Gå til innhold

Skal det være en TDX-klone? Les og lag!


Anbefalte innlegg

Candyking:

Liker dine betraktninger, og tror nok sikkert at de er riktige også. Men en 3cm høy kjerne er nok litt i meste laget, men skjønner som sagt hvor du vil hen.

Rent praktisk vil nok 3cm bli drøyt, og det går jo et skjæringspunkt et sted også, hvor grensen for å nyttiggjøre seg metallet blir dårligere i stedet, kontra den effekten dysa medvirker til.

 

Pt holder jeg på med en sølvkjerne som har vesentlig større areal enn den første, og noen mm høyere, så får vi se hvilken effekt dette kan gi, etterhvert.

 

Diablito2k:

Det har nok ikke så mye for seg vil jeg mene, da selve kobberplata neppe har særlig påvirkning kjølemessig.

Men som "bordpynt"? Jada, for de som liker at det skinner litt ekstra her og der! :green:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg slenger meg på og lager en TDX clone jeg. Får aldri gjort noe særlig med loddeprosjektet mitt (blir aldri fornøyd). Kommer til å lage TDX`n av en massiv kobberkloss. Regner med det kan være en forbedring kontra å lodde på en ribbe. Slenger ut noen bilder i H.M.W.C. workloggen og her så snart jeg har fått kløyvd ferdig den massive kobberkladden min... (armen min takler ikke mange mm av gangen gitt...).

Lenke til kommentar
Jeg slenger meg på og lager en TDX clone jeg. Får aldri gjort noe særlig med loddeprosjektet mitt (blir aldri fornøyd). Kommer til å lage TDX`n av en massiv kobberkloss. Regner med det kan være en forbedring kontra å lodde på en ribbe. Slenger ut noen bilder i H.M.W.C. workloggen og her så snart jeg har fått kløyvd ferdig den massive kobberkladden min... (armen min takler ikke mange mm av gangen gitt...).

"Welcome to the club", AveMorphine. :green:

 

Tror nok at du vil oppleve at det blir atskillig lettere å lage kjølefinner på denne måten, enn å forsøke å lodde dem til underlaget.

 

Men du velger jo ikke den enkleste løsninga nå heller da, om du skal lage den av massivt kobber! Blir jo ikke så lite saging med en slik løsning heller vil jeg tro?

 

Teoretisk sett vil nok en bunn i hel kobber fungere bedre, spørsmålet er hvor mye bedre? Min antakelse er i alle fall den at kjølinga i all hovedsak foregår via kjølefinnene, så plata i seg sjøl gjør nok ikke så mye av seg. Men det er jo kjempeflott at du prøver en slik variant! :thumbup:

 

En liten korreksjon til slutt; Kjølefinnene er innfelt og loddet i plata, ikke den! Bare for å rydde eventuelle misforståelser av veien.

Lenke til kommentar

Jeg mente lodde _på_ men er litt trøtt ;)

 

Ang min ide, så er den egentlig ikke så forskjellig fra din fremgangsmåte. Jeg må bare bruke muskelkraft (noe jeg ikke har for mye av :p) der hvor du loddet en kloss ned i bunnen.

 

Vil kutte vekk alt overflødig kobber rundt finnene i midten, ellers er det samme sak ;)

 

Kommer til å sage meg ihjel tenker jeg :green:

Lenke til kommentar
Vil kutte vekk alt overflødig kobber rundt finnene i midten, ellers er det samme sak

Blir en helvetes pussejobb for å få dette plant hvis ikke du er pinlig nøyaktig med sagingen. Kan bli endel ekstra jobb for å få den tett. Får håpe ytelsesøkningen står i tråd med innsatsen.

Lenke til kommentar

Regner med at det blir endel merarbeid ja, men jeg har tro på at jeg skal kunne få det til. Jeg kommer nok til å måtte jobbe mye med blokken, men i forhold til loddejobben jeg har sysla med på Rev2 av plateblokkene mine er det egentlig plankekjøring (bare en h!"¤% jobb ;)).

 

Denne gangen ferdigstiller jeg og tester CPU blokken før jeg eventuelt går videre med samme design-strategi på GPU og chipset.

 

Jeg vil tro dette kan være ett godt design for GPU og chipset også, men da med større senter-ribbe og bredere dyse.

 

Btw: er det bare meg eller dekker ikke utgangen på dysen over alle sporene i sølv ribben din Skrue?

Lenke til kommentar
Men kan det ikke bli en smule vanskelig å lage ?  :wee:

Neh, tror nok det skulle gå ganske greit. Men det er en en stor fordel hvis man har dreiebenk til den konstruksjonen! Du får høre med sjefen ;)

Men ytelsesmessig er jeg redd den patenten ikke blir noen høydare. Det blir vanskelig og få til et bra dysesystem som antydet.

Endret av Arctic
Lenke til kommentar
Men ytelsesmessig er jeg redd den patenten ikke blir noen høydare. Det blir vanskelig og få til et bra dysesystem som antydet.

Tjaaa, si ikke det! ;)

Og den flotte tegninga til CandyKing ga meg jo visse ideer. Inngangsnippelen kan jo dimensjoneres deretter, med overgang fra 12 til 16mm, hvor sistnevnte favner om "søylen". Høyden på søylen må nok av praktiske årsaker reduseres en god del, og litt problematisk vil det kanskje bli med dyseløsninga også.

Ser ut som om det kan bli litt "overtid" i dreiebenken etterhvert!

 

Btw; Straks tilbake med en liten update på sølvblokk-utgaven.....

Lenke til kommentar

"KING SIZE SILVER!"

 

Er nå straks ferdig med en "utvidet" utgave av den første sølvblokka, som viste seg ikke å yte noe bedre enn tilsvarende løsning i kobber.

Nå skal det i rettferdighetens navn også nevnes at den første sølvutgaven hadde en kjøleribbe med litt mindre mål enn kobberutgaven, og kan kanskje være en årsak til at resultatet ikke ble bedre.

For å avklare dette, har jeg derfor laget en variant som er endel større enn førsteutgaven: Dobbel.jpg

Den nye sølvkjernen måler 18x20x8mm effektivt, mot den gamle; 14x20x5,5.

Regner med å få laget ferdig den nye blokka i løpet av morgendagen, og som dere ser er den grøvste jobben unnagjort.

Jeg er minst like spent som dere, etter mulige forbedringer!

Lenke til kommentar
Aha! Kan bli interessant!  :yes:

Indeed!

Greide nesten å polere toppen på ribbene like blank som karamba gjorde, men bare nesten! Får vel jobbe litt mer med saken imorgo, så får vi se!

Har faktisk tro på at den kan tyne ned CPU-tempen enda litt til....

Lenke til kommentar
Har faktisk tro på at den kan tyne ned CPU-tempen enda litt til....

Javisst, det tror jammen jeg og! Det edle materialet må jo få komme til sin rett!

Som noen nevnte her, er jo sølv bedre enn kobber til å lede varme, så man skulle jo kanskje tro det klarer å lede varmen lenger rundt - og at man dermed vil se gevinst ved større areal..

Lenke til kommentar
Tjaaa, si ikke det! ;) 

Noe må man jo si :green:

Vel, men det jeg er redd for er høyden på "tårnet" i midten ble for høyt. Dermed mister man mye verdigfull impingement effekt som det så fint heter. Altså at vannet treffer overflaten over core med stor kraft og hastighet. Hvis man ser på den "beste" blokka på markedet, Cascade, så består jo den bare av noen ørsmå hull i selve bunnplata som er knappe 2-3 mm dype. Jeg ville faktisk tro at man fikk bedre effekt ved å heller fjerne tårnet fra midten av blokka, og heller bruke det som et "gjerde" rundt senter. Og i senter kunne man faktisk redusere høyden på ribbene, slik at de blir ennå lavere enn de er i dag. Dysen måtte følgelig også senkes.

Eh, det ble kanskje litt tåkete forklart. Men hvis du ser på den blokka jeg linket til på side 18 eller 19, så ser man samme opplegget. Her har han som laget den redusert høyden på pinnene helt i senter. Men om det hjelper - hva vet jeg :blush:

Endret av Arctic
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at varmen fra bunnen vil 'forsvinne' til vannet lenge før den når helt opp i de høyeste pinnene.. Altså vil det antageligvis være bortkasta sølv. Jeg har mer tro på litt tykkere bunn kombinert med større pinne/finne-areal. Men det er jo akkurat det jeg selv holder på med å undersøke med mcw6k-klonen min, så det vil vise seg! :)

 

Edit: (Dette om CandyKings designforslag)

Endret av ArachnO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...