet har? Dermed har jeg jo en viss ballast med tanke på å lage slike ting.

Men takker selvsagt for hyggelige ord Makofoed, sånt varmer jo! Du må mer enn gjerne sende meg en PM om ting, men du vil nok ikke få svar før tidligst søndag kveld.

Jeg er ganske sikker på at jeg IKKE vil prøve meg på et Cascade-design for CPU, av flere årsaker: Det er svært komplisert å finne det optimale forholdet mellom rør / hull / flow etc, etc. Jeg har hverken tid eller forutsetninger for å prøve dette, men Cathar har jo en bedre og attpåtil enklere utgave på trappene.

Om den ikke blir for full av snurrepiperier, så kan det jo hende at jeg prøver meg på noe lignende?

 

Vi får se.....

Lenke til kommentar
woohoo! kan dere se hva dette skal bli? :hmm:

 

Linkage

 

det blå er da plexi trur jeg.. jeg får se ann hvordan blokken blir enklest rent praktisk..

mulig den vil bli bedre hvis jeg ikke senker kilene helt ned i midten, og heller lar det være igjen et par mm eller så flate mitt i hvor vannet kan komme , og piske fra seg?

 

mulighetene er mange..

følg med på workloggen min i siggen om det skulle dukke op noe, men ikke hold pusten heller akkuratt heller..

 

edit: kom igjen skrue, kom igjen!

Jada, den ER interessant! Men var jeg deg, ville jeg snudd tingene litt på hodet:

Jeg ville laget "kilene" "the other way round", dvs med det høyeste partiet i midten. Det er jo der varmen er størst, og dermed lettest å kjøle vha store ribber.

Ute i periferien vil det skje svært lite, med tanke på dette.

Just my thoughts..... ;)

Lenke til kommentar

jau Jan, jeg var på tur til å lage en slik som du foreslo og med 3mm radius i midten hvor det ikke var noe, men så klikka sketchup maskina mi, og da gikk det som det gjore. (restart og jeg hadde ingen backup)

 

men alikevell, kom til å tenke på noe jeg hadde innpå mekkerommet..

Linkage

jeg har allerde gjort klart for meg selv hvordan blokka blir nå.

 

ser VIRKELIG frem til all den saginga for å få blokken slik jeg vil ha den.. :p

uansett har ejg fått klørne i noen kroner så jeg skal kjøpe meg kobberplate og nipler fra chlas ASAP og fortsette med mekkinga.

 

edit: denne "ribba" skal jo ikke akkuratt være så fryktelig stor at det gjør noe heller da.. vi snakker om 3cm fra kant til kant på kilene. dermed vil både kilene og center av ribba dekke core..

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...